menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lithops

Ga naar meest recente reactie

Tim

Tim

Toen ik vanmorgen uit mijn bed strompelde en mijn plantjes een goeiemorgen ging wensen, kwam ik tot de constatatie dat één van mijn Lithops er niet meer zo goed uitziet.
Het deel van het lichaam dat normaal ondergronds zit, is naar boven gekomen en hangt nu enkel nog vast met de wortels. En natuurlijk is er het 'gat'.
Weet iemand wat dit kan zijn? Er wel even bijzeggen dat deze zijn bladpaar al vernieuwd heeft en voor de eerste maal water heeft gekregen. De andere in hetzelfde potje vertoond deze kenmerken niet.

[afbeelding verwijderd niet-https]

En nu we toch bezig zijn enkele zaailingen.

Gezaaid op 5 april
[afbeelding verwijderd niet-https]

Gezaaid op 29 maart
[afbeelding verwijderd niet-https]

PS: Die zaailingskes zijn niet makkelijk te fotograferen. Iemand tips?
maandag 7 mei 2007 - 19:00
stekeltje

Stekeltje

hoe groot zijn die eigenlijk?
maandag 7 mei 2007 - 19:18
Tim

Tekst aangepast

Tim

Die zaailingen bedoel je?

De grootste ca. 3mm. Maar er zijn er ook bij van 1mm.
De ene zijn meer bolvormig, de andere zijn zo plat als een knoopje.
En kleurverschil is er ook...van lichtgroen tot heel donkergroen.

Bij diegene die ik gezaaid heb op 29/03, zijn er nu nog aan het ontkiemen tot mijn grote verbazing.
Ik had dat niet meer verwacht, want ik had van 53 soorten 20 zaadjes per soort besteld. Bij sommige soorten zit ik nu al aan een 40 zaailingen
maandag 7 mei 2007 - 19:23
stekeltje

Stekeltje

Die zaailingen bedoel je?

De grootste ca. 3mm. Maar er zijn er ook bij van 1mm.
De ene zijn meer bolvormig, de andere zijn zo plat als een knoopje.
En kleurverschil is er ook...van lichtgroen tot heel donkergroen.

Bij diegene die ik gezaaid heb op 29/03, zijn er nu nog aan het ontkiemen tot mijn grote verbazing.
Ik had dat niet meer verwacht, want ik had van 53 soorten 20 zaadjes per soort besteld. Bij sommige soorten zit ik nu al aan een 40 zaailingen

ze zien er in elk geval goed uit,
en wat het ontkiemen betrefd, hier ziet het er niet goed uit, heb al zo dikwijls lithops gezaaid , nu van de 49 soorten zijn er 5 gekiemd
maandag 7 mei 2007 - 20:16
Tim

Tim

Muizen en slakken schijnen nogal verlekkerd zo heb ik mij laten vertellen ..

en je fotos zijn OK .. enkel nog wat spelen met de "belichtingsmeting" .. als je heel dichtbij komt en er is niet te veel licht kan je een positieve EV kompensatie instellen. Hou je histogram op je LCD dat geeft je een vrijwel perfecte indicatie over de belichting .. als de curve te veel naar links zit = onderbelicht en dus te veel naar rechts = overbelicht. Ideaal moet de curve ong in 't midden staan maar dat is de theorie .. het type onderwerp kan serieus roet in 't eten gooien .. bij dichtbij fotografie moet je dus die curve mogelijk een beetje naar rechts kunnen opschuiven. Neem een paar test fotos, je zal sneller zien hoe eea in mekaar zit dan dat ik het hier kan uitleggen


Zal er nog wat mee spelen. Bedankt voor de tips in elk geval!

Wat die muizen en slakken betreft, ik heb dat ook gelezen, maar als die beestjes de oorzaak zijn, dan zijn het toch kieskeurige beesten. Van alle lithops die ik hier heb staan is enkel deze aangetast.
Allez, laat ons hopen dat het geen muizen zijn, want die lithops staan in huis voor het raam

@Sonja: Is er iets dat je nu anders hebt gedaan dan voorheen?
maandag 7 mei 2007 - 22:33
stekeltje

Stekeltje

ja Tim, enkel wat bimskies door de stekgrond gemengd
maandag 7 mei 2007 - 23:08
Marco

Marco


Weet iemand wat dit kan zijn? Er wel even bijzeggen dat deze zijn bladpaar al vernieuwd heeft en voor de eerste maal water heeft gekregen. De andere in hetzelfde potje vertoond deze kenmerken niet.

[afbeelding verwijderd niet-https]



Hallo Tim,

Heb je dat oude bladpaar volledig laten verschrompelen en drogen en dan de plant verpot ?
Of misschien het oude bladpaar verwijderd en het plantenlichaam hierbij zelf gekwetst ?
Van Lithopsen mag (moet) je gerust wachten tot van het oude bladpaar niet meer dan een verdroogd velletje overblijft dat gemakkelijk loslaat als je het tracht te verwijderen met bvb. een pincet. Als je te hard moet sleuren laat het dan liever nog wat zitten, het zou moeten als vanzelf loskomen.

T'is maar een suggestie, ik heb vroeger ook eens aan volledig verdroogde bladparen met redelijk wat kracht getrokken en deze planten zijn enige tijd nadien naar de eewige jachtvelden verhuisd, ook met vlekken en gaten aan de zijkanten.

maandag 7 mei 2007 - 23:15
Tim

Tim

Dat zou het wel eens kunnen zijn Marc.
Ik heb de oude bladparen van mijn lithops laten verdrogen. Toen er praktisch niets meer van over bleef, buiten enkele perkament-achtige velletjes, heb ik deze inderdaad met een pincet verwijderd.
Waarschijnlijk zaten de oude bladparen nog niet los genoeg en heb ik bij deze lithops een kwetsuur veroorzaakt.
Ik dacht er goed aan te doen door de oude (uitgedroogde) bladparen te verwijderen alvorens de lithops water te geven, om schimmel te voorkomen.

Weeral iets bijgeleerd! Geduld is een schone deugd....

Ik zal deze is opereren en kijken hoe dat dutske er vanbinnen uitziet.

maandag 7 mei 2007 - 23:37
Marco

Marco

Dat zou het wel eens kunnen zijn Marc.
Ik heb de oude bladparen van mijn lithops laten verdrogen. Toen er praktisch niets meer van over bleef, buiten enkele perkament-achtige velletjes, heb ik deze inderdaad met een pincet verwijderd.
Waarschijnlijk zaten de oude bladparen nog niet los genoeg en heb ik bij deze lithops een kwetsuur veroorzaakt.
Ik dacht er goed aan te doen door de oude (uitgedroogde) bladparen te verwijderen alvorens de lithops water te geven, om schimmel te voorkomen.

Weeral iets bijgeleerd! Geduld is een schone deugd....

Ik zal deze is opereren en kijken hoe dat dutske er vanbinnen uitziet.



Je kan misschien (kleine kans toe) uwe plant proberen te redden door het voorzichtig uit de pot te nemen, te inspecteren, laten drogen indien niet te zwaar intern beschadigd en hem te verplanten in een zeer luchtig mengel van bijna uitsluitend anorganisch materiaal met veel kwartsgesteente. Tracht ook een diepe kleipot te gebruiken met een drainage laag op de bodem, omdat lithopsen een lange wortel vormen van wel 12 cm lengte. (Op foto's van lithopsen in de tuinen van Mocano staan ze allen in klei potten). Lithopsen kunnen wel veel licht en warmte verdragen maar hebben graag een koel wortelgestel, vandaar het gebruik van veel kwartsgrind dat de warmte weerkaats aan het oppervlak van de pot en de potten in klei verdampen snel het vocht waardoor ook afkoeling.

Hier een link gevonden die je kan helpen : http://www.blip.co.za/lithops/cultivation.html

Succes met de operatie.


dinsdag 8 mei 2007 - 04:39
mjohanna

Mjohanna

Laat dat arme dutske toch met rust!!
Het lijkt er voor mij op of er na jou mogelijk gepeuter waarschijnlijk een piepklein rupsje zich tegoed heeft gedaan. Vaak zijn de rupsjes niet meer te vinden en zit je met een gat of gaatje in dit geval.
Bij mij hebben ze, of een rups (het leek wel een leger)vorig jaar ook huisgehouden, en daar is nu niks meer van te zien. Als je er zoveel hebt vallen ze ook niet zo op natuurlijk.
Als hij niet meer beschadigingen heeft als ik op de foto zie is hij hooguit dit jaar wat lelijk om te zien, maar vlg. jaar is ie weer als nieuw.
Voordeel van lithops tegenover cactus! Een beschadiging is maar een jaar zichtbaar, bij cactussen hun hele verdere leven.
Je zaailingen zien er meer dan prima uit ,Tim!

Waar had jij de lithopszaad van Sonja? Zelfde leveranciers mogelijk vergelijken? Vreemd de bims kan het eigelijk niet zijn, die gebruik ik ook. Ik heb naar de adviezen hier geluisterd en de 5 niet uitgekomen srt. volledig uit laten drogen om op nieuw op te starten. Altijd het proberen waard, alhoewel dit zijn allemaal kruisingen, en of die te vergelijken zijn met soortzuivere natuurplanten ben ik niet van overtuigd. Waarschijnlijk toch niet zo kiemkrachtig.

We zien wel.
Groet Marian Ned. Limb.


Heee Willy waar is je avator gebleven?
dinsdag 8 mei 2007 - 05:07
Tim

Tekst aangepast

Tim

@Willy: Inderdaad beginners ONGEDULD ... maar ik heb mijn lesje nu wel geleerd.

@Marc: Ik heb de Lithops daarstraks even uit de pot gehaald. Hij voelt nog heel stevig aan. Ook de wortels zien er goed uit...Ik heb het terug in de pot gezet en zal deze nog een kans geven. Baat het niet, dan schaadt het niet.

dinsdag 8 mei 2007 - 05:09
Marco

Marco

Hallo Marjan,

En kan je tegen da ruspje dan iets ondernemen, preventief ? Slakkenkorrels gebruiken ? Of hem pakken als je het in het oog krijgt, wat zo kan hij gans de verzameling afgaan en verminken.
dinsdag 8 mei 2007 - 05:12
Tim

Tim

Bij mij is er enkel die ene lithops beschadigt, de rest is onaangetast.
Maar zoals ik al zei, ik laat de sukkelaar wel in de pot en we zien wel of hij nog een teken van leven geeft.
Waarschijnlijk zal dat rupsje dorst gehad hebben met die droogte van de laatste maand...en dan is zo'n waterblaasje wel welgekomen.
dinsdag 8 mei 2007 - 05:18
mjohanna

Mjohanna

Opletten opletten en opletten!
Ik gebruik geen slakkenkorrels in de buurt van mijn kleindochter en of de honden, ik weet niet of die helpen bij rupsen. (Het zijn vaak van die kleine spannertjes) Ja, ze kunnen in een nachtje aardig wat schade aanbrengen. Ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen dat, als ik ze opgespoord heb ze zeker niet liefdevol uitgezet worden in de tuin!

Groet Marian Ned. Limb.
dinsdag 8 mei 2007 - 05:21
stekeltje

Stekeltje

Laat dat arme dutske toch met rust!!
Het lijkt er voor mij op of er na jou mogelijk gepeuter waarschijnlijk een piepklein rupsje zich tegoed heeft gedaan. Vaak zijn de rupsjes niet meer te vinden en zit je met een gat of gaatje in dit geval.
Bij mij hebben ze, of een rups (het leek wel een leger)vorig jaar ook huisgehouden, en daar is nu niks meer van te zien. Als je er zoveel hebt vallen ze ook niet zo op natuurlijk.
Als hij niet meer beschadigingen heeft als ik op de foto zie is hij hooguit dit jaar wat lelijk om te zien, maar vlg. jaar is ie weer als nieuw.
Voordeel van lithops tegenover cactus! Een beschadiging is maar een jaar zichtbaar, bij cactussen hun hele verdere leven.
Je zaailingen zien er meer dan prima uit ,Tim!

Waar had jij de lithopszaad van Sonja? Zelfde leveranciers mogelijk vergelijken? Vreemd de bims kan het eigelijk niet zijn, die gebruik ik ook. Ik heb naar de adviezen hier geluisterd en de 5 niet uitgekomen srt. volledig uit laten drogen om op nieuw op te starten. Altijd het proberen waard, alhoewel dit zijn allemaal kruisingen, en of die te vergelijken zijn met soortzuivere natuurplanten ben ik niet van overtuigd. Waarschijnlijk toch niet zo kiemkrachtig.

We zien wel.
Groet Marian Ned. Limb.


Heee Willy waar is je avator gebleven?

ik heb het zaad van Axel Neumann van Duitsland, vorig jaar goede resultaten mee gehad, de potjes staan nog altijd in de zaaibak, ik geef nog niet op, nu buiten de temperatuur wat minder is gaat het beter om de temperatuur in de zaaibak te handhaven, we zien wel wat ervan komt
dinsdag 8 mei 2007 - 06:20
Marco

Marco

slakkenkorrels helpen enkel .. tegen slakken .. oppassen idd, zijn behoorlijk giftig .. er is nu schijnbaar een ecologisch verantwoord product om slakken te "vernietigen" .. (zoek bij eco-life indien interesse, ik ga hier niet te veel reklame maken !)


OK slakkenkorrels enkel voor slakken en giftig.
Zou de oude methode helpen : een rauwe aardappel (patat) langsdoor gesneden en onder een omgekeerde bloempot leggen. Volgende morgenden kontroleren en misschien zo het rupsje vangen ? en dan het rupsje een eeuwige rustplaats geven ?
dinsdag 8 mei 2007 - 06:28
bisschop

Bisschop

Worden ze ook in beenhouwerspotjes gezaaid zoals cactussen
woensdag 9 mei 2007 - 04:11
Tim

Tekst aangepast

Tim

CITAAT:
">#666666;'>
Die zaailingen bedoel je?

De grootste ca. 3mm. Maar er zijn er ook bij van 1mm.
De ene zijn meer bolvormig, de andere zijn zo plat als een knoopje.
En kleurverschil is er ook...van lichtgroen tot heel donkergroen.

Bij diegene die ik gezaaid heb op 29/03, zijn er nu nog aan het ontkiemen tot mijn grote verbazing.
Ik had dat niet meer verwacht, want ik had van 53 soorten 20 zaadjes per soort besteld. Bij sommige soorten zit ik nu al aan een 40 zaailingen


twee pakjes bijeen gegooid ? 2x20 = 40 ?? LOL !

geef eens wat details over uitzaai en methode ?

bij mij staan er na 10-12 dagen een aantal boven de kiezeltjes maar nu het weer omgeslagen is zal ik de verwarming snel moeten aan zetten denk ik ..


Ik denk dat F. Hoes heel genereus geweest is met zijn zaadjes.
Nu ja, van sommige soorten zijn er ook maar 8 zaadjes ontkiemd...misschien volgt de rest nog.

Mijn substraat bestaat uit de helft gewone zaai -en stekgrond gemengd met de helft rijnzand en kiezeltjes. Ik heb ook een product tegen bodeminsecten toegevoegd.
Dan heb ik de potjes zich laten volzuigen met water (gekookt regenwater/grondwater), de zaadjes uitgestrooid en licht aangedrukt.

Bij diegene die ik gezaaid heb op 29/03 heb ik er onmiddellijk een laagje kiezeltjes overheen gedaan. Ik heb die potjes in zo'n goedkoop propagatortje gezet in gespannen lucht. Op de 3 april kwamen de meesten al door de steentjes gekropen. Geleidelijk aan heb ik ze wat meer verluchting gegeven en een weekje later heb ik de kap van de propagator volledig verwijderd. Vorige week heb ik deze voor de eerste maal terug water gegeven nadat de aarde volledig droog was.

Bij diegene die ik gezaaid heb op 05/04, heb ik dezelfde methode toegepast. Alleen heb ik hier pas kiezeltjes gestrooid nadat ze tot ontkieming waren gekomen en ipv zo'n propagator te gebruiken, heb ik hier de potjes bedekt met plastic folie. Ik zal ze een van de dagen voor het eerst water geven.

Alle zaailingen staan tot groot 'plezier' van mijn vriendin op een tafeltje voor de vensterbank

Wat de temperatuur betreft, de kamertemperatuur is overdag rond de 21°C en 's nachts een 16°C

Of dit de juiste methode is, zal de toekomst uitwijzen...'t is voor mij ook de eerste maal.
woensdag 9 mei 2007 - 04:58
Tim

Tekst aangepast

Tim

Als bodeminsecticide heb ik een product van Gardiflor gekocht..."Sheriff"

Ik moet nog wel 26 soorten zaaien. Ik ga ook eens proberen, zoals iemand (Marco?) me zei, te zaaien zonder gespannen lucht.

Heb wel een probleem met het goed verdelen van de zaadjes. In sommige potjes zijn er overal lithops te vinden behalve in het midden. Bij andere zitten de zaailingen allemaal op een hoopje...
woensdag 9 mei 2007 - 05:22
Tim

Tekst aangepast

Tim

Merci willy. Als mijn geheugen mij nu maar niet in de steek laat (knoop in de zakdoek).

Wegens niet kunnen slapen, in de rapte nog enkele foto's van enkele zaailingen. Gelieve mij te excuseren voor de mindere kwaliteit van de foto's, maar omstandigheden zijn niet perfect en beetje te lui om statiefje er bij te pakken

Ik zet even de link om het hier niet al te zwaar te belasten.

http://i169.photobucket.com/albums/u238/Tim_Corbeel/Lithops/DSC003681.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u238/Tim_Corbeel/Lithops/DSC003641.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u238/Tim_Corbeel/Lithops/DSC003601.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u238/Tim_Corbeel/Lithops/DSC003551.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u238/Tim_Corbeel/Lithops/DSC003451.jpg
woensdag 9 mei 2007 - 07:34
Tim

Tim

Ze krijgen enkel daglicht. ze staan aan een groot raam. De rolluiken gaan rond 6u omhoog en ze krijgen dus gans de dag licht tot zonsondergang.
In de namiddag schijnt de zon op het raam.
woensdag 9 mei 2007 - 18:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon