menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Substraat

Ga naar meest recente reactie

beursstarter

Tekst aangepast

Beursstarter

Ik heb de indruk, na het lezen van heel wat draadjes op dit forum, dat het onderwerp substraat en ook water geven voor de meesten hier gesneden koek is en vindt dat dit nu wel vaak genoeg is behandeld.

Echter heb ik geen topic kunnen vinden waar een en ander compleet en duidelijk in wordt beschreven. Wellicht kan iemand mij die wijzen of anders van deze topic wellicht een 'naslagwerkje' maken.


- Substraat
Wat zijn de betere substraat vormen en waarom? Momenteel heb ik een mix van twee derde cactusaarde (van het tuincentrum) en een derde hydrokorrels.

- Water geven
Mijn cactussen staan in de vensterbank van onze woning. Hoe vaak moet ik ze water geven en vooral ook hoeveel? Ik heb diverse sites afgezocht en vind wel allerlei adviezen over de frequentie maar niet over hoeveel ik nu moet geven.

- Pot
Misschien zijn er ook meningen en adviezen over de pot van de cactus en de afmetingen. Zelf geef ik de voorkeur aan zo'n klei pot omdat ik die bij het verpotten gemakkelijk kan breken zodat de cactussen zonder al te veel moeite en beschadiging van plant en wordt verpot kunnen worden.

- Literatuur / boeken
Heeft iemand tips over goede boeken over succulenten?

Ik hoop dat jullie mij een of meerdere antwoorden kunnen en willen geven. Ik hoop dat er meerdere meningen verschijnen. Ben benieuwd
woensdag 28 juni 2006 - 18:21
WillyN

WillyN

Zo je bent benieuwd of je van ons wel antwoorden zal krijgen.

Hier mijn antwoorden, die waarschijnlijk zullen verschillen van wat je nog zal te lezen krijgen.
Deze zullen zeker niet minderwaardig of onjuister zijn dan deze.

Een gouden raad: in cactusland bestaan weinig regels

1. substraat: MIJN samenstelling (daarom niet de juiste/beste) geschikt voor 90 % van mijn planten:
3 delen potgrond, 1 deel lavagruis, 1 deel bimskies en 1 deel leem

2.Water geven: cactussen zijn GEEN kamerplanten.
Dus :
in de zomer buiten er mee. beschut tegen teveel regen in de zon.
Om de veertien dagen water geven. wachten toto de kluit is opgedroogd.
in de winter op een koele plaats +/- 10 graden

3. Pot: ik verkies zwarte plastiek

4. Boeken: eens ferm googelen zal je ver brengen, want boeken heeft zijn voor en nadelen, vermist er zoveel meningen en naamgevingen bestaan als er schrijvers van boeken zijn.

Ziezo hopelijk zullen hiermee mijn aandelen gestegen zijn op uw beursnotering


woensdag 28 juni 2006 - 20:59
Angus

Angus

ik weet hier nog niet zoveel van en ben zelf nog mijn "technieken" aan het ontwikkelen dus laat ik dit aan de kenners over.
wel wil ik 1 ding zeggen over die potten
ik verkies ook zwarte plastiek (jij zegt klei omdat je die kan stukslaan om te verpotten, dit is nogal duur èh, als je telkens nieuwe potten gaat moeten kopen...
ziet ge Luc of de 2 Willy's:0063dat al doen (kneem der maar enkele als voorbeeld hé)

woensdag 28 juni 2006 - 22:16
annelies

Annelies

Waarom de zwarte plastic potten en niet de bruine?

Annelies
donderdag 29 juni 2006 - 11:14
WillyN

WillyN

Annelies,
Zwarte plastic neem meer warmte op en dat hebben de worteltjes van onze planten héél graag
donderdag 29 juni 2006 - 11:16
beursstarter

Beursstarter

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
zaterdag 1 juli 2006 - 12:48
stekeltje

Stekeltje

in elke cactusclub is er een bibliotheek ,ja kan daar al beginnen te zoeken en lezen ,want die boeken zijn allemaal nogal duur in aankoop
zaterdag 1 juli 2006 - 12:56
beursstarter

Beursstarter

Nog een vraagje:

Ik woon in het westen van Nederland en daar is het water nogal 'hard' dus met veel kalk. Wat voor water kan ik dan het beste geven? Ik heb geen beschikking over een regenton, wel heb ik een vijver. Kan ik dat water gebruiken? Of is bijvoorbeeld bronwater van de supermarkt, eventueel met extra voeding een goede optie?
maandag 3 juli 2006 - 11:04
Angus

Angus

wat is dien actieve kool eigenlijk??(dit zal al wel eens gevraagd zijn maar door het vele denken tijdens de exames...)
maandag 3 juli 2006 - 12:01
AndreV

AndreV

Dit is hetzelfde goedje dat gebruikt wordt in de tropische aquaria. Tegenwoordig zelfs te verkrijgen in vele tuincentra met een vijverafdeling.
maandag 3 juli 2006 - 12:05
Angus

Angus

ah ok
bedankt éh
maandag 3 juli 2006 - 12:13
beursstarter

Beursstarter

Maar.... kan ik ook vijverwater of mineraalwater gebruiken? Da's makkelijker
maandag 3 juli 2006 - 14:21
Minto

Minto

Ik heb een tijd terug een water-filter-kan gekocht. (merk brita - http://www.brita.nl )Daar zit een filter in die een maand mee gaat, als je de kan meerdere malen per dag vult.
Ik geef mijn cactussen water uit die kan en ze reageren daar werkelijk heel erg goed op.

Dit filter haalt vooral kalk uit het water, maar ook reinigt de kan het water van allerlei onzuiverheden, zoals chloor, metalen, enz. enz.) Als je thee met dit water zet, kun je duidelijk verschil zien met thee van gewoon water. Ik gebruik dit water ook voor onder andere mijn koffieapparaat; ik hoef dit apparaat aanzienlijk minder vaak te ontkalken.

Ik wil eigenlijk geen reclame maken, maar ik ben wel erg te spreken over dit filtersysteem.

Minto
maandag 3 juli 2006 - 17:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon