menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hildewintera hybriden

Ga naar meest recente reactie

RobertF

Tekst aangepast

RobertF

Hildewintera is een geslacht met slechts 2 soorten. De laatste is nog niet zo lang ontdekt. Het zijn echte hangplanten die een eigenaardig verschijnsel hebben. In de bloem zit een kring kelkblaadjes, maar in de keel ziet ge enkele eigenaardige witte schelpjes.
Dit blijken onvolmaakte bloemblaadjes te zijn. Kruis je nu deze plant met een echinopsisachtige, dan ontwikkelen die rudimentairen tot een volwaardige kroon. het resultaat zie je hieronder.
De Schultz hybride is Akersia x Hildewintera aureispinus.Zie je de twee kelken?

[afbeelding verwijderd niet-https]

Er zijn al heel wat van deze hybriden in omloop. Hier nog een paar

[afbeelding verwijderd niet-https]

dinsdag 12 december 2006 - 09:58
Pieter

Pieter

Heel erg mooi Robert. Ik moet me dringend eens enkele van deze hybriden aanschaffen. Zijn al deze hybriden met H. aureispina? Of zijn er ook al met H. colademonensis gemaakt? Het zou me wat snel lijken, maar je weet nooit hé.
dinsdag 12 december 2006 - 12:47
RobertF

RobertF

Pieter

Bij mijn weten hebben er nog geen kruisingen met Caledemononis gebloeid. Maar ik heb er toch al twee van 7 à 8cm groot. We zijn weer eens in blijde verwachting...
Robert.
dinsdag 12 december 2006 - 13:46
Ferdinand

Tekst aangepast

Ferdinand

Robert,
Ik stel vast dat de forum leden niet te erg gesteld zijn op de hilderwintera hybriden, maar ze weten niet wat ze missen in hun collectie, en zeker niet als ze de vrouwen willen wakker maken in onze hobby. Door planten te houden die zeer gewillig bloemen en een ganse zomer lang.
Fernand
[afbeelding verwijderd niet-https]
Hildewintera Engenhann
[afbeelding verwijderd niet-https]
Hildewintera Helm's Neue
[afbeelding verwijderd niet-https]
Hildewintera Humkes Röschen
woensdag 13 december 2006 - 14:01
Pieter

Pieter

Ja dat heb ik ook al vaker ondervonden dat hybriden bij cactussen vaak ondergewaardeerd worden. Waarschijnlijk heeft dat deels te maken met het woord hybride. Hybride heeft nogal die negatieve bijklank bij mensen die vooral met soortecht materiaal werken (onzuiver zaad etc). Misschien daarom dat ik liever de term 'cultivar' gebruik
woensdag 13 december 2006 - 15:25
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

wie is op wat gesteld?
ik denk dat het verkeerd gedacht is,
er zijn hier op het forum weinig mensen die daar mee bezig zijn, nu wordt het naar voren gebracht wat ik toch positief vind,zo krijgen we weer met een ander aspect van onze hobby te maken;
kruisen, knippen en plakken is ook een deel van de hobby,elk op zijn manier,
je moet wel redelijk wat plaats hebben om dat allemaal op te hangen,
maar het resultaat mag zeker gezien worden dat heb ik al meermaals gezegd na een bezoek aan julle serre
woensdag 13 december 2006 - 16:21
cactelders

Cactelders

Uit ervaring weet ik dat Westvlamingen groter behuisd zijn dan de meesten: grotere boerderijen , grotere serres ook , er is sowieso meer weelde in West-Vlaanderen dan in de rest van ons land . Die mensen hebben meer plaats om zoiets te doen, komt erbij als een westhoeker ergens in bijt dan bijt hij door! We zullen ons oogskes opentrekken ginder en veel bijleren!
woensdag 13 december 2006 - 16:45
ines

Ines

Prachtige planten Robert en Ferdinand!
Hybride of niet ik kijk daar niet naar als ik de plant graag zie dan mag het een duizendste hybride
zijn...t'ja ieder zijn ding zeg ik altijd.
Groetjes,ines
woensdag 13 december 2006 - 21:16
Lucia

Lucia

He voor de beginnelingen is het al moeilijk genoeg om soorten uit elkaar te houden. Dus als er hybride rond gestrooid worden wordt het seeds moeilijker.
Kijk weet ik dat het een hybride is, geen probleem. Dan gaat het voor mij om de mooie bloemen.
Ik heb net echinopsis hybride gezaaid. Nauw dat wordt dus afwachten wat voor kleuren het worden. Leuk, spannend.
Maar wel even geduld.
Bij deze dus Robert en Ferdinand, mooie bloemen. Maar deze beginneling (met namen) zoekt even verder soorten op. dan weet ik teminste de namen.
donderdag 14 december 2006 - 00:09
Lucia

Lucia

He voor de beginnelingen is het al moeilijk genoeg om soorten uit elkaar te houden. Dus als er hybride rond gestrooid worden wordt het seeds moeilijker.
Kijk weet ik dat het een hybride is, geen probleem. Dan gaat het voor mij om de mooie bloemen.
Ik heb net echinopsis hybride gezaaid. Nauw dat wordt dus afwachten wat voor kleuren het worden. Leuk, spannend.
Maar wel even geduld.
Bij deze dus Robert en Ferdinand, mooie bloemen. Maar deze beginneling (met namen) zoekt even verder soorten op. dan weet ik teminste de namen.
donderdag 14 december 2006 - 00:26
maurice2

Maurice2

De eerste cactus liefhebber die beweerd dat zijn collectie uit zuivere planten bestaat moet dat maar eens proberen te bewijzen.
Ten eerste moet u maar eens naar die japanse sité s gaan, is dat daar allemaal zuiver materiaal denk ge.de meeste kruisingen komen van daar.
Om zuivere soorten te hebben zou u aan importen moeten geraken en heb ge dan zuiver materiaal.


groetjes
donderdag 14 december 2006 - 11:26
Pieter

Pieter

Robert en Fernand,
Het valt me hier net op op die foto's, in hoeverre zijn die hybriden met Echinopsis nog hangplanten? Bestaan er kruisingen met bv Chamaecereus silvestrii of een hangende Trichocereus (vasquezii of die andere hanger) om bv dit hangplantaspect te behouden/versterken?
Robert, ik heb dit weekend je stekken van m'n Chamaecereus silvestrii afgenomen, ik probeer je deze bij een volgende gelegenheid te bezorgen.
maandag 18 december 2006 - 21:23
Ferdinand

Tekst aangepast

Ferdinand

Pieter,
Hildewintera Helm's Neue en -Humkes Röshen zijn hangende planten. Beiden zijn ingekruist met een Chamaecereus.
Fernand
maandag 18 december 2006 - 21:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon