menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ario substraat

Ga naar meest recente reactie

aztekiops

Aztekiops

Hallo iedereen,

Ik ben een nieuweling op dit forum en om een lang verhaal kort te maken ben ik weer begonnen met het verzamelen van catussen na een stop van 10 jaar door omstandigheden. Mijn favorieten zijn lophophora, aztekium, astrophytum, enkele mammillaria's en lithops. Onlangs kwamen er een enkele jonge ariocarpussen zijnde retusus, fissuratus, kotschoubeyanus en kotschoubeyanus var. elephantidens bij gekomen.

Tot nu toe had ik nog geen ario's in mijn verzameling(etje) en lees hier en daar op het net dat deze soort in een mineraalrijke grond groeit met klei en natuurgips meerbepaald calciumsulfaatdihydraat of CaSO4.2H2O
Omdat ik deze planten met veel overgave wil verzorgen was hierbij mijn vraag of er onder jullie ook liefhebbers zijn die dit toevoegen aan de grond voor hun ario's en waar je calciumsulfaatdihydraat kan bekomen. Calciumsulfaatdihydraat blijkt de grondstof te zijn voor allerlei pleisters in de bouwsector. Het zuivere spul zonder verharders en andere chemische toevoegingen blijkt hierdoor totaal onvindbaar in de handel.

Alvast bedankt voor de reacties
Groeten,
Stefaan
dinsdag 27 februari 2007 - 21:47
ines

Ines

Dat is dan ook de oplossing niet zoals ik lees.
Ik had zo'n doos gekocht (denk in de Gamma) zal het maar laten liggen voor wat anders ...

woensdag 28 februari 2007 - 15:19
ines

Ines

Hm Willy...
niet op te halen:

Summary for query Soil and Potting:
WebGlimpse search found 0 matches in 0 files
(Some matches may be to HTML tags which may not be shown.)
woensdag 28 februari 2007 - 15:59
Dany

Tekst aangepast

Dany

samenstelling ariosubstraat: 70% bims, 20% leem, 10% grof zand (0,5 à 1mm). Dit is de samenstelling van Frans Peeraer en geloof mij maar want hij heeft er zeker meer dan 1000 staan in dit mengsel en kweekt reeds tientallen jaren Ariocarpussen en dit is volgens hem de beste samenstelling.

Trouwens hartelijk welkom op het forum van beven en bibberen LOL
woensdag 28 februari 2007 - 19:22
aztekiops

Aztekiops

Alvast bedankt voor de tips! Ondertussen heb ik gezien dat je gips kan bekomen bij Kakteen Haage.
http://www.haage-kakteen.de/oxid.php/sid/561249301fa09473190d7cbadb11f009/cl/details/cnid/2c55a4ad65dc6a7bbe7544e864f404fd/anid/71c1806ca28b555c76650f52bb0d2810/Duengegips-1000-g/
Enfin, de samenstelling hierboven die Dany vermeld lijkt ontegensprekelijk.

mvg,
Stefaan
woensdag 28 februari 2007 - 20:46
Pieter

Pieter

En dan komt ook de vraag als Ariocarpussen wel een groeivoordeel halen uit die gips in de grond zoals het in de natuur de situatie is of als ze gewoon een competitief voordeel hebben tov andere planten die die gips niet zo goed tolereren. Dus gebruiken ze die gips of verdragen ze hem gewoon beter dan andere planten?
woensdag 28 februari 2007 - 21:13
stekeltje

Stekeltje

ik hou het allemaal wat simpelder, de natuurlijke groeiomstandigheden kan je hier toch niet hebben; en mijn planten groeien ook goed in een mengeling van cactusgrond, bims,en klei
woensdag 28 februari 2007 - 21:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon