menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paniek

Ga naar meest recente reactie

AshaiRey

AshaiRey

Toen ik gistermorgen om zes uur in de huiskamer kwam en keek op het weerstation zag ik een temperatuur voor de kas van - 0,5 graden. ik schrok me kapot. Ik was vorige week ziek en had de kas verwaarloost dus ik was bang dat de cactussen al een paar dagen aan het kou waren leiden. Ik rende naar de kas maar daar was niets aan de hand. Kacheltje deed het prima en in de kas werd een temperatuur aangegeven van 7 graden. Toen ik weer binnen kwam stond het weerstation ook weer op 7 graden dus ik ging er maar van uit dat de katten er mee aan het spelen waren geweest en een paar knopjes hadden ingedrukt.
Kom ik vanmiddag thuis zie ik mijn weerstation verschillende temperaturen aangegeven. Eerst de temperatuur van de kas dan de temperatuur van buiten en dan zie ik een % teken staan. Ik ga er vanuit dat dat het vochtgehalte buiten is.
Dus niks aan de hand alleen heeft waarschijnlijk iemand in de buurt ook een weerstation en ik kan die ook aflezen. Wat staat die waarschijnlijk raar te kijken als het vriest en hij blijft tussendoor 7 graden aangeven.

Groetjes Sonja
dinsdag 19 december 2006 - 20:56
Lucl

Lucl

Ik heb ook zo een weerstation in de serre staan waar ik iedere dag naar kijk maar voor alle veiligheid hangt er ok een gewone thermometer in de serre waar ik iedere dag kan naar kijken.
Verder sraat de weerstation meter op het laagste en het verste punt van de verwarming.
dinsdag 19 december 2006 - 21:04
cactelders

Cactelders

Is dat draadloos zo een spul?
dinsdag 19 december 2006 - 21:09
AshaiRey

AshaiRey

In de kas heb ik ook nog een gewone thermometer maar waar ik niet op had gerekend dat ik ineens een andere weerstation zou ontvangen. Ik wist wel dat ik meerdere kon ontvangen maar het was nog niet gebeurd en ik heb hem toch al meer dan een jaar. Het is iedergeval niet goed voor je hart als je s'morgens zo wakker moet worden.

Groetjes Sonja
dinsdag 19 december 2006 - 21:09
AshaiRey

AshaiRey

Is dat draadloos zo een spul?


Ja, dat is draadloos.

Groetjes Sonja
dinsdag 19 december 2006 - 21:10
Ferdinand

Ferdinand

Zo een weerstation is inderdaad een goed en relatief betrouwbaar ding. Maar als het zeer koud is en bij nacht, kun je er niet op vertrouwen zeker niet als je ligt te slapen.
Daarvoor heb ik er eveneens een alarm bij geplaatst. Zodus een toestelletje die je verwittigd als de temperatuur te laag is in de serre. Heel eenvoudig een thermostaat gevoedt door een batterij of door de netspanning een beldraad tot in huis verbonden met een bel of een hoorn. Wanneer de temperatuur te laag komt in de serre laat die het wel horen.
Gelukkig maar had ik verleden jaar reeds zo een toestel geplaatst, anders was er niet veel meer van mijn planten overgebleven. Mijn verwarming heeft toch wel enkele keren uitgevallen. Natuurlijk op de koudste nachten.
Zodus een goede raad van tante Kaat, plaats een alarm voor het te laat is.
Fernand
dinsdag 19 december 2006 - 21:28
Marco

Tekst aangepast

Marco

Hallo Sonia, ik ben ook in het bezit van z'on draadloos weerstation maar met slechts één temperatuursonde. (Er kunnen er in totaal 4 worden uitgelezen). Een aantal dagen geleden meegemaaakt dat door de dalende temperaturen - vooral s'nachts - de batterijen in de externe sonde aan vervanging toe waren. Er komt dan een batterij-low teken op. Daardoor had ik ook allerlei rare uitlezingen op het weerstation gaande van HI voor de luchtvochtigheid en knipperende temperaturen. Na vervanging door een nieuwe set batterijen in de externe sonde werkt alles weer prima. Het is niet zo dat indien je de batterijen checkt met bvb. een batterijtester deze daarom nog voldoende capaciteit hebben bij lagere temperaturen.
Dat er iemand in de buurt zou beschikken over een zelfde type weerstation is mogelijk maar dat je daardoor verkeerde uitlezingen krijgt is onwaarschijnlijk, daar de afstand sonde-weerstation een bepaalde limiet niet mag overschrijden, in mijn geval hooguit 15 meter zonder metalen opstakels. Indien het wel het geval zou zijn kan je altijd op de externe sonde een ander kanaal kiezen voor het doorzenden van de gegevens naar het basisstation dmv een set-knopje binnenin de externe sensor. Daarna weerstation laten zoeken naar de sonde, dit kan tot enkele minuten in beslag nemen. Misschien het proberen waard, maar ik zou eens beginnen met de batterijen te vervangen door een gekend merk en als't even kan van de soort die tegen lagere temperaturen bestand is. Gewone alkaline zou ik niet aanraden, ze verliezen reeds meer dan 50% capaciteit bij 0°C.
dinsdag 19 december 2006 - 21:36
cactelders

Cactelders

Deze topic interesseert me ,kunnen jullie verder gaan over prijs of eventueel links geven, ikzelf heb al gezocht ,een pazar maand geleden en ben op I.N. niet tot een bevredigend resultaat gekomen!
dinsdag 19 december 2006 - 21:46
AshaiRey

AshaiRey

De batterijen had ik een paar weken geleden al vervangen. In allebei. De ander temperaturen geeft hij ook aan op de 2 terwijl mij zender op één staat. De temperatuur dat hij aangeeft komt ook overeen met mijn eigen buitentermometer. Ik kan zelf niet de hoeveelheid vocht meten wat er in de lucht hangt maar ik kan het nu wel aflezen. Nou hebben mijn buren iets op hun schuur staan wat ik nog nooit bij hun gezien hebt en ik denk dat dat de schuldige is. [afbeelding verwijderd niet-https]
Even nagekeken op het internet en ze hebben een weerstation op hun schuur staan.

Groetjes Sonja
dinsdag 19 december 2006 - 21:52
AshaiRey

AshaiRey

Deze topic interesseert me ,kunnen jullie verder gaan over prijs of eventueel links geven, ikzelf heb al gezocht ,een pazar maand geleden en ben op I.N. niet tot een bevredigend resultaat gekomen!


Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet de prijs weet van mijn weerstation of waar hij is gekocht. Ik moet dat navragen want ik heb hem van mijn man gekregen.

Maar in Nederland zie ik ze tegenwoordig in aardig wat winkels, o.a. bij Blokker.

Groetjes Sonja

dinsdag 19 december 2006 - 21:55
AshaiRey

AshaiRey

Ik had netjes goede batterijen gekocht voor het weerstation want ik had al veel problemen met de oplaadbare. Ze waren schijnbaar niet sterkgenoeg?. Elke keer gaf hij aan dat hij de zender niet kon lezen. Nieuwe batterijen gekocht en hij deed het gelukkig weer. Ik kan natuurlijk nieuwe kopen maar ik denk niet dat mijn probleem daarmee opgelost is. Het is natuurlijk geen probleem meer nu ik weet wat er aan de hand is Ik had er al aan zitten denken om nog een zender te kopen en die buiten ergens te plaatsen maar dat is nu niet meer nodig

Groejtes Sonja
dinsdag 19 december 2006 - 22:04
cactelders

Cactelders

Dat is dan niet speciaal voor serres gemaakt, ik heb verkeerd gezocht dan ,ik keek naar iets met software voor de pc!
Zo weerstations ken ik en bekeek het als een gadget voor mensen die niet meer wisten wat gekocht ,betrouwde het eigenlijk niet ver! Die prijzen zijn idd schappelijk! Eigenlijk heb ik nooit gedacht om dat voor een serre te gebruiken . Op hoeveel plaatsen kunnen gegevens gemeten worden?
dinsdag 19 december 2006 - 22:07
AshaiRey

AshaiRey

Ik kan er vier meten.
dinsdag 19 december 2006 - 22:09
cactelders

Cactelders

Dat moet méér dan voldoende zijn lijkt me: 2 verschillende hoogtes en 2 verschillende "dieptes" van de serre.
dinsdag 19 december 2006 - 22:12
Marco

Marco

Deze topic interesseert me ,kunnen jullie verder gaan over prijs of eventueel links geven, ikzelf heb al gezocht ,een pazar maand geleden en ben op I.N. niet tot een bevredigend resultaat gekomen!


Hier eentje te koop die goed werkt, zeker voor de prijs moet je het niet laten : kunnen tot vier sensors worden uitgezen, deze moeten wel afzonderlijk besteld worden. Eén sensor wordt bijgeleverd. Werkt goed en betrouwbaar voor een toestel in deze prijsklasse.

[http://www.aldi.be/ALDI_BN/home.htm/url]


@ Sonia : dit kan (en zal) idd de schuldige zijn. Tracht eens een ander kanaal (frequentie) te gebruiken op uw buitensensor, zodat deze van uw buurman uw resultaten van de uitlezing niet meer kan beinvloeden. Wat nu volgt is zeer buur-onvriendelijk, haatdragend en gevaarlijk en zal me zeker voor velen de kop kosten. Indien dit niet mogelijk is - kanaalswicth -, overgaan tot drastische maatregelen : weerstation/windhaan van de buurman neerhalen met alle mogelijke middelen, wind een handje toesteken door enterhaak aan te haken en zoveel mogelijk trekkracht op de mast te plaatsen, bevriend radio-amateur overhalen om dmv van een op dezelfde frequentie als de afgestemde sensor van je buur een reeks gerichte zeer hoog vermogen pulsen avn nabij te geven om de elektronica naar de eeuwige jachtvelden te laten verhuizen, ook zeer doeltreffend maar minder gesmaakt wegens de knal mijlenver hoorbaar, een 'jachtongeval' (soort kleiduifschieten) laten plaatsvinden om deze voor altijd het zwijgen op te leggen.
dinsdag 19 december 2006 - 22:19
Pirex

Tekst aangepast

Pirex

Als mijn arm geheugen mij niet andermaal in de steek laat heb ik 24,99 betaald in de ALDI ..

Toevallig (?) vanaf morgen terug in de aanbieding in de Aldi aan 23,99 €. Ik heb er ook zo eentje, sedert ongeveer een jaar, en hij (zij?) doet het prima (tot nu toe). Ik ga wel van de gelegenheid gebruik maken om te proberen aan nog een paar bijkomende (buiten)sensoren te geraken, want standaard is er maar één bijgeleverd.


woensdag 20 december 2006 - 00:15
cactelders

Cactelders

GOED WERK, morgen naar de Aldi, nog een vraag het is een afstand van ongeveer 20m die te overbruggen valt ,kan het station dat aan?
woensdag 20 december 2006 - 00:40
Pirex

Pirex

een afstand van ongeveer 20m die te overbruggen valt ,kan het station dat aan?


Theoretisch wel, want bruikbaar tot 30 m, zonder hindernissen; dus probeer te vermijden dat Sabine Haagendooren er komt tussen staan.
btw, de weersvoorspelling is bijna even accuraat als deze van Frank Deboosere; maar iets minder goed dan deze van Sabine; 't is daarom dat ik ook naar twee sensoren wil upgraden.

woensdag 20 december 2006 - 00:53
Marco

Marco



als er iemand weet waar die sensoren te koop zijn wil ik het ook graag horen. Er is een Duitse (dacht ik) website maar daar staat zo goed als niets op dat nuttig kan zijn .. als ik mij niet vergis ..


Ik aan het zoeken naar dat vodje papier dat gebruiksaanwijzing noemt. Daar staat een website op vermeld waar je extra sensoren kan aanschaffen. Van zodra gevonden tussen al de andere rommel kom ik er dadelijk mee terug. Tot starks, hopelijk.
woensdag 20 december 2006 - 17:28
Pirex

Pirex

als er iemand weet waar die sensoren te koop zijn wil ik het ook graag horen.


Van uit de gebruiksaanwijzing:
Op te vragen bij het servicebedrijf:
WHI Service
Hotline 00800 1300 1400 (in het Nederlands)
Daar vertelt een heel lieve stem dat ze nu gesloten zijn, maar van maandag tot vrijdag open tussen 09.00 en 17.00 u.
Ik stel voor dat ik er morgen achteraan ga: prijs, levertijd, enz. Via dit draadje (of een nieuwe topic?) krijgt iedereen die belangstelling heeft dan de info zonder dat we de telefoonlijn naar Nederland moeten overbelasten.
OK?



woensdag 20 december 2006 - 18:05
AshaiRey

AshaiRey

Vrijdag kwam ik op mijn werk de buurvrouw tegen. Ik begon gelijk over het weerstation en vroeg hoe het ging. Ze hadden hem zondag avond op de schuur neergezet en alleen problemen mee gehad. Hij bleef in het begin alleen maar storing aangeven op nr. 1, ze hebben toen maar een nr. 2 in gebruik genomen. Ze gaven iemand anders in de straat de schuld omdat die ook zo ding op zijn dak heb staan. Ik heb toen maar verteld dat ik ook een weerstation heb alleen niet zo sterke zender als zij en dat ik wel hun zender kan ontvangen maar hun niet de mijne maar hij geeft bij hun wel storing aan. Ik kom dus het beste ervan af. Ik heb nu gratis een zender buiten. Nou nog eentje kopen voor mij kleine kasje.

@ Marco: bedankt voor het advies maar ik hou de buren nog even te vriend. Je weet maar nooit wanneer je ze nodig hebt.
zondag 24 december 2006 - 17:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon