menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Agava of Cactus

Ga naar meest recente reactie

Score

Score

Hallo ik heb een heel zonnig plekje in de tuin waar ik zou willen proberen een Cactus of Agava te laten overwinteren. De Opuntia Humifusa zou winterhard zijn, maar deze blijft laag tegen de grond en ik zou toch een hoogte van ongeveer 60 tot 80 cm of hoger willen halen.
Hebben jullie enig idee welke soort aangewezen is en waar die dan ook verkrijgbaar is?

Vriendelijke groeten,
Joris
vrijdag 23 februari 2007 - 10:09
cactelders

Cactelders

Welkom Joris , om een antwoord te krijgen van mensen die als hobby "onmogelijke planten" willen buiten laten overwinteren moet je volgende link eens proberen!

http://www.cemunnos.nl/forum/index.php
vrijdag 23 februari 2007 - 10:32
Pieter

Pieter

Ik zou wel willen toevoegen dat de meeste planten uit het lijstje van Maurice wel aan lage temperaturen kunnen weerstaan, maar verschillende ervan moeten wel droog gehouden worden. Pediocactus en sclerocactus zie ik nog niet direct ongeschermd buiten. Idem voor Escobaria leei en sneedii. Als je ze geënt hebt op bv Opuntia humifusa verardert er al veel.
Enkele soorten waar ik al enkele jaren succes mee heb, onbeschermd en op eigen wortel:
Trichocereus huasca, Cylincropuntia X viridescens, Opuntia humifusa, Chamaeceeus silvestrii en Opuntia cymochila. Vele andere geven een wisselend succes en komen soms heel traag aan de groei in het voorjaar.
vrijdag 23 februari 2007 - 13:05
maurice2

Maurice2

Pieter

De soorten in mijn lijstje kunnen lage temperaturen doorstaan, als ze droog worden gehouden.
Hier met onze winters zullen de meeste opuntia's gaan plat liggen wat nadelig is voor de winterhard heid van de plant. Daar de bladeren omhoog krullen als ze plat liggen gaat er water in blijven staan en heb ge kans dat ze zullen rotten. Beter is winterharde soorten afgeschermd te kweken

Maurice2
vrijdag 23 februari 2007 - 13:24
stekeltje

Stekeltje

dus als ik het goed begrijp, zou je deze soorten in een onverwarmde serre kunnen overwinteren, mits ze droog genoeg staan
vrijdag 23 februari 2007 - 13:29
maurice2

Maurice2

hallo
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ja sonja dat zou kunnen.De planten op foto staan on af geschermd

Maurice
vrijdag 23 februari 2007 - 13:40
stekeltje

Stekeltje

hallo
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ja sonja dat zou kunnen.De planten op foto staan on af geschermd

Maurice

opuntias, heb ik niet, wel verschillende soorten ascobaria en echinocereus; aangezien ik akuut plaats- gebrek heb zou ik die willen verhuizen naar Warken zijn serre
vrijdag 23 februari 2007 - 13:53
Ferdinand

Ferdinand

Inderdaad Sonja, ze zullen zonder probleem door de winter geraken. Bij mij staan er zelfs buiten en heb er geen problemen mee. Enkel ervoor zorgen dat ze droog staan.
Fernand
vrijdag 23 februari 2007 - 16:43
cactelders

Cactelders

Lappe, Warke de sukkelaar heeft het aan zijn ................., serreke kwijt , Sonia ,Sonia ge hebt nen zéér braven vent zenne!!!!
vrijdag 23 februari 2007 - 17:08
Tim

Tim

Ofwel is Sonja zo'n lieve, brave vrouw, dat haar man alles voor haar over heeft
vrijdag 23 februari 2007 - 17:15
cactelders

Cactelders

Kom jong Tim uitscheiden wij weten wel beter hoor!!!!
vrijdag 23 februari 2007 - 17:22
stekeltje

Stekeltje

helaba, tis maar een 2 meter hoor( alleez voorlopig toch)
vrijdag 23 februari 2007 - 18:09
Score

Tekst aangepast

Score

Woow, wat een schat aan informatie. 't Zal wel even duren voor ik dat verwerkt heb.
Alvast van harte bedankt.
Maar als ik het goed voor heb, is er niemand die weet of ik een agava (agave) kan buiten houden ?
Zou het lukken met de Agave utahensis ? Is daar makkelijk aan te geraken?
Groetjes,
Joris
vrijdag 23 februari 2007 - 20:03
cactelders

Cactelders

Er zijn vorstbestendige Agaves hoor, maar daarvoor best bij de ervaringsdeskundigen in onze contreien ! Onze winterse vochtigheid is vaak nefast voor vele "vorstbestendigen"
vrijdag 23 februari 2007 - 20:21
DieTerXz

DieTerXz

Normaal is Agave utahensis makkelijk te vinden. Het is ook een erg mooie soort. Ik heb een kleintje staan hier, en hoop hem over een jaar of vijf buiten te kunnen zetten.
vrijdag 23 februari 2007 - 21:03
ines

Ines

Hoi mijn Agaves staan allen in de winterberging, het schijnt verdragen ze vorst maar het is de vochtigheid die niet goed is in de winter... ze krijgen maar 1 malig water en dat is in de maand januari dan moeten ze verder zonder tot de 15 de mei.
Op die dag komen ze terug in mijn tuin en krijgen een kleine wassing ik bedoel dat ik ze dan eens met
lauw warm water afsproei, 14 dagen later krijgen ze een kleine hoeveelheid mest en verder geef ik de ganse zomer niets.
Ik heb wel een tweetal soorten té veel, bij interesse laat maar weten.
De ene soort is groen en de andere soort groen met bleke strepen, naam?
Groetjes,ines
vrijdag 23 februari 2007 - 21:20
Score

Score

Hartelijk dank voor jullie overvloedige antwoorden. Een Agave bleek inderdaad wat risico in te houden.
Vandaar dat ik beslist heb om via www.kakteengarten.de de Opuntia Macrocentra SB911 aan te kopen.
Zou tot goed winterhard zijn (tot -20), kan wel wat vocht verdragen, maar om mooie resultaten te bekomen zal ik hem wel droog moeten houden.
Ik heb ooit ergens gezien dat men van die soort plastiek klokken verkocht die je over planten kon plaatsen. Misschien kan ik die gebruiken om over de cactus te plaatsen.
In ieder geval, jullie waren een enorme hulp. De vragen en problemen waarmee ik reeds maanden worstelden hebben jullie in één dag opgelost.
Nogmaals van harte bedankt.
Gezien mijn tuin nog niet helemaal aangelegd is, vrees ik dat ik nog wel op jullie beroep zal doen.
Groetjes,
Joris
vrijdag 23 februari 2007 - 21:50
DieTerXz

DieTerXz

O. macrocentra is zeker een goede keus. Op het ELK staan ze ook met een goede stand winterharde planten, waaronder veel Opuntia's.
zaterdag 24 februari 2007 - 15:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon