menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Copipoa mollicula

Ga naar meest recente reactie

Harry54

Harry54

Volgens de boekjes (jawel!) nu behorend bij C. hypogea. Veel overeenkomst zie ik overigens niet met mijn echte hypogea, maar alla. Hier istie dan. Harry

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 16 juni 2007 - 02:08
stekeltje

Stekeltje

dat is nu eens prachtig, eens een andere bloemkleur voor een copiapoa
zaterdag 16 juni 2007 - 02:21
Wardje

Wardje

Prachtige plant, prachtige bloem, goe bezig Harry.
zaterdag 16 juni 2007 - 03:52
Harry54

Harry54

dank u; 't is overigens niet mijn verdienste. Ik heb hem nog maar kort. Harry
zaterdag 16 juni 2007 - 08:04
Harry54

Tekst aangepast

Harry54

Dit kwam binnen op Cacti-guide van ene Ian:

Posted: Fri Jun 15, 2007 9:53 pm Post subject:



Copiapoa mollicula is considered a form of C. montana, which was at one time thought to be a variety of C. hypogaea but not any more.

The C. mollicula plants in Europe are rather strange, not very much like those in Chile. Many C. molliculas are nearly spineless, at least when young. Some people think they are rather more hybridised than the average Copiapoa and that flower would certainly be a clue.

Was it a special form, intended to have a very orange flower? If not, it is now and you should try to get some seed. Hint, hint
_________________
--ian

Voor de Franstaligen onder ons:
Dit kwam binnen op cactuspro. Met het woordenboek op schoot kwam ik een heel eind, maar is er iemand die dit zou willen vertalen voor mij? Dank Harry

Re: Copiapoa mollicula
Envoyé par: alain (Adresse IP enregistrée)
Date: sam 16 juin 2007 21:55:04


>Dans "Preston & Mafham" la plante est considerée comme C. hypogaea, mais elle ne resemble pas du tous le hypogaea. Je persiste c'est une specie independante.

Il faut savoir d'abord ce qu'on appelle C. mollicula.
Pour cela, back to the roots.
Ritter a décrit cette espèce d'après des plantes trouvées sur les hauteurs au dessus de Chañaral au Chili. Ces plantes ne se trouvent que là. L'aire de distribution est estimée à 3 km2. C'est petit.
Or a cet endroit on trouve aussi C. hypogaea, qui lui a une aire de distribution plus importante.

Après Ritter, d'autres se sont baladés dans le coin et ont trouvé des C. hypogaea un peu plus épineux que ceux qu'on voit couramment. Ils les ont donc appellé C. mollicula et les ont ramené et mis en culture.
Voilà pourquoi maintenant sous le nom C. mollicula on trouve un peu de tout, et pourquoi certains l'ont mis en synonymie avec C. hypogaea (uniquement d'après des plantes en culture).

Rudolf Schulz qui a écumé une grande quantité de biotopes de Copiapoa, a retrouvé LE Copiapoa mollicula de Ritter. C'est en effet une plante très différente de C. hypogaea.

alain
zondag 17 juni 2007 - 16:52
maurice2

Maurice2

harry54


in „Preston & Mafham“ de plant als C wordt beschouwd. hypogaea, maar zij lijkt niet van alle hypogaea. Ik volhard het ben een specie onafhankelijk. Men eerst wat men noemt moet C weten. mollicula. Daarvoor, back to the roots. Ritter heeft deze soort volgens planten beschreven die op de grootte boven Chañaral in Chili worden gevonden. Deze planten bevinden slechts zich daar. De verdelingsplaats wordt geschat op 3 km2. Het is klein. Echter aan deze plaats vindt men eveneens C. hypogaea, die hem een belangrijkere verdelingsplaats heeft.
Na Ritter, baladés anderen in de hoek en hebben C gevonden. hypogaea iets meer lastig die die dat men vloeiend ziet. Zij dus C hebben ze genoemd. mollicula en in cultuur ze hebben teruggebracht en gezet. Daarom nu onder de naam C. mollicula vindt men een een beetje geheel, en waarom sommige het in synonymie met C hebben gezet. hypogaea (alleen volgens planten in cultuur). Rudolf Schulz die een grote hoeveelheid biotopen van Copiapoa heeft geschuimd, heeft Copiapoa mollicula van Ritter teruggevonden. Het is immers een zeer verschillende plant van C. hypogaea.

hier een vertaling van het frans met word lingo
maurice2
zondag 17 juni 2007 - 17:35
Harry54

Harry54

Dank je wel Maurice. Zo kom ik weer een beetje verder. groet Harry (moeilijk hoor dat frans voor een Fries, die zijn middelbare school alweer heel lang geleden heeft verlaten)
zondag 17 juni 2007 - 22:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon