menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serre-temperatuur

WillyN

WillyN

Ik heb hier de laatste dagen al van alles gehoord:
Temperaturen van 75°C.
Mensen die hun planten afdekken voor de zon, met moeder haar gordijnen dan nog wel !!!
Kan we even normaal doen?
De cactussen die wij kweken zijn echt niet bang voor warmte, de meesten ook niet van zon, ik zou zelfs meer zeggen "they love it".
Ik heb nog nooit mijn serre afgeschermd met om het even wat.
De meeste van mijn cactussen staan nu in volle zon buiten.
Dit doe ik reeds vele jaren.
Ik heb in al die jaren slechts één verbrande gehad, een nieuwe plant, een Oroya peruviana, die ik pas gekocht had.
Opgelet, ik spreek van cactussen, niet van vetplanten, want daar heb ik te weinig ervaring mee.
Tijden deze periode staat mijn serre, dag en nacht, volledig open, ik heb daarbij een ventilator die, normaal om de 15 minuten, 15 minuten werkt, deze draait nu konstant.
De hoogste temperatuur, op verschillende plaatsen gemeten, die ik in mijn serre al gehad heb is 40°C.
Jongens wees blij met dit weer, het is voor ons en onze planten schitterend!!!
dinsdag 18 juli 2006 - 14:11
Pieter

Pieter

Zoals Parodias aanhaalde, WIND is hier een sleutelwoord. Zeker voor cactussen kan dat een belangrijke rol spelen voor afkoeling. Zoals we wel weten is er rond elk voorwerp een soort onbeweeglijke 'lanimaire grenslaag'. Hoe meer luchtbeweging hoe dunner deze is (logisch, toch) en hoe sneller de plant dus hitte kan afgeven. Scherpe uitsteeksels hebben een oneindig dunne laminaire grenslaag waarlangs in groot tempo hitte zou kunnen worden afgegeven aan de omgeving. Dus als er veel beweging in die omgeving zit zal die hitteafgift vlot kunnne verlopen. Afkoeling door verdamping zit er voor onze cactussen maar weinig in doordat ze door hun CAM metabolisme met hoofdzakelijk gesloten huidmondjes zitten overdag.
dinsdag 18 juli 2006 - 15:21
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

het is nu 15.30h en ben even gaan klijken in de (muur)serre die ongeveer 16m lang is,de zon komt erop rond 11.30h;1 schuifraam en 2 vensters wagenwijd open ,3 ventilatoren die staan te draaien;
de termometers hangen op circa 1.70m hoogte op 25 cm van de muur in de schaduw en het is vooraan 40,midden 43;en achteraan 47 graden

de lithops staan afgeschermd van de zon ,hebben gisteren voor het eerst dit jaar water gekregen

en ik heb zoals de eerste de beste leek een verbrande plant! was pas verplant en stond 40cm van het glas
dinsdag 18 juli 2006 - 15:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon