menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Natte boel

Ga naar meest recente reactie

Angus

Tekst aangepast

Angus

er hangen soms een heel pak druppels aan de frame van het raam op mijn kamer (alu frame...)

ik denk dat hierdoor de luchtvochtigheid stèrk naar omhoog gaat = niet goed

volgens mijn moeder daarentegen is de luchtvochtigheid niet hoger dan bij een plastic frame (waar dus geen druppels/condens aanhangt) maar zié je de condens nu gewoon en bij een ander soort frame niet...

wat is de juiste denkwijze???
zal dat frame (>>> zichtbare condens) ervoor zorgen dat mijn planten zullen rotten als ik ze daar laat overwinteren volgend jaar of is er geen probleem?

alvast bedankt
donderdag 14 december 2006 - 16:46
Lucia

Lucia

Hoi Günther,
Helaas heeft moeders weer eens gelijk.
Door dat alu de buiten temperatuur aanneemt en het binnen warm is, slaat er dus vocht op. Plastic en hout heeft eerder een gemiddelde temperatuur. Dus geen condens. Bij enkele ramen zie je dat ook. Vandaar vroeger ijsbloemen op het raam met vorst. Met dubbel of zelfs 3 dubbel glas zie je dat niet meer.
Voor je plantjes zou het geen kwaad kunnen zolang er geen druppels van het frame op je plantjes valt. Vind je het rot om te zien dan kun je natuurlijk iedere ochtend even de zeem pakken en het vocht weg halen
Is je moeder ook weer blij hoeft ze minder te zemen.
donderdag 14 december 2006 - 20:02
Angus

Angus

SUPER
ik vreesde al dat ik mijn kamer in Tienen niet ging kunnen gebruiken om plantjes te laten overwinteren, indien dat zo zou geweest zijn kon ik al onmiddelijk stoppen met plantjes kopen
Nu kan ik er dus nog meer dan genoeg veilig laten overwinteren

bedankt Lucia!
donderdag 14 december 2006 - 20:24
Ferdinand

Ferdinand

Parodias,
Hetgeen ge schrijft is waar. Maar ik heb altijd geleerd dat verwarming op je slaapkamer ongezond is. En veel planten op je slaapkamer is ook niet goed want deze geven koolmonoxide af tijdens de donkere uren.
Fernand
donderdag 14 december 2006 - 22:09
Angus

Angus

mijn kamer is op het 2e verdiep en enkel de gelijkvloers word verwarmd

>>> mijn kamer word dus NIET verwarmd
donderdag 14 december 2006 - 22:31
Angus

Tekst aangepast

Angus

haha

neen hoor
ons huis is namelijk geisoleerd
in samenwerking met dubbel glas resulteert dat dus tot het feit...
dat de temp op mijn kamer niet gelijk is aan die buiten

(hoewel de temperatuur niet gestegen was maar ongeveer 3graden gedaald was, was het voelbaar minder koud op mijn kamer toen er dubbel glaswas geplaatst)

(vorig jaar overwinterden al mijn planten in landen = ook op mijn kamer met dubbel glas,
daar word er ook niet verwarmd boven en alles is in zeer goede conditie de winter doorgekomen
-ook alle Euphorbia's waarvan de meesten toch een kleine 10graden apprecieren-)
vrijdag 15 december 2006 - 15:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon