menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaien met maanstand

Ga naar meest recente reactie

Wardje

Wardje

Ja, een onderwerp waar toch niet zoveel info over bestaat. Wel veel wazig gedoe, want veelal lijkt het geheimzinnig tot belachelijk als men over dit onderwerp begint. Maar is dit werkelijk zo belachelijk, zo geheimzinnig ? Zit hierin toch niet een stuk waarheid ? Graag zou ik van jullie weten of daadwerkelijk met de stand van de maan wordt rekening gehouden bij het zaaien ? Of berust dit toch in de taboe sfeer (al was het maar om niet te worden uitgelachen). Ik hoop echter op niet te veel tenen te hebben getrapt. Maar verleden week had ik het er nog over met iemand die ook al zijn of haar strepen verdiend heeft in het cactuswereldje. Ik ben benieuwd naar jullie reacties !
dinsdag 13 februari 2007 - 21:08
Pieter

Pieter

Mja misschien dat er voor sommige soorten wel een grond van waarheid inzit, ja. Dan denk ik vooral aan lichtkiemers. Maar aangezien wij onze cactussen bij kunstlicht zaaien heeft dit geen effecten meer hé. Gravitatie heeft volgens sommige bronnen ook een invloed, maar daar hecht ik weinig geloof aan tot ik de klare bewijzen ervan zie.
dinsdag 13 februari 2007 - 21:25
cactelders

Cactelders

Waarom niet , sapstromen en zo heb er geen bewijs van, maar ben niet echt ongelovig ,ik gooi het niet weg !!!
dinsdag 13 februari 2007 - 21:27
Paronoto

Paronoto

ER is in 't verleden al veel inkt gevloeid over dit onderwerp en er zijn er evenveel die er in geloven of juist niet. Bij wassende maan zouden planten beter kiemen dan bij "zakkende" maan in hoeverre dat verschil echt merkbaar is, is bij mijn weten niet bewezen. Zorg vooe ne primeur en zaai de helft van uw te zaaien plante bij wassende de andere bij afgaande maan; Die helften moetn dan wel identiek zijn EN ge moet dat allemaal zorgvuldig opserveren....genen TV en bij uwe zaaibakken gaan zitten zeker,
Trouwens, is dat belangrijk om weten? Mij kan het geen barst schelen, als 't maar goed marcheert.

Jef Keymeulen van Aalst is daar ne "specialidst" in...houd u vast!

Geef maar beurze Gerard


Groeten van
De P.
dinsdag 13 februari 2007 - 21:44
Dany

Dany

ik volg 100% Pieter, Paronoto en Parodias, volgens mij is dat gewoon zever al die verhalen over zaaien en de maan
dinsdag 13 februari 2007 - 22:52
stekeltje

Stekeltje

ik heb dat enige jaren geleden ook nog gedaan, en toeval of niet ,toch altijd goede resultaten gehad.
zo heeft iedereen wel iets waar hij in geloofd zeker en geen verklaring voor is
dinsdag 13 februari 2007 - 23:31
Alain1

Alain1

Het kan? Het kan niet? Ik zou het echt niet weten.
Ja een proef kan je uitvoeren zoals Dirk beschrijft. En dan nog????
Er is over dat onderwerp al veel over geschreven maar ik sta er niet echt bij stil.
Op 5 februari heb ik duizenden Frailea's gezaaid en ze zijn allen gekiemd ... en ... ik weet niet hoe de maan stond op die dag????
Zal er eens rekening mee houden met de volgende zaaibeurt, waarom niet eens proberen.
We kunnen misschien eens zaaien wanneer de aarde, maan en zon op 1 lijn staan, dat zou dan moeten zorgen voor een superkieming????
De wonderen zijn de wereld nog niet uit ... maar wie in iets gelooft is een gelukkig mens ...

Groetjes Alain1
woensdag 14 februari 2007 - 07:03
Wardje

Tekst aangepast

Wardje

Allemaal bedankt voor de reactie. Zelf heb ik daar nooit rekening mee gehouden. Maar omdat we daar vorige vrijdag over aan het spreken waren, dacht ik het eens op het forum te vragen en zie : elk zijn mening maar de rode draad is toch blijkbaar eerder ongeloof. Maar niks belet me om dat eens uit te proberen (met overtollig zaad). Je hoort er ten gepasten tijde over.
En BTW : paronoto, welkom van mij, k wist nie dat gij hier ook was
woensdag 14 februari 2007 - 07:43
RobertF

Tekst aangepast

RobertF

Die maan , daar geloof ik dus niets van. Het licht is te zwak om invloed te hebben en andere magnetische invloeden zijn nog nooit gemeten. Nu geloof ik alleen aan dingen waar ik mijn hand kan op leggen, ik bedoel wetenschappelijk vast te stellen. De tijd dat ik in ST Niklaas geloofde is ook al voorbij.
Ik zaai op 15 Januari en als de plantjes boven staan zijn we al volop in de tijd van het wassende licht. Dat wil zeggen dat elke dag wat langer wordt en er steeds wat meer licht komt. Hierop werkt de biologische klok van de plantjes, en naar mijn mening op niets anders. Ze merkt het aankomen van de lente.
De oude Nederlandse kwekers zeggen :"als na 15 Februari vijf zonnige dagen komen, dan geven wij water.( Met verhoging van de temperatuur,nat.)"
Dus de beste nieuwgroei heeft met het licht te maken. Het licht is de start.
Het is niet toevallig, en dat weet elke vlaamse boer, dat de eerste volle maan gewoonlijk samen valt met een paar heldere dagen. Gewoon omdat het de tijd daarvoor is.

Dit is mijn mening, maar wie ben ik. Iedereen mag van mij dus zijn mening hebben, heb ik niets op tegen. (dus ook ik...)
Robert
dinsdag 20 februari 2007 - 18:56
Paronoto

Paronoto

Enen goeden raad van Tante Kaat: zaai nooit tijdens uw maandstonden!


zondag 25 februari 2007 - 16:23
cactelders

Cactelders

Is er hier iemand geschift !!!!
zondag 25 februari 2007 - 19:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon