menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

HOE VORSTBESTENDIG IS EEN CACTUS

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

Stomme vraag natuurlijk. Hoewel. Van mijn Opuntia's is een schijf afgevallen bij het manipuleren. Voor de winter al. Het ding achteloos in mijn (onverwarmde) serre laten rondslingeren. Flink gevroren deze winter. Palmen en een aantal mediterrane planten in kuip eraan ondanks winterbescherming, banaan in volle grond (goed ingepakt en toch al een paar jaar oud) finaal kapot, een kleine boom Japanse mispel die al 10 jaar in mijn tuin staat geeft de geest gegeven... Om u maar een idee te geven.
Die cactusschijf heeft dus zowat dezelfde moordende temperaturen ondergaan. Ik heb de schijf van de serrevensterbank geplukt en in een bloempotje met tuingrond gestopt en flink wat water gegeven.
Het heeft dus al twee scheuten gekregen...
Vandaar dus mijn vraag.
zondag 27 mei 2012 - 23:40
Dany

Dany

Er zijn Opuntiasoorten (de Noordamerikaanse soorten meestal) als ze droog staan heel goed tegen de koude kunnen en dan spreken we toch van -20°C à -30°C. Je hebt Opuntia's die in Canada groeien.
maandag 28 mei 2012 - 09:41
lo

Lo

Dank u. De botanicus zal hier wel een verklaring voor hebben. Heeft waarschijnlijk te maken met de bouw van de cellen (celwand?) die aangezien ze extreme droogte kunnen doorstaan ook extreme kou kunnen weerstaan. Nou ja, het is wellicht iets minder simpel dan dat.
maandag 28 mei 2012 - 15:46
Ruudcactus

Ruudcactus

Vorstbestendige cactussen (de echte dan) gaan aan het eind van de zomer/herfst vrijwel compleet dehydrateren zodat ze niet bevriezen, de meest gaan dan ook nog plat op de grond hangen en een aantal schijnen ook nog in het bezit te zijn van een soort anti vries, tevens is een aantal soorten een paar maanden bedekt met sneeuw wat isolerend werkt.
gr
Ruud
zaterdag 2 juni 2012 - 12:31
lo

Lo

Bedankt Ruudvoor deze uitleg. Ik dacht al iets in die richting. Het werkt een beetje zoals bij vorstbestendige planten van bij ons. Door te dehydrateren (waterverlies dus) stijgt het gehalte aan zouten in de cellen wat een soort natuurlijk antivries vormt. Bovendien zijn de celwanden ook stevig en taai wat hen de scherpe ijskristallen doet weerstaan. Ik merk op dat 'mijn' schijfje er nogal gerimpeld uitzag, uitgedroogd dus.
zaterdag 2 juni 2012 - 21:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon