menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mieren i JOEPIE

Ga naar meest recente reactie

AlainFSD

AlainFSD

Ik begrijp Willy's bezorgdheid wel, en ook ik heb last van het fenomeen, en al bij al zijn die lokdoosjes een ideale oplossing, ware het niet dat mijn nieuwe serre nog steeds geen vloer heeft en die beestjes dus letterlijk overal nesten maken. Nooit eerder meegemaakt, maar mijn allergrootste Adenia (Afrikaanse tak van de alhier beter bekende passiebloemen) is geheel leeggegeten en als nestruimte gebruikt, 'k snap er niets van, mieren leven bij mijn weten van schimmels maar elke Adenia-soort is bangelijk giftig, dus waarom maken ze precies daar hun nest ?

Waarom dan mijn Joepie-de-poepie vreugdekreet ?
Ewel toen ik gisteren enkele Euphorbia foto's nam begon ik mij af te vragen wat voor beestje in onze contreien eigenlijk verantwoordelijk is voor de bevruchting van mijn E.symmetrica en dergelijke. Na heel aandachtig enkele Euphorbia's van dichtbij te bekijken zag ik plotselijk miniscule zwarte puntjes over de nectarklieren van mijn E.meloformis lopen en OK , ik beken dat mijn ogen er de laatste tijd sterk op zijn achteruitgegaan (de leeftijd helaas) maar ik kon echt niet zien wat voor gespuis daar aan de gang was tot ik een foto van het geheel nam en na even foefelen met een fotoprogramma tot de vaststelling kwam dat het hier extreem kleine mieren betrof, geloof me vrij, ik had er geen enkel idee van dat er hier zo'n kleine mierensoort actief was. Heeft iemand een naamsoort voor mijn nieuwe vriendjes ?

[afbeelding verwijderd niet-https]

greetz,

AlainFSD
maandag 4 juni 2007 - 05:22
kurt

Kurt

Amai, parodias.

Dat is de moeite die faraomieren. Zou die niet graag in de buurt hebben. Ik heb gelezen dat ze te herkennen zijn aan hun geel-bruin lichaam met donkere achterlijfpunt.
Via google:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Even vergeleken met die op de eerste foto... ik denk dat het nog een andere minimier zal zijn. Dat hoop ik toch voor onze cactusliefhebber

Mvg,
Kurt
maandag 4 juni 2007 - 06:11
Dany

Dany

CITAAT:
hopelijk heb je geen ">#666666;'> hopelijk heb je geen faromieren .. google maar eens en schrik je rot !!


Willy zijn het geen Faraomieren want over faromieren was niet veel te vinden op google. als het Faraomieren zijn dat Alain maar begint met lokdozen te gaan kopen.
maandag 4 juni 2007 - 06:12
AlainFSD

AlainFSD

Willy,
ik begrijp uiteraard uw insinuatie, maar wees gerust geen Faro's alhier, wel een totaal verschillende fauna als in 'de rest van België' dat blijkbaar pas om de volgende straathoek begint. Het verschil is echt verbluffend, een simpele huisjesslak ziet er hier extreem anders uit dan op mijn vorig adres, ik herinner mij die geel gestreepte slakkenhuisjes uit mijn kindertijd toen ik zowat op het strand woonde in De Panne en daarna in Bray-dunes (veertig jaar terug), fenomenaal verschil bij zoveel dingen in deze strandstrook.

Alain
maandag 4 juni 2007 - 06:15
Plantadvies

Plantadvies

Welke mieren het zijn, dat weet ik niet. Mieren snijden happen uit een blad, nemen dat mee naar hun nest, kauwen daarop en spugen het papje uit over de bodem van hun nest. Het nest bestaat uit meerdere kamers en 1 daarvan is ingericht voor dit werk. Het papje laten ze liggen en hierin groeien dan de schimmels waar de mieren van leven.
maandag 4 juni 2007 - 06:16
Wardje

Wardje

Beste mensen :

ook wij hadden in het verleden problemen met mieren. En als ik zeg problemen dan waren het problemen. Bij jullie in de serre, bij ons jawel ... in huis. Brrrrrrrrrr. Wij stonden op en de lieve beestjes hadden zomaar even een straat gemaakt naar onze voorraadkasten met lekkers. Om van te huiveren , dat kan ik je verzekeren. Op een zeker ogenblik heb ik overwogen om aandelen te kopen van het bedrijf dat mierendoosjes en spuitbussen verkocht, zoveeeeeeeeeeeeeeel hebben we er moeten kopen, zonder weinig resultaat. Tot iemand ons een heeeeeeeeeeeeeeeeeel goedkoop middeltje aanreikte. En je mag nu lachen of bloedserieus zijn maar het middel tegen de mieren was : halve (belgische) frankskes. Het koper in die muntjes zal allicht wel het middel zijn waarmee deze diertjes konden buitengehouden worden. En dat het werkt, dat kan mijn vrouw heel snel checken. Wanneer ze de vloer schoonmaakt, en ze neemt de halve franks op en ze legt ze niet te snel terug, dan ..... zijn ze daar terug, geloof het of niet. Dus een gouden raad van de broer van tante Kaat : gebruik halve franks en je zal je aankopen bij de mierendoos-verkoper sterk mogen terugschroeven. Ik weet echter niet of het euro-tijdperk daar al een alternatief voor heeft. Tot hier mijn verhaal.
maandag 4 juni 2007 - 06:24
Wardje

Tekst aangepast

Wardje

Willy, ik denk Dany te moeten bijtreden, ik heb gegoogled en precies 4 bijdragen over faromieren gevonden, zo vol is da niet hé. Ik denk ook dat het wel degelijk farAomieren zijn !?
maandag 4 juni 2007 - 06:30
AlainFSD

AlainFSD

Beste mensen :

ook wij hadden in het verleden problemen met mieren. En als ik zeg problemen dan waren het problemen. Bij jullie in de serre, bij ons jawel ... in huis. Brrrrrrrrrr. Wij stonden op en de lieve beestjes hadden zomaar even een straat gemaakt naar onze voorraadkasten met lekkers. Om van te huiveren , dat kan ik je verzekeren. Op een zeker ogenblik heb ik overwogen om aandelen te kopen van het bedrijf dat mierendoosjes en spuitbussen verkocht, zoveeeeeeeeeeeeeeel hebben we er moeten kopen, zonder weinig resultaat. Tot iemand ons een heeeeeeeeeeeeeeeeeel goedkoop middeltje aanreikte. En je mag nu lachen of bloedserieus zijn maar het middel tegen de mieren was : halve (belgische) frankskes. Het koper in die muntjes zal allicht wel het middel zijn waarmee deze diertjes konden buitengehouden worden. En dat het werkt, dat kan mijn vrouw heel snel checken. Wanneer ze de vloer schoonmaakt, en ze neemt de halve franks op en ze legt ze niet te snel terug, dan ..... zijn ze daar terug, geloof het of niet. Dus een gouden raad van de broer van tante Kaat : gebruik halve franks en je zal je aankopen bij de mierendoos-verkoper sterk mogen terugschroeven. Ik weet echter niet of het euro-tijdperk daar al een alternatief voor heeft. Tot hier mijn verhaal.


Raar verhaal, edoch niet geheel onwaarschijnlijk, bij aquariumproblemen wordt vaak koperoxide gebruikt ter bestrijding van veel problemen, deze oplossing is alleen nefast voor de plantengroei. Halve en kleinere oude muntjes 'type mijnwerker' zijn allen koperlegeringen, dus ...
maandag 4 juni 2007 - 06:34
stekeltje

Stekeltje

toen we onze caravan aan zee nog hadden, ieder jaar dezelfde pest:mieren, mieren en nog eens mieren,tot iemand ons vertelde dat we talkpoeder moesten gebruiken je strooit dat gewoon rond de plaats waar ze uitkomen en enkele uren nadien aaaag mieren, daar was het heel doelteffend
maandag 4 juni 2007 - 06:43
AlainFSD

AlainFSD

dit geheel terzijde en van geen belang zijnde voor cactuskwekers, maar mijn grootmoeders jongste zusje (nu 102j oud) heeft als verpleegster in 'den Congo' gewerkt tijdens het interbellum en één van haar verhalen was/is dat ze hun (houten) bedden met de vier poten in tinnen blikken dienden te zetten gevuld met benzine om de mieren uit hun bed te houden, dus waar klagen we eigenlijk over in ons luxueus huisje en tuintje

greetz,

Alain
dinsdag 5 juni 2007 - 05:56
Alain1

Tekst aangepast

Alain1

... dat ze hun (houten) bedden met de vier poten in tinnen blikken dienden te zetten gevuld met benzine om de mieren uit hun bed te houden...


Dat is idd zo, alle meubels werden in blikken gezet gevuld met benzine. Het moet daar lekker ruiken oa. in bed!
dinsdag 5 juni 2007 - 13:34
Pirex

Pirex

Is het ook daarom dat je geen mieren ziet in een auto met benzinemotor?
Paul

ps: Voor faraomieren: als eens een lokdoosje in de vorm van een piramide gebruikt?
dinsdag 5 juni 2007 - 15:12
Paronoto

Paronoto

Mierenplaag? Allé, niks beter dan kattepis! Even aan uw kat knijpen en klaar is den boddink. Ik zei kat, geen poes.
In Schepdaal komen de mieren nooit verder dan de voor- of achterdeur...Plakkaatje gezet "Eerst bellen"....LOL

Al eens Baygonpoeder geprobeerd?

De P.
woensdag 6 juni 2007 - 03:55
Tim

Tekst aangepast

Tim

Anders deze in huis halen http://www.hetdierenrijk.nl/World%60sNature/landzoogdieren/miereneter.htm
Te koop in de betere dierenzaak...

Wij hebben er hier ook last van...ze lijken wel massaal aanwezig onder de klinkers van de oprit de doozekes staan al klaar...
woensdag 6 juni 2007 - 05:39
Angus

Angus

bij ons zitten ze elk jaar opnieuw onder de struik aan de serre, en dus ook een beetje in de serre maar het valt wel mee
Papa gaat een van dees mierenpoeder strooie

woensdag 6 juni 2007 - 21:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon