menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaibak - propagator

Marco

Tekst aangepast

Marco

Beste cactus-, vet- en andere liefhebbers,

Heb vandaag het kringblad ontvangen van "Cactussen & Vetplanten".
Er zijn nog zaaibakken te koop. Hier de tekst van het oorspronkelijke artikel :

Reeds verschillende bestellingen zijn binnen. Wanneer je snel bent kan je nog een zaaibak bestellen. Doe het dan zo vlug mogelijk. De prijs zal waarschijnlijk onveranderd blijven, 65 EUR + vervoerkosten van de transporteur uit Nederland.

Deze zaaibakken zijn uitgerust met een digitale thermostaat met ingebouwde tijdklok, om bvb. gedurende de nacht de temperatuur in de zaaibak een 10 tal graden te verlagen en kunnen tot 30° C afgeregeld worden. Verdere info en bestellen kan gebeuren bij : Van Hoofstadt Eduard, Kasteellei 111 te 2110 Wijnegem (A'pen). Tel & Fax : 03 353 72 58 , GSM 0486 71 10 86, e-mail: [email protected].

Ik heb met Eduard gebeld, de zaaibakken zijn van een pro kwaliteit, betrouwbaar en stevig. Hij zal ze in de loop van volgende weken laten brengen, diegene die er eentje wenst moet ze dan wel gaan afhalen in Wijnegem bij Eduard thuis.
maandag 4 december 2006 - 19:43
RobertF

RobertF

Ik zaai reeds twee jaar in deze zaaibak, met prachtig resultaat. Hij bevat 75 potjes van 5,5 cm. De bijbehorende digitale klokregeling regelt temperatuur voor dag en voor nacht. Ze is wel ingewikkeld om af te stellen. Volg precies de handleiding.
Ik zaai de eerste dagen na nieuwjaar. Dan zaait ge met de wassende zon. Uw plantjes komen boven half januari. Vanaf dan wordt iedere dag iets langer en komt er langzaam meer licht. Dit werkt in op de biologische klok van uw plantjes.
De aarde zeven en de gevulde potjes in een transportbak laten opzuigen. Pas na een paar weken water bijgeven langs onder. Met een bloemenspuitje de twee bovenste milimeters regelmatig vochtig houden.
Na 3 à 4 weken spuiten met een schimmelwerend middel. Let op, sommige zijn groeiremmend. Geen grote dossisgeven.

Ik regel de dagtemperatuur op 29 graden, en de nacht op 20 graden. vanaf de eerste dag de verluchtingssschuifjes open om schimmel te vermijden. Na enkele weken durf ik we eens een potlood tussen het deksel te steken, om meer verse lucht te geven.
Natuurlijk moet bij winterzaai boven uw zaaibak een lamp geplaatst worden, die ge schakelt met een gewone huishoudklok, 12 U dag en 12 uur nacht.(dagindeling aan de keerkringen) Ik gebruik een TL lamp van 60 cm, van het type aquariumlamp voor plantengroeibevordering. Ik ben zelfs van plan er een tweede naast te leggen. De lamp op 25 cm boven de koepel.

Als ge schiaravliegjes ziet (kleine zwarte), strooit ge lichtjes korrels tegen bodeminsekten (BV Volaton of Scheriff). De larven sterven en de kring is onderbroken.

En verder?... Niet vergeten te verspenen als ze groot zijn geworden.

Robert
donderdag 7 december 2006 - 17:31
Marco

Marco

Wel bedankt Robert voor de heldere uitleg.

Wat de verwarming betreft: is dit met een ingebouwde verwarmingskabel, en moet daar dan eerst een laagje in (zand bvb.) of werkt dit met een mat ?

Indien mogelijk zou je een foto kunnen posten van deze zaaibak ?

Alvast bedankt.
donderdag 7 december 2006 - 17:41
RobertF

RobertF


Hallo Marco,

De bak werkt met een verwarmings kabeltje dat S vormig ingebed zit onder de eigenlijke
plantenbak, in de isolatie. Daar bovenop zit een verwijderbare groen plastiekbak waar de planten
in staan. Makkelijk te kuisen dus. Het kabeltje wordt geschakeld door de klok. De zaaipotjes staan
gewoon bloot en er wordt water gegeven in de bak. De temperatuur is overal gelijk.

Voor die foto moet ik nog eens uitzoeken hoe ik die in dit forum krijg. Ik ben nog splinter-nagel-roest-
nieuw, he.

Robert.
donderdag 7 december 2006 - 21:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon