menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lithops benevelen met Superol

Ga naar meest recente reactie

max78

Max78

Ik heb vorige zondag mijn eerste lithopsen gezaaid en er staan er al een paar op. Nu heb ik gelezen dat je deze kan benevelen met een oplossing van Superol (keelontsmettingsmiddel) om schimmel te voorkomen. Is dit aangeraden of heeft er iemand een beter alternatief??

zaterdag 21 april 2007 - 05:10
cactelders

Cactelders

Al gehoord maar niet geprobeert , Myriam Desender beschrijft het ook in haar boek !
zaterdag 21 april 2007 - 05:17
AshaiRey

AshaiRey

Ik gebruikt het als ik het zaaigrond voor het eerst nat maakt. Ik had het ooit in Succulenta gelezen.
Tot nu toe is het goed bevallen. Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurt als ik het niet gebruikt.
zaterdag 21 april 2007 - 05:27
max78

Max78

Ik heb geen schimmelwerend product gebruikt bij het vochtig maken. Weet er iemand of het kwaad kan voor de zaailingen?
zaterdag 21 april 2007 - 05:37
stekeltje

Stekeltje

ik gebruik het ook op voorhand, en nog weinig keer problemen gehad
zaterdag 21 april 2007 - 05:55
Lucia

Lucia

Ik heb het gebruikt, naderhand op cactus zaailingen. Dit ging goed. Maar lithops zijn geen cactussen. Dus ik weet niet of het gaat.
zaterdag 21 april 2007 - 06:33
Alain1

Alain1

Ik heb dat gedaan en geen problemen gehad.

Vierkante potten gevuld met cactussubstraat (heel grof).
Potjes water laten opzuigen tot ze van boven goed nat waren.
Daarna alles goed beneveld met fungicide.
Dan Lihops gezaaid. 2 maart
Niks erover van kiezeltjes of andere zaken, enkel wat aangedrukt
Alles goed afgesloten met een doorzichtig deksel.
Op vensterbank geplaatst (niet id zon en onder die vensterbank staat wel een gasradiator waardoor de vensterbank warm heeft overdag).
Op 7 maart waren de meeste gekiemd.
Op 1 april heb ik de ganse boel in de serre geplaatst, zonder afscherming. Ze zijn een beetje rood geworden van het licht maar allen staan er nog en reeds mooie zaailingen.

Een beetje (veel) tegen de regels in maar het is vrij vlot gelukt.

Het enige nadeel dat ik had is dat de lithopsen omvielen maar ondertussen hebben ze zichzelf terug in de normale stand gebracht.

Misschien is dat beginners-Lithops-geluk ?


zaterdag 21 april 2007 - 07:04
max78

Max78

Dus geen superol gebruiken. Is er een ander middel tegen schimmel dat geen kwaad kan?
zaterdag 21 april 2007 - 07:18
Alain1

Alain1

Ik gebruik Baycor CS 500 van Bayer.
zaterdag 21 april 2007 - 07:25
mjohanna

Mjohanna

Ik heb vorige zondag mijn eerste lithopsen gezaaid en er staan er al een paar op. Nu heb ik gelezen dat je deze kan benevelen met een oplossing van Superol (keelontsmettingsmiddel) om schimmel te voorkomen. Is dit aangeraden of heeft er iemand een beter alternatief??


Ik heb in al die jaren nog nooit iets in die richting gebruikt, niet met zaaien en niet met nevelen.
Als ik al zaaisels zou verliezen is dit nog nooit door schimmel geweest. Bij deze temperaturen nu gewoon enkele dagen na de kieming uit de gespannen lucht halen en er uit laten. Als je tenminste in de gelegenheid bent om ze wat in de gaten te houden per dag.

De mijne doen het prima, zijn nu een week of twee en hebben nergens geen bescherming voor ook niet voor temperatuursverschil.

Dus trek je eigen conclusies

Groet Marian Ned. Limb.
zondag 22 april 2007 - 02:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon