menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Serre verwarmen

Ga naar meest recente reactie

vandessel1962

Vandessel1962

Ik verwarm mijn serre 7 graden met een klein elektrisch roterende warmeluchtblazer die ik kan instellen op 1000 en 2000 watt. Deze extreem koude winterdagen heeft hij al heel wat uren dienst gedaan wat ik ook wel zal voelen aan mijn
rekening ! Vraagje hoe verwarmen julie de serre ? Kwestie van ideeén op te doen om in de toekomst gebruik van te maken

Bij voorbaat thanks !! voor de eventuele tips !
donderdag 9 februari 2012 - 00:22
WillyN

WillyN

Ik behoor ook tot de sukkelaars die hun electriciteitrekening zullen voelen.
Maar laat ons niet te kort van geheugen zijn, vorige wiinter was ook niet om te lachen

Willy
donderdag 9 februari 2012 - 10:34
jdcoster

Jdcoster

Ik heb een vrijstaande serre van 3X3 m, geïsoleerd met noppenfolie en met een dak in 3-dubbelwandig polycarbonaat. Die wordt ook verwarmd met dergelijk elektrisch kacheltje. Daar overwinter ik mijn Fuchsia's, wat succulenten, Agapanthussen, Pelargoniums, Aspidistra, een Brugmansia ,een grote Lantana, enz.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
Uit zuinigheid heb ik in het begin in die serre het vuurtje in de eerste stand gezet na de vorst-stand en ik heb me dat beklaagd. Een paar Fuchsia's waren beschadigd door de kou.
Zodra de ergste kou voorbij is (ik laat de serre nu zoveel mogelijk dicht) zal ik een thermostaat plaatsen tussen het vuurtje en het stopcontact. Die thermostaat heb ik vroeger nog gebruikt in een andere serre en is nauwkeurig tot op 3°C. Dit heeft het voordeel dat de warmte-vraag beter kan geregeld worden en bespaart dus wel.
Het toestel mag zelfs, en beter, in de hoogste stand staan, het wordt toch uitgeschakeld wanneer het in de serre 6° is ( ingesteld op 5°) en weer aangeschakeld op 3 à 4°. De thermostaat wordt best laag tegen de grond geplaatst.
Ik had me al van verleden jaar voor genomen die thermostaat te plaatsen maar steeds uitgesteld en nu is het te laat. Het wordt ook hier weer een dure winter.

Mijn andere serre, een muurserre van 3X13 m en 5 meter hoog, die tegen het huis aangebouwd is, kan electrisch niet verwarmd worden. Dat zou te duur uitvallen.
Die serre is volledig in dubbel glas en het dak ook in polycarbonaat.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
Hier staat een CV-radiator in maar die is onvoldoende om de vorst er uit te houden wanneer het hier -9° is. Overdag warmt die serre wel op door de zon en is het er vaak 15° en meer, maar dan koelt ze langzaam weer af. In die serre laat ik vanaf 22 uur dan een heteluchtblazer op gas draaien voor twee uurtjes tot de temperatuur weer rond de 10 à 11° draait en dat volstaat om het weer te redden tot de volgende voormiddag. Tot de zon het weer over neemt ... .
Ook dat is een dure oplossing want die vorstperiode zal mij ongeveer twee gasflessen kosten à 23€/fles.
Niet winterharde planten kweken blijft, hoe dan ook, een dure zaak. Ik besef het maar al te goed, maar ik ben zo erg verknocht aan die planten dat ik het er voor over heb.
Het weer kunnen we niet regelen. Wat we wel kunnen, is GOED ISOLEREN en THERMOSTATEN plaatsen
donderdag 9 februari 2012 - 11:50
Paronoto

Paronoto

[afbeelding verwijderd niet-https]

Muurserre tegen garagemuur + veranda (rechts) allebei aangesloten op de centrale verwarming. Meer moest dat niet zijn In de serre nog een supplementaire warmteblazer met thermostaat wanneer het (nu) onder de 5° zou zakken.Alles geïsoleerd met dubbellaag bubbelplastiek.
donderdag 9 februari 2012 - 15:23
danny2

Danny2

Ik verwarm ook elektrisch, heb er drie vuurtjes van 1000w staan, ook kostelijk ahw heb zonnepanelen gelegd en deze renderen ruin voldoende om zulke winters kosteloos te overbruggen.
Wel gezorgd voor alarm indien de stroom uitvalt.
Heb ook twee nachten nog extra-petrol kacheltje gezet bij de -15.

groetjes danny
donderdag 9 februari 2012 - 18:09
Wiebe

Wiebe

Ik verwarm mijn kas met een minimumtemperatuur van ruim 10C. Dat doe ik m.b.t. 2 gas-gevelkachels (met thermostaat). Deze kachels zijn aangesloten op de aardgasleiding die vanuit huis is doorgetrokken. Het voordeel van deze vorm van verwarmen is dat dit ook nog werkt bij eventuele stroomuitval. Twee kachels omdat als de een uitvalt, b.v. omdat door de wind de waakvlam is uitgeblazen, de andere de kas nog op temperatuur kan houden. Een ander voordeel van 2 kachels is de betere warmteverdeling die verder nog wordt verzorgd door continue werkende ventilatoren. De aanlegkosten van een dergelijk systeem zijn hoger maar de stookkasten zijn lager dan elektrische verwarming.

Wiebe

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 9 februari 2012 - 18:14
snah

Snah

Gas is voor mij geen optie omdat mijn kas te ver van het huis vandaan staat
Ik verwarm mijn kas met een petroleumkachel (zibro)
Daar hoor je nog wel eens nare verhalen over maar bij mij is het nog nooit mis gegaan
Alleen dit jaar door mijn eigen verkeerde zuinigheid.Ik had hem te laag gezet waardoor hij was gedoofd.
Kosten 33 euro per week dag en nacht branden
Vanaf volgende week kan het weer wat minder zullen we hopen.
Hans
zondag 12 februari 2012 - 17:36
AlainFSD

AlainFSD

Ik heb blijkbaar een identieke serre als die op de foto van Wiebe en verwarm sedert deze winter met een laserkachel van Zibro, die kun je tot op de 1°C instellen en die staat bij mij op 11°C vanwege de Melos en de Madagascar-planten. Bovendien heb ik in de serre de nok afgesloten zodat die niet nodeloos mee moet worden verwarmd en heb de binnenkant nog eens extra met noppenfolie geïsoleerd. Die nieuwe Zibro kachels hebben tegenwoordig zoveel veiligheden in gebouwd dat daar het schoentje wringt. Bij temperaturen van -10°C valt de kachel bij dageraad uit omdat de zuurstof is 'opgebruikt' dus dan moet de kas gelucht worden. Moet nog eens kijken op die veiligheid uitgeschakeld kan worden. Een dure elektrische 'backup' zorgt ervoor dat zulke noodgevallen tijdelijk overbrugd worden.

mvg,

Alain
dinsdag 21 februari 2012 - 21:22
MrCactus

MrCactus

Tja,
ik verwarm in het geheel niet !

Het is deze winter -9 tot - 10 graden Celsius in de kas geweest.
De Cactussen en Vetplanten waren in voorgaande jaren al -8 graden gewend.
Afgelopen jaar heb ik de planten nog sterker opgekweekt,
want ik vertrouw die strenge winters niet meer !

Toch leven vrijwel alle ....
Aasbloemen nog !
woensdag 22 februari 2012 - 21:10
Angus

Angus

Zeg je nu dat er Stapelia's zijn die bij jou temperaturen van -10°C overleven?
donderdag 23 februari 2012 - 23:13
dolf

Dolf

Oppassen wat die Mr Cactus schrijft, het is die foefelaar die
zelfs geen foto's van zijn zogezegde serre en-of verzameling kan
tonen!
vrijdag 24 februari 2012 - 08:11
MrCactus

MrCactus

@ Dolf: Vals beschuldigen is in Nederland strafbaar.

@ Angus: De Aasbloemen hebben zo'n -8 graden tot - 9 graden Celsius overleefd.
Er lagen bij de Aasbloemen meerdere thermometers.
Ik ga binnenkort de metingen opzoeken en verwerken.

De temperatuur verschilt per plek in de kas.
Sommige plekken koelen sneller af, sommige warmen sneller op door bijv. de zon.
vrijdag 24 februari 2012 - 12:55
dolf

Dolf

FOTO'S!!!
vrijdag 24 februari 2012 - 13:35
Wiebe

Wiebe

Net zoals dat bij cactussen het geval is, zal er ook bij Stapelia-achtigen een grote variatie zijn in de benodigde minimumtemperatuur. Ik denk dat met name een aantal soorten uit zuidelijk Afrika wat lagere temperaturen kunnen doorstaan. Soorten uit oostelijk Afrika, het Arabische Schiereiland en India zullen het loodje leggen! Van diverse soorten uit deze gebieden zie ik al koude-schade bij temperaturen die niet onder de 10C zijn geweest!

Wiebe
vrijdag 24 februari 2012 - 17:57
Opuntia

Opuntia

Die nieuwe Zibro kachels hebben tegenwoordig zoveel veiligheden in gebouwd dat daar het schoentje wringt. Bij temperaturen van -10°C valt de kachel bij dageraad uit omdat de zuurstof is 'opgebruikt' dus dan moet de kas gelucht worden. Moet nog eens kijken op die veiligheid uitgeschakeld kan worden.

Alain, pas maar op dat je zelf daarna niet uitgeschakeld wordt.
zaterdag 25 februari 2012 - 21:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon