menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lithops zaadjes

Ga naar meest recente reactie

Tim

Tekst aangepast

Tim

Ik heb vandaag mijn bestelling Lithopszaadjes ontvangen van Francois Hoes.
Heeft iemand ervaring met de zaden van F. Hoes wat betreft opkomst?
En heeft er al iemand Lithops gezaaid in propagators zonder regelbare temperatuur?

Zal nog even moeten wachten met zaaien, tot eind maart/begin april, maar foto's van de resultaten zullen gepost worden.
maandag 26 februari 2007 - 19:53
mjohanna

Mjohanna

Hoy Tim

Ja ik heb al vele malen in die kleine groene propag. gezaaid gehad. En eind mrt. begin april hield ik ze overdag dan op de vensterbank in de kamer boven de verwarming.
(Voordeel van vrouw en dus baas op eigen vensterbank zijn.)
's nachts mogen ze best in temp. zakken tot 12 - 15 gr. is bij mij altijd goed gegaan.

Ik heb sinds een paar jaar een grotere bak met termostaat enz. maar het resultaat is niet extra beter vind ik.

Ik heb ook zaden liggen van F.Hoes maar ook ik moet er nog aan beginnen.
Dus afwachten ook voor mij, maar de kenners binnen onze afdeling zeggen dat hij betrouwbaar is.

Groet Marian Ned. Limb.
maandag 26 februari 2007 - 20:30
Tim

Tim

Aan de betrouwbaarheid van deze man twijfel ik zeker niet! Hij staat toch internationaal bekend als Lithopskenner (o.a.). Op praktisch elke site i.v.m. lithops staat er wel een link naar zijn website vermeld.
maandag 26 februari 2007 - 21:37
Alain1

Alain1

Voor de beginnelingen onder ons, betreffende Lithops - Levende steentjes.

Deze info heb ik ook van iemand gekregen!

Groeiperiode:
- Lithopsen hebben een hoofdgroeiperiode vanaf mei tot november, hierbij worden er regelmatig (jaarlijks) twee nieuwe bladeren gevormd, deze verschijnen tussen het oude bladpaar, het oude bladpaar zal daarna geleidelijk verdrogen.

Gieten:
- Weinig water geven, enkel bij zonnig weer s’morgens of s’avonds en best niet over de plant gieten (gevaar voor verbranding)
- Niet gieten buiten de groeiperiode dec-april (rotten der plantjes)
- Slechts één tot twee maal per week spaarzaam water geven in de zomer (enkel bij zonnig weer)
- Wanneer de planten rimpels vertonen een weinig water geven (in het groeiseizoen), rimpels verschijnen ook op het oude blad wanneer de plant zijn nieuwe blad vormt (dan niet gieten)
- In de late herfst sterk minderen met water geven.

Grondsamenstelling:
Zeer doorlatende grond gebruiken, potgrond met minimum 30 % wit zand (rijnzand) of steengruis, lava of bims. Lava of bims zonder potgrond is ook mogelijk mits jaarlijks enkele malen begieten met vloeibare mestoplossing.
- Geen extra mest toevoegen. Zoals gedroogde koemest, viano, beendermeel e.d.

Standplaats:
- Tijdens de winter vorstvrij boven 5°C, maar ook niet te warm max 14°C maar wel zo licht mogelijk (vensterbank), niet boven de centrale verwarming.
- Tijdens de zomer zo licht mogelijk, doch brandende zon, in combinatie met stilstaande lucht is dodelijk (verbranding) tracht de plantjes zoveel mogelijk te verluchten.
- Best een vensterbank aan de noord of oostzijde in de zomer
- Tijdens de wintermaanden, enkel aan de zuidkant

Bloei:
- De planten bloeien omstreeks de maanden augustus - februari naargelang de soort. De meeste bloeien september-oktober
- De bloemkleur is meestal geel of wit. De bloem is vaak groter dan de plantjes.
-De planten bloeien ongeveer vanaf het derde à vierde levensjaar (naargelang de soort)

Zaaien:
- zaaien kan vanaf het voorjaar (eind februari) onder TL verlichting, de beste tijd is echter vanaf april zonder extra verlichting (zo licht mogelijk zetten).
- zaai in zuiver plantpotje volledig gevuld tot 2mm onder de potrand, met zaai en stekgrond met zandtoevoeging 30% (geen organisch materiaal zoals compost en mest gebruiken)
- strooi de zaadjes hier op, en bedek ze bij voorkeur met fijne steentjes ± 1mm (aquarium steentjes)om algengroei af te remmen.
- laat het potje langs onder water optrekken, tot het bovenaan vochtig wordt.
- plaats de potjes op een lichte plaats ± 21-25°C, en bedek ze met plastiek folie of zet ze in een miniserre om de lucht vochtigheid te verhogen. Voldoende licht plaatsen maar zeker niet in de volle zon (zomer)
- na het kiemen der plantjes (zeer kleine groene bolletjes) de potjes geleidelijk minder afdekken. Indien de potjes uitdrogen opnieuw een weinig water laten optrekken, maar wel niet meer zoveel als bij het zaaien.

Wanneer je deze algemene teelt maatregelen in acht neemt kan je lang van deze plantjes genieten.

Voila, alles eens op een rijtje!

Groeten Alain
dinsdag 27 februari 2007 - 01:03
Tim

Tim

Alain, nen dikke merci om alles nog eens op een rijtje te zetten!
dinsdag 27 februari 2007 - 20:41
stekeltje

Stekeltje

Alain, nen dikke merci om alles nog eens op een rijtje te zetten!

uw vingers jeuken al zeker?
dinsdag 27 februari 2007 - 20:53
aztekiops

Tekst aangepast

Aztekiops

Hallo,

Een paar weken geleden heb ik oa. lithops gezaaid in een verwarmde bak met een TL lamp.
De meeste soorten komen snel op. Toch zijn er die een tijdje op zich laten wachten.
In het begin matig vochtig houden samen met een goede ventilatie. Naarmate ze groter worden tegelijk ook minder en minder water geven en dus droger houden zoals volwassen exemplaren.

Groeten,
Stefaan

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 27 februari 2007 - 22:22
Tim

Tim

uw vingers jeuken al zeker?


Ge moogt gerust zijn. Maar die paar weekjes zal ik nog wel overleven (denk ik).
Zal misschien toch maar beter de zaadjes bij het vrouwtje in bewaring geven
woensdag 28 februari 2007 - 01:11
Tim

Tim

Hallo,

Een paar weken geleden heb ik oa. lithops gezaaid in een verwarmde bak met een TL lamp.
De meeste soorten komen snel op. Toch zijn er die een tijdje op zich laten wachten.
In het begin matig vochtig houden samen met een goede ventilatie. Naarmate ze groter worden tegelijk ook minder en minder water geven en dus droger houden zoals volwassen exemplaren.

Groeten,
Stefaan


Dank u voor de info Stefaan!
Heeft u ook al Lithops gezaaid in een zaaibak zonder verwarming?

woensdag 28 februari 2007 - 01:15
aztekiops

Aztekiops

Hey Tim,

Ik heb dit in het verleden gedaan maar later op het jaar wanneer het wat warmer is op de vensterbank.
Toch verkies ik de verwarmde bak met TL lamp voor het zaaien omdat je het proces van uitkomen tot jonge plantjes beter onder controle hebt door het gebruik van een thermostaat en een tijdsklok voor de verlichting. Voor de in de ventilatie in de zaaibak maak ik gebruik van een kleine ventilator die afkomstig is van een PC. Misschien wat ver gezocht maar heel efficient!


mvg,
Stefaan



woensdag 28 februari 2007 - 20:12
aztekiops

Aztekiops

Ik zal meteen misschien de volledige werking van mijn "zaaibak" in het kort even toelichten.
Hier gaan we...

Mijn zaaibak is een afgedankt aquarium dat ik heb omgebouwd.
Onderaan heb ik er een verwarming in gemonteerd die bestaat uit een verwarmingskabel van 50 watt uit een terrariumwinkel. Daarboven een glasplaat "ingeplakt" met silicone alwaar dus de potjes op staan. De verwarmingskabel wordt gestuurd door een thermostaat. Deze is een eenvoudige programeerbare huiskamer thermostaat die je voor ongeveer 20 à 25 Euro kan kopen in een doe het zelf zaak. Ik heb deze opengegooid en de sensor losgesoldeerd en verlengt met een dubbel kabeltje.
De sensor of voeler die dus origineel op de printplaaat gesoldeerd zat kan je zo naar buiten brengen door de kabel uiteinden in de plaats van de sensor te solderen op de printplaat en aan de andere kand van de kabel uiteraard de sensor. De sensor stop ik in een bolletje silicone om die te beschermen tegen vocht of breuk. De voeler hangt ter hoogte van de zaailingen in de zaaibak. Zo heb je dus een goedkope en perfect werkende thermostaat die je bovenop nog kan instellen met een dag en nachttemperatuur zoals je zelf wil. Het aquarium is afgesloten door een kunstofplaat die op twee alu profieletjes ligt op 1/4 van de bovenkant van het aquarium.

Voor de verlichting heb ik een TL lamp van ARCADIA NATURALSUNLIGHT genomen die gemonteerd zit en een reflector voor een extra licht opbrengst. Beide zijn verkrijgbaar in een aquariumzaak.
De TL lamp is aangesloten op een timer.

Voor de ventilatie maak ik gebruik van 2 kleine ventilatoren die gebruikt worden om een processor af te koelen van een PC dus niet die grote die aan de achterkant ziet zitten. Die ventilatortjes werken normaal op 6V en worden gevoed met een universeel klein transfootje die je eventeel ook op een timer kan steken. Toch sluit ik de twee in serie waardoor ze maar op halve kracht draaien. De ene ventilator zit verticaal gemonteerd in de ruimte waar de zaailingen staan bovenaan tegen de kunststofplaat en de tweede ventilator ligt bovenaan aan de buitenkant van de afdekplaat en zuigt dus als het ware de lucht uit de bak.
Uiteraard is dit maar een zwake luchtstroming omdat het kleine ventilatoren zijn die dan nog eens op halve kracht werken. Ik gebruik die ook maar als de zaailingen voldoende zijn opgekomen.
Voor de rest kan ik nog vertellen dat ik de potjes niet afzonderlijk afdek maar dus allemaal zo in de zaaibak zet behalve aztekium hou ik een een gesloten pot (gevuld met veel hoop)!


Ik zal binnenkort nog wat foto's posten om alles nog wat te verduidelijken.

mvg,
Stefaan

woensdag 28 februari 2007 - 22:37
aztekiops

Aztekiops

Willy, als ik mij niet vergis heb ik deze eens meegebracht uit Dupontzoo in Dadizele.
Hun website is http://www.duponzoo.be
Veel stelt hun site echter niet voor maar zo heb je tenminste de gegevens.
mvg,
Stefaan
woensdag 28 februari 2007 - 23:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon