menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Opuntia met vloeistof in stekels

Ga naar meest recente reactie

beursstarter

Beursstarter

Ik heb een opuntia die onlangs een aantal veranderingen heeft doorgemaakt.

- Heb onlangs de cactus verpot, wortels schoongemaakt en nieuwe grond gegeven
- Staat tegenwoordig in de vensterbank in de volle zon en krijgt eens in de drie dagen wat water.
- Had plotseling last van wolluis. Ik heb hem al jaren maar heb onlangs enkele nieuwe cactussen gekocht, hoewel die nergen last van hadden. Na dit twee maal behandeld te hebben zie ik er niets meer van terug.

Wel zie ik nu dat op een aantal schijven de fijne stekeltjes vol zitten met een soort lijmpropje. Althans, zo ziet het er uit. Weet iemand hoe dit komt en wat ik daar aan kan doen? Het lijkt me niet horen.

Alvast bedankt!
dinsdag 27 juni 2006 - 14:41
Pieter

Pieter

Dat 'lijmpropje' op de nieuwe areolen is niets om over in te zitten, dat komt vaak voor bij Opuntia's.
dinsdag 27 juni 2006 - 15:00
beursstarter

Beursstarter

Bedankt voor je snelle reactie. Kun je me er misschien wat meer over vertellen of er de 'officiele' naam van te geven zodat ik er wat meer over kan lezen?
dinsdag 27 juni 2006 - 15:08
Pieter

Pieter

Ik weet niet als daar een specifieke term voor bestaat eigenlijk. Misschien guttatie, maar dat slaat eerder op afscheiding van vocht bij bepaalde planten als ze veel water hebben (Aronskelken en bananen bv). Een Opuntia die droog staat zal dat ook vaak doen, dus helemaal hetzelfde is het denk ik niet hoor.
dinsdag 27 juni 2006 - 15:13
beursstarter

Beursstarter

Het stelt me enigszins gerust dat je aangeeft dat het vaker voorkomt bij opuntia's. Echter heeft deze het nog niet eerder gehad. Kan het komen doordat ik hem te veel water geef?

Hoe weet ik hoeveel water ik moet geven?
dinsdag 27 juni 2006 - 15:16
Pieter

Pieter

Wel om de drie weken water lijkt me heel veel, zeker voor een vensterbankplant. Eens goed watergeven om de twee weken zou al beter zijn denk ik. En misschen bevat die nieuwe grond heel veel voedsel wat ook een nieuwe verandering is?
dinsdag 27 juni 2006 - 15:24
beursstarter

Beursstarter

Minder water geven dus. Laat ik daar mee beginnen

En die grond dat is twee derde cactusgrond en een derde hydrokorrels. In die cactusgrond zitten inderdaad voedingsstoffen.
dinsdag 27 juni 2006 - 15:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon