menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekels verwijderen

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

Een vraag die de rechtgeaarde cactusliefhebber wel als een gruwel in de oren zal klinken: kan het kwaad om de stekels van cactussen te verwijderen (uittrekken, afknijpen, afbreken)?
maandag 7 mei 2012 - 09:22
Pieter

Pieter

Als je die met een schaartje/nagelknijper afsnijdt kan dat in principe geen kwaad, maar ik heb geen idee met wat voor doel je dat zou doen.
maandag 7 mei 2012 - 09:59
lo

Lo

Schijfje cactus uit Corsica meegebracht. Gepoot en intussen een stevige plant geworden. Stekels zijn zeer lang en vlijmscherp en ik heb er tijdens het manipuleren van de plant (wekelijkse poetsbeurt) al in mijn voorhoofd gehad. De punten zijn zo scherp dat je het nauwelijks voelt dat er eentje in je handrug zit (zelfde effect als een injectienaald) tot je er ergens mee tegenaan stoot... Ik zou de punten van de stekels wegnemen. Dan ziet het er nog als een cactus uit, maar minder gevaarlijk.
maandag 7 mei 2012 - 20:30
Paronoto

Paronoto

"al in mijn voorhoofd gehad"

Probeer eens of je soms aan een duitsen helm kunt geraken..in een Kringloopwinkel of bij 't "oud ijzer"....een afgedankte pispot zonder oor....Moet kunnen
maandag 7 mei 2012 - 20:44
Pieter

Pieter

Het zijn niet die grote, lange stekels hoor die zich in jouw huid boren, maar de kleine glochiden die aan de basis daarvan zitten. Daar valt weinig aan te doen, dat is typisch voor Opuntia's.
maandag 7 mei 2012 - 20:46
lo

Lo

Pieter, ik weet heus wel 't verschil tussen een grote, lange stekel die in mijn vel zit en die glo...glo... - moeilijk woord! Juist omdat ze zo lang zijn zijn ze zo moeilijk te ontwijken. De potten staan op de vloer en dan buig ik mij voorover om ze op te pakken en je kunt er donder op zeggen dat ik prijs heb. En als er een kruidje in de pot staat en ik probeer dat uit te trekken mag ik nog zo voorzichtig zijn met mijn vingers tussen de stekels... Enfin, ik heb de cactussen intussen naar de serre verhuisd. Kan daar minder kwaad.
Die Duitse helm wil ik wel proberen, maar een integrale motorhelm zou beter zijn. Daar zijn ook de OGEN beschermd.
(eigenlijk zijn de OGEN mijn belangrijkste zorg)
dinsdag 8 mei 2012 - 07:55
Wiebe

Wiebe

Misschien gewoon de cactus weg doen en een Ficus nemen?

Wiebe
dinsdag 8 mei 2012 - 18:48
lo

Lo

Ha ha! Ik zou hier zelf wel opgekomen zijn, maar die cactussen zijn vakantiesouvenirs. Van al mijn reizen breng ik iets mee dat ik kan zaaien of planten. Leuker dan een postuurtje voor op de schouwmantel.
dinsdag 8 mei 2012 - 20:20
succulentimon

Succulentimon

als je een plantensouvenir meeneemt van reis moet je het nemen zoals het is...
woensdag 9 mei 2012 - 10:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon