menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaigond ontsmetten

Ga naar meest recente reactie

stekeltje

Stekeltje

wie gebruikt wat om zaaigrond te ontsmetten?
dinsdag 13 februari 2007 - 11:36
WillyN

WillyN

Ik ontsmet mijn zaaigrond nooit
dinsdag 13 februari 2007 - 11:39
Lucl

Lucl

ik mijne microgolf , ook al beweren er veel dat dit geen nut heeft ik heb toch al twee jaar geen last meer van groene algen op mijn zaailingen
dinsdag 13 februari 2007 - 11:52
stekeltje

Stekeltje

Ik ontsmet mijn zaaigrond nooit

en nooit last van schimmels?
dinsdag 13 februari 2007 - 11:52
Ferdinand

Ferdinand

Mijn zaaigrond wordt bewerkt met "Volonton 5 g" tegen bodeminsecten (sciara vlieg enz...). De zaaipotjes worden bespoten met "Captan" tegen schimmels. De hoeveelheid is een topje van een koffielepel per 2,5 liter water.
Fernand
dinsdag 13 februari 2007 - 12:16
maurice2

Maurice2

U kunt ook superrol tabletten gebruiken om uwe zaaigrond te ontsmetten, Helaas in belgië niet te verkrijgen.Men moet daarvoor in nederland zijn ,door is het te verkrijgen zonder voorschrift


Maurice2
dinsdag 13 februari 2007 - 12:44
Pieter

Pieter

Ik doe m'n grond ook in de microgolfoven. Eerst laten verhitten, dan laten afkoelen an dan nog eens opnieuw verhitten. Het voordeel daarvan is dat tussen die twee verhitbeurten de meeste hittetolerante sporen ineens zullen gaan kiemen en deze kan je dan in de tweede beurt ook afdoden. M'n zaden desinfecteer ik met Aathiram poeder (bij Köhres te verkrijgen).
dinsdag 13 februari 2007 - 12:49
Alain1

Alain1

Ik doe mijn grond in een snelkookpan. Zeker 20 minuten op het vuur en laat die nadien met gesloten deksel afkoelen.
Geen last van algen, schimmels, beestjes, ed.
Het enige nadeel is geur in huis ... "eau de terre"!
dinsdag 13 februari 2007 - 13:43
Pieter

Pieter

Ik gebruik van die ovenschotels, dezelfde als we voor voedsel in de microgolfoven gebuiken. En die geur komt van openspattende bodembacteriën
dinsdag 13 februari 2007 - 14:52
WillyN

WillyN

CITAAT:
">#666666;'>
Ik ontsmet mijn zaaigrond nooit

en nooit last van schimmels?


Tot nu toe niet
dinsdag 13 februari 2007 - 16:01
kristofmarius

Kristofmarius

Ik gebruik ook van die ovenschalen waar bijvoorbeeld vlaaien in worden gebakken.
Geen last van algen, had vorig jaar wel een paar schimmels tussen mijn zaailingen, maar dat komt doordat ik mijn zaden zelf niet heb ontsmet... Dan mag je de grond nog zo goed voorbereiden, het risico dat je samen met de zaden schimmels naar binnen haalt, is groot. Dus zowel grond als zaden ontsmetten is de sleutel tot succes!
dinsdag 13 februari 2007 - 16:14
Dany

Dany

Ik ontsmet nooit mijn zaaigrond en mijn zaden ook niet, zelden last van algen of schimmels, ik laat de boven kant van mijn zaaipotjes regelmatig droogkomen.
dinsdag 13 februari 2007 - 16:32
stekeltje

Stekeltje

Ik gebruik van die ovenschotels, dezelfde als we voor voedsel in de microgolfoven gebuiken. En die geur komt van openspattende bodembacteriën

hoelang gaat dat in de microgolf?
dinsdag 13 februari 2007 - 16:49
Pieter

Pieter

Oh hangt wat van de hoeveelheid af, maar voor zo 1 glazen pot is dat toch minstens 5 minuten op volle kracht. En vooraf de grond wat natmaken zodat de verhitting efficiënter gebeurt. Ten eerste is natte hitte dodelijker dan droge hitte en ten tweede is water gewoonweg nodig voor de goeie werking van de microgolven.
dinsdag 13 februari 2007 - 16:58
mjohanna

Mjohanna

CITAAT:
">#666666;'>
CITAAT:
">#666666;'>
Ik ontsmet mijn zaaigrond nooit

en nooit last van schimmels?


Tot nu toe niet


Ik ook niet
Marian Ned. Limb.
dinsdag 13 februari 2007 - 19:48
Wardje

Wardje

tot nu toe deed ik nooit wat met mijn grond qua verhitten of zo, wel voor het zaaien laten doordrenken met superol-oplossing (1 pil per liter water). De 'vuile' zaden ontsmet ik met kaliumpermanganaat (kleine kristalletjes bij de apotheker gekocht, opgelost in water zodat een rode-wijn kleur verkregen wordt, opgepast voor vlekken !, maar heel efficient tegen vruchtresten). Dit heb ik ooit eens gelezen, alleen weet ik niet meer waar, maar ik ben er tevreden over. Sedert vorig jaar gebruik ik voor het benevelen van mijn zaaigoed captan (vroeger deed ik dit met de superol). Al bij al tevreden, weinig of geen schimmel en de algen worden grotendeels weggehouden door de zaaipotjes af te dekken met grind.
dinsdag 13 februari 2007 - 21:00
kalatubi

Kalatubi

is er een verschil tussen nat microgolven en droog microgolven?
de laatste keer heb ik een plastic bakje vol water laten lopen en dat gemicrowaved. het overtollige water erna laten weglopen.

dat watergehalte heeft een grote invloed bij solarisatie, maar zou dat bij microgolven ook helpen?
woensdag 14 februari 2007 - 23:02
Pieter

Pieter

Sterilisatie in de microgolfoven werkt via hitte, niet rechtstreeks via de straling. Dus gelden daarvoor dezelfde regels. Trouwens: een microgolfoven heeft water nodig om te kunnen werken, die straling werkt immers in op watermolecules. Droge grond in de microgolf zal dus niet efficiënt worden verhit.
donderdag 15 februari 2007 - 08:33
Pieter

Pieter

Ik werk steeds in volumes die klein genoeg zijn om niet teveel last te hebben van dat fenomeen. Die glazen pyrex schotels zijn immers breder dan hoog en speciaal ontworpen voor gebruik in de microgolfoven. En zoals gezegd ik maak mijn grond ook eerst nat, wat er ook voor zorgt dat er voldoende water aanwezig is onderaan de pot.
donderdag 15 februari 2007 - 09:25
Paronoto

Paronoto

Grondmengsels, ontsmetten, wekpotten, vlaaipannen, soepkommen, Fleischermethode enz enz

In de volle natuur schijnt dat allemaal overbodig, onbestaand, niks ontsmet, gekookt of gebakken...En wij maar prutsen met moeder de vrouw haar keukengerief....

Geef maar beurze Gerards en Co

De P.

vrijdag 16 februari 2007 - 17:04
Dany

Dany

Dat klopt Paronoto, maar in de natuur zijn er dikwijls 100 of meer zaadjes nodig voor 1 of 2 planten, terwijl wij van onze 20 zaadjes liefst 21 plantjes willen.
vrijdag 16 februari 2007 - 19:01
Pieter

Pieter

En bovendien staan die planten in de natuur ook in hun natuurlijke habitat, met alle mycorrhizae aangepast aan die specifieke plant. Deze zullen jonge worteltjes beschermen tegen die schimmels die ook onze zaailingen belagen. Enkel zitten die beschermende schimmels niet in onze zaaigrond...
vrijdag 16 februari 2007 - 20:29
Pieter

Pieter

Een groot deel van de planten heeft mycorrhizae op de wortels. Hoe het zit met cactussen daar heb ik geen idee van. Ik heb wel weet van (door een liefhebben uitgevoerde) experimenten waarbij planten in pot met een medium waarin 'native soil' werd toegevoed beter groieden dan planten in een 'steriele grond'. En inderdaad in heel droge grond zullen heel weinig mycorrhizae zitten. Maar gaan in die heel droge grond zaailingen kiemen en opgroeien?
zaterdag 17 februari 2007 - 02:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon