menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wolluis bestrijding

bisschop

Bisschop

Heb wolluis op mijn cactussen ontdekt. Hoe krijg ik deze der af.
donderdag 31 mei 2007 - 04:01
Wiebe

Wiebe

Daar zijn veel verschillende manieren voor bijvoorbeeld aanstippen met 70% alcohol of een specifiek bestrijdingsmiddel gebruiken. Bestrijdingsmidddelen zijn er als contactgif of als systemisch middel. Een contactgif moet zoals de naam al aangeeft in contact komen met het te bestrijden ongedierte. Ongedierte dat op slecht bereikbare plekken zit is met een dergelijk middel slecht te bestrijden. Een systemisch middel voeg je aan het gietwater toe; de werkzame bestanddelen worden door de plantenwortels opgenomen en ook naar het bovengrondse deel getransporteerd. Ongedierte dat plantensappen opzuigt krijgt vervolgens deze werkzame bestanddelen binnen krijgt en gaat dood. Een dergelijk middel werkt uiteraard alleen in het groeiseizoen als planten water uit de bodem opnemen. Ik ben erg tevreden met het gebruik van Admire; een middel van Bayer, relatief veilig in gebruik en in ieder geval in Nederland gewoon in een tuincentrum verkrijgbaar. Het werkzame bestanddeel is imidachloprid dat ook onder andere merknamen verkrijgbaar is. Ik giet mijn gehele verzameling 1 x per jaar (vaak in juni) met een Admire-oplossing en hou op die manier mijn verzameling redelijk luisvrij.

Wiebe
vrijdag 1 juni 2007 - 02:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon