menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ervaring met lavakorrel

Ga naar meest recente reactie

Tim

Tim

Heeft er iemand ervaring met lavakorrel 0-3mm van DCM?

Ik zag dit daarstraks in de AVEVE staan en vroeg me af of dit een goed vervangingsmiddel zou zijn voor de aquariumkiezeltjes die ik nu in mijn substraat gebruik.
Er stond ook op de zak dat het goed te gebruiken is als puur substraat voor c&s...klopt dit?
dinsdag 5 juni 2007 - 22:53
Dany

Tekst aangepast

Dany

Ik heb dit jaren toegevoegd aan mijn cactussubstraat en was daar toch tevreden over, ik ben nu aan het overschakelen op bims (is ook een soort lava) en gemalen baksteen of dit beter zal zijn moet ik nog afwachten. hier op het forum is het onderwerp cactussubstraat al dikwijls ter sprake gekomen. Ik zou zeggen als je lavakorrels wil uittesten koop een klein zakje en probeer eens.
woensdag 6 juni 2007 - 01:07
Paronoto

Paronoto

Ik heb dit jaren toegevoegd aan mijn cactussubstraat en was daar toch tevreden over, ik ben nu aan het overschakelen op bims (is ook een soort lava) en gemalen baksteen of dit beter zal zijn moet ik nog afwachten. hier op het forum is het onderwerp cactussubstraat al dikwijls ter sprake gekomen. Ik zou zeggen als je lavakorrels wil uittesten koop een klein zakje en probeer eens.



Naar mijn weten is bims = puimsteen....of niet?

Wie nog wat lavakorrels of gruis wil...ik heb nog 1 zak staan, ge moogt hem hebben, gratis.

De P.
woensdag 6 juni 2007 - 04:02
Tim

Tim

Ok, dank jullie wel voor de tips!
woensdag 6 juni 2007 - 04:04
Dany

Dany

CITAAT:
">#666666;'>
Ik heb dit jaren toegevoegd aan mijn cactussubstraat en was daar toch tevreden over, ik ben nu aan het overschakelen op bims (is ook een soort lava) en gemalen baksteen of dit beter zal zijn moet ik nog afwachten. hier op het forum is het onderwerp cactussubstraat al dikwijls ter sprake gekomen. Ik zou zeggen als je lavakorrels wil uittesten koop een klein zakje en probeer eens.



Naar mijn weten is bims = puimsteen....of niet?

Wie nog wat lavakorrels of gruis wil...ik heb nog 1 zak staan, ge moogt hem hebben, gratis.

De P.


Ik had beter gezet: ook een vulkanisch gesteente
woensdag 6 juni 2007 - 04:16
Ferdinand

Ferdinand

Niet bescheiden blijven Dany,

Inderdaad bims is een vulkanisch materiaal die eerst word uitgespuugd vooraleer de lava komt. Zodus U heeft volledig gelijk. Lava is ook zeer goed zolang de korrel niet is beschadigd.
Fernand
woensdag 6 juni 2007 - 06:04
Alain1

Alain1

veel lavakorrels reageren alkalisch dus wel even oppassen als je ze in grote hoeveelheid gebruikt voor een grondsamenstelling ... je ziet de gevolgen maar veel later als de planten beginnen te sukkelen ..


"Blijkbaar" (???) kan lava zuur of basisch zijn, afhankelijk van het gesteente waarmee hij versmelt.
woensdag 6 juni 2007 - 06:51
Dany

Tekst aangepast

Dany

CITAAT:
">#666666;'>
CITAAT:
">#666666;'>
veel lavakorrels reageren alkalisch dus wel even oppassen als je ze in grote hoeveelheid gebruikt voor een grondsamenstelling ... je ziet de gevolgen maar veel later als de planten beginnen te sukkelen ..


"Blijkbaar" (???) kan lava zuur of basisch zijn, afhankelijk van het gesteente waarmee hij versmelt.


ja idd .. toen zoveel jaren terug lavakorrel beschouwd werd als "gods geschenk aan de cactuskwekers" is men beginnen "tuinbouw" lava te ontginnen zonder zich af te vragen wat de samenstelling was .. aangezien ik in een nog vroeger leven ook nog "amateur" geoloog geweest ben (met de nadruk op "amateur") wist ik direct dat er moeilijkheden gingen van komen .. ik heb nog gedurende een week een experiment gelopen op het labo door de pH te volgen van een mengsel 50/50 volume zuivere turf (heel zuur! pH 4 of zo) en gekochte lavakorrels .. binnen de paar uur was de pH van de turf volledig geneutraliseerd (die lava moet een hoop alkalische zouten bevat hebben !) Binnen de 24uur zat de pH aan 8 en na drie dagen zat ie boven de 9 waar hij ook blijven steken is ...
.. en BTW geloven dat je dat kan corrigeren door zuur toe te voegen is een chemisch fabeltje .. Volgens de gewone wet van de zuur <=> base evenwichten zal de pH maar beginnen te stabiliseren als al de base (=lava) geneutraliseerd is door het zuur .. ik heb dat eens geprobeerd op een heel kleine hoeveelheid lavakorrels. Naarmate ik dus de pH neutraal trachtte te houden door zuur toe te voegen viel die lava gewoon uit mekaar en werd het precies koffiegruis, op 't einde bleef er van die lavakorrel niets meer over, waarschijnlijk waren de alkalische "bindmiddelen" gewoon opgelost en wat achter bleef waren de gebonden onoplosbare gesteentekorrels ..
& BTW vraag maar eens aan de gebroeders De Herdt wat hun ervaring is met lava die hadden vrijwel direct hun ganse prive verzameling omgepot naar lava .. en toen begon de miserie (ik was er in 1989 met een Duitse vriend toen het daar paniek in alle rangen was !)


Waar zit dan ergens het groot verschil met bims en gemalen baksteen en argex en perliet enz...

Nog een vraagje, zoals jullie wel weten wordt er in versshillende cactusclubs cactusgrond aangeboden aan de leden. Bij ons in Gent wordt die aangekocht bij
Cactusgrond Structural: M Snebbout
Molenstraat 138
9970 Kaprijke
Tel: 09/379 82 29
Fax: 09/379 05 36
Samenstelling: Droge stof 30%, Organische stof 20%, ph: 5 - 6.5,
Bemest: 1.25kg/m³, meststof: 14-16-18
Deze samenstelling zegt in feite weinig. Wij hebben de vorige keer deze samenstelling genomen plus een toevoeging van 10% leem. Vanaf 12000 liter mag je zelf je samenstelling opgeven. Wat zou volgens jullie een goede samenstelling zijn die kan dienen als basissubstraat?
woensdag 6 juni 2007 - 17:44
Dany

Tekst aangepast

Dany

Willy alvast bedankt voor de nuttige uitleg, ik heb het reeds op mijn harde schijf gezet om het later nog te kunnen raadplegen.

Wat zou volgens jullie een goede samenstelling zijn die kan dienen als basissubstraat?
http://www.structural.be/nl/prod_amat.php

Als je wilt kijkt eens op deze site. vanaf 12000 L. mag je zelf je samenstelling opgeven. Het is niet gemakkellijk om een samenstelling te vinden die moet dienen als basissubstraat en die voor alle leden ongeveer goed is.

Iedereen mag eens zijn mening geven over een basissubstraat
donderdag 7 juni 2007 - 00:16
Tim

Tim

Voila, de info die ik hier krijg is zeer nuttig voor mij. Merci mijne heren!
donderdag 7 juni 2007 - 03:38
Dany

Dany

Willy, bedankt om uw mening te geven en dat zal wel een betere samenstelling zijn, eventueel nog wat aangevuld met leem. Ik geef je ook 100% gelijk over turf en aanverwanten. Ik zie ook geen enkel verband tussen cactussen en turf, jammer genoeg zit dat wel altijd in de commerciële cactussubstraten.

Graag nog enkele meningen over een basiscactussubstraat of is iedereen volledig akkoord met Willy ???
donderdag 7 juni 2007 - 05:02
Pieter

Pieter

Sinds ik geen turf meer gebruik moet ik de eerste wortelluis nog tegenkomen... al een drietal jaar nu... toeval?
vrijdag 8 juni 2007 - 04:46
joijce

Joijce

Pieter wat is jouw samenstelling van de grond?? of Willy
vrijdag 8 juni 2007 - 08:13
Pieter

Pieter

Puimsteen, baksteen, leem, voor sommige soorten een beetje goeie humus.
vrijdag 8 juni 2007 - 17:16
Tim

Tim

Als je de prijs even buiten beschouwing laat, is seramis dan een goed om de te mengen in het substraat?
Bv: 2 delen grond, 1 deel rijnzand en 1 deel seramis?

maandag 11 juni 2007 - 00:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon