menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verpotten

Ga naar meest recente reactie

karimarcel

Karimarcel

mijn 2 maand geleden cactusjes staan op een kamertemperatuur van 20° tot 23°
elke week heb ik ze met putwater licht beneveld
jammer genoeg, een deel van mijn aangekochte cactusjes sterven af, vooral de kleine donsachtige met okergele stekeltjes, de namen zijn mij onbekend
de worteltjes zijn simpelweg afgedroogd, dat heb ik vastgesteld bij het laten weken en daarna afspoelen van het turfmengsel waarin ze zich bevonden
nu verpot ik ze allemaal, een beetje in paniek

mijn grondmengsel:
2 porties gezifte AGROFINO (NPK 6-7-8+(2)
1 portie grit
1 portie invoegsplit
2 porties gezifte cocopeat
1,5 portie perlite

na het verpotten maak ik het grondmengsel vochtig door beneveling en worden de cactusjes terug in een kamertemperatuur gebracht van 20° tot 23°

enkele cactusjes waarvan ik de naam wel heb:
marginatocereus/marginatus
pachcereus/pringlei/ pecten aboriginum
euphorbia/species/ ferox
polaskia/chichipe silver
pachycerrens/pringlei
eriocactus/warasil
pilosocereus/species/ azureus/ mensianus
mammillaria/hahniana/ species
lemaireocereus/ thurberi/ pruinosus
vatricania/guentheri
cactus/ species
cylindropuntia/subulata
melocactus/ species
stephanocereus/leucosthele
espostoa/mirabilis

hoe meer commentaar en goede raad jullie mij geven, hoe liever dat ik het heb

karimarcel, een beginneling






woensdag 27 december 2006 - 02:26
Dany

Dany

Hallo, Je cactussen staan veel te warm de mijne staan op ongeveer 5°C, je moet ze niet nevelenen zeker geen water geven na verpotting, de mijne krijgen laatste maal water begin september, dat ze wat verschrompelen of krimpen is daar een gevolg van, je moet je grond kurkdroog houden. Het zijn beginnersfoutjes je moet de moed niet verliezen, velen van ons hebben dit ook meegemaakt(soms nog) en al doende leert men. Er staan veel nuttige tips in de link hieronder.

http://forum.tuinadvies.be/10_3947_cactus.htm
woensdag 27 december 2006 - 10:34
Pieter

Pieter

Ik denk niet dat de warme temperaturen noch de turf de dood van je plantjes veroorzaakt hebben, maar wortelluis. Zit er een blauw waas op de binnenkant van je potjes?
woensdag 27 december 2006 - 11:38
Dany

Dany

Pieter, inderdaad ik had daar nog niet aan gedacht
woensdag 27 december 2006 - 12:50
karimarcel

Karimarcel

geen blauwe waas te bespeuren
ik had het eerste cactusje in water gezet om de turf goed te laten weken
als ik dan de doorweekte grond wou afspoelen liet het turfblokje met wortel en al los en hield ik enkel een donzig hol lichaampje in mijn hand
de vier overige hebben hetzelfde lot ondergaan
misschien een sprankeltje hoop
van ééntje heb ik het topje kunnen afsnijden en dat heb ik op stekgrond gezet en dààrover heb ik een plastiekfles geplaatst
ik weet ook wel dat het de tijd niet is om te stekken maar ik kan enkel proberen
goede raad is nog steeds welkom
woensdag 27 december 2006 - 13:11
Pieter

Pieter

Die planten zijn volledig weggerot, niets met uitdrogen te maken. Een plant die uitdroogt verschrompelt, maar wordt niet hol. Die rot kan door teveel water komen, of door wolluizen of wortelluizen. Ik zou het bij die parasieten houden, want die jonge plantjes komen van een kwekerij waar ze ook jaarrond aan de groei gehouden werden. Bij jou staan ze warm genoeg om dat verder te doen dus een teveel aan water en rot daardoor zou ik uitsluiten. Als je de potjes natmaakt is dat eventuele blauwe waas bijna niet meer zichtbaar. En bovendien als je cactussen in een tuincentrum of op de markt koopt zitten daar heel vaak van die parasieten op.
woensdag 27 december 2006 - 13:40
Dany

Tekst aangepast

Dany

Ik heb de indruk dat de plantjes al kapot waren van voor het verpotten
Ik heb een goed idee, je gaat op 26 mei mee op daguitstap met het forum en dan zal je zeker alle uitleg krijgen bij de aankoop van je nieuwe plantjes .
woensdag 27 december 2006 - 18:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon