menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cotyledon of Tylecodon

Ga naar meest recente reactie

cactelders

Cactelders

Dez morgen in het bezit gekomen van een verwaarloosd beestje waarvan ik niet zeker ben over welk geslacht het gaat ! Dacht aan Cotyledon maar ben lang niet zeker ,de stam is zeer erg " bepoederd" !!
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik weet ook niet goed wat ik er zou mee doen - afsnijden ??? Noot voor Neut????
maandag 25 februari 2008 - 13:54
Alain1

Alain1

Dirk,

ik kan u helaas niet helpen!
Ik denk dat het dezelfde is als deze hieronder ... ook met piepkuikens aan zijn voeten.

[afbeelding verwijderd niet-https]

We wachten Paul Neut af ... denk ook eerder aan Cotyledon
maandag 25 februari 2008 - 18:11
Maartendev1

Tekst aangepast

Maartendev1

Zijn dit geen kalanchoe thrysiflora's?
Moet je even googelen voor afbeeldingen maar ik denk haast wel dat het de juiste naam is.

Groet Maarten
maandag 25 februari 2008 - 18:21
Alain1

Tekst aangepast

Alain1

@ Maarten : Dat ge gelijk hebt!


Ge ziet dat ik van dat vettig gedoe heel weinig ken ... Heb hier thuis verschillende vetplanten staan ... en allen zonder naam. Verleden jaar ging ik me er eens in verdiepen maar ... misschien dit jaar.

Is dit niet de woestijnroos in de volksmond?

@ Dirk : wat zijn jij en ik goed bezig ...

maandag 25 februari 2008 - 19:11
Maartendev1

Tekst aangepast

Maartendev1

Is inderdaad de woestijnroos!
Anders moet je van die anderen ook even een fotootje plaatsen!

Groeten Maarten
maandag 25 februari 2008 - 19:21
Alain1

Alain1

Maarten, die andere foto's zullen zeker komen ... maar ergens in de lente ... dan zullen ze er wat beter uitzien dan nu.
Terwijl mijn cactussen nu lekker aan het winterrusten zijn in hun serre op 10graden ... staan de vetplanten nog ergens in een andere serre tussen de verdroogde tomaten met 0 graden extra verwarming ... Niet schoon hé van me die discriminatie tov de vetplanten ...
maandag 25 februari 2008 - 20:05
cactelders

Cactelders

Ik heb nooit een thyrsiflora gehad en ik ken die alleen van die grote rode flappen ! Had geen gekalkte stam verwacht onder die " flappen" !
maandag 25 februari 2008 - 20:31
jumperke

Jumperke

Ik heb nooit een thyrsiflora gehad en ik ken die alleen van die grote rode flappen ! Had geen gekalkte stam verwacht onder die " flappen" !

Ik denk niet dat het een Thyrsiflora is hoor...
Heb die hier namelijk staan en dat zijn brede bladeren en hoe meer licht ze krijgen des te roder ze worden.
De plant heeft ook geen stengel.

groetjes jerko
maandag 25 februari 2008 - 20:37
cactelders

Cactelders

CITAAT:
">#666666;'>
Ik heb nooit een thyrsiflora gehad en ik ken die alleen van die grote rode flappen ! Had geen gekalkte stam verwacht onder die " flappen" !

Ik denk niet dat het een Thyrsiflora is hoor...
Heb die hier namelijk staan en dat zijn brede bladeren en hoe meer licht ze krijgen des te roder ze worden.
De plant heeft ook geen stengel.

groetjes jerko


Kan later een stengel krijgen hé ,is er iets wit ,kalkachtig te zien ?
maandag 25 februari 2008 - 20:41
Maartendev1

Maartendev1

Ik heb hem zelf ook. Ik heb even gekeken en de stam is toch echt wel bepoederd net als bij wel meer kalanchoes zoals de gastonis-bonnieri die ik ontvangen heb van Paronoto.

@Jerko
Zodra ze iets ouder zijn vormen ze wel een stengel. Kijk maar eens op internet naar bloeiende exemplaren, de plant gaat eerst zelf iets de hoogte in alvorens een bloemstengel te maken.
maandag 25 februari 2008 - 23:34
jef001

Jef001

verpotten, enkele maanden afwachten en dan word alles wel duidelijk!

Is moeilijk te zien zo, het kan evengoed een Cotyledon orbiculata zijn of een van z'n verwanten.
dinsdag 26 februari 2008 - 06:56
Paquita

Tekst aangepast

Paquita

Kalanchoë thyrsiflora is niet de woestijnroos in de volksmond . De woestijnroos is Adenium obesum !
Is totaal iets anders en veel moeilijker te houden .
dinsdag 26 februari 2008 - 17:39
Maartendev1

Maartendev1

Ik weet toch vrij zeker dat die benaming ook voor de kalanchoe geldt omdat de plant gelijkt op een gesteente uit de woestijn, dat gesteente heet ook woestijnroos. Ik denk dan ook dat de benaming voor beide planten geldt.

Groetjes Maarten
dinsdag 26 februari 2008 - 17:53
Paquita

Paquita

Blijkt inderdaad zo te zijn Maarten .
woensdag 27 februari 2008 - 10:07
TomJ

TomJ

Dit is inderdaad een cotyledon, zeker geen tylecodon, maar ik zou niet zo kunnen zeggen welke.
Heeft er al iemand al het boek van Ernst Van Jaarsveld (en Derek Tribble, ook al staat zijn naam er niet als auteur bij) bekeken?

Groetjes,
Tom
woensdag 27 februari 2008 - 10:43
cactelders

Cactelders

Ik heb het boek nog niet in handen gehad , weet ook niet of mijn club die in de bib.. heeft staan ! Heb er al veel positiefs over gehoord !
woensdag 27 februari 2008 - 21:14
TomJ

TomJ

Als ik vanavond tijd heb, zal ik proberen eens te checken, maar dit is wel een zeer voorwaardelijke wijs.
Het is inderdaad een schitterend boek, het enige dat tylecodon zo goed behandelt sinds Tolken in de jaren 70.

Tom
donderdag 28 februari 2008 - 07:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon