menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoek tips

Ga naar meest recente reactie

Zaroaster

Zaroaster

Beste lezers
Hopelijk verveel ik jullie niet met mijn verhaal. Ik ben 28 jaar, het gekke is dat ik in mijn leven niets en echt niest leuk vind behalve het kopen en of bezichtigen van lophophora's. Ik heb geen hobbys en heb ook geen zin om naar nieuwe hobbys te gaan zoeken.
Afgelopen jaar ben ik ongeveer 8 keer naar Duitsland geweest om een aantal kwekerijen en hun collecties te bezoeken en 1 keer zelfs naar zweden. Non stop naar zweden gereden om een paar lophophora's te kopen.
Mijn hobby begint extreme vormen aan te nemen en mijn leven draait nu nog alleen maar om lophophora's en mijn lophophora's.
Ik wil graag binnenkort naar Thailand gaan om daar verschillende kwekerijen te bezoeken en een paar monster planten met mee mee nemen ( laat ik opsturen per post). Zou zoiets mogelijk zijn?

Hebben jullie tips, waar kan ik bekende kwekers vinden met veeeeeel lophophora's. Ik kan met een beste maat naar zijn land, Tsjechie gaan. Kan ik daar veel lophophora liefhebbers tegenkomen met grote collecties?
Ik hoop dat jullie tips voor me hebben, want mijn leven is echt leeg en saai zonder lophophora.
zondag 19 december 2010 - 19:02
clubbrugge

Clubbrugge

Zaroaster,

Ik denk toch dat er nog meer dingen zijn in het leven dan Lophophora en of cactussen in het algemeen.
Gezien uw grote interesse in die soort is natuurlijk de vraag naar wat U op zoek bent.
In Tsjechie zijn zeker planten te vinden, maar in gemengde verzamelingen, niet enkel Lophophora.
Wat thailand betreft: vergeet het!
De grens daar voorbij komen zal mss wel lukken, maar hier in Belgie en of Nederland voorbij de douane geraken is nihil.
Reden: CITES!!!

Indien zo'n interesse, waarom niet met kleinere planten beginnen?
Zaaien, stekken, kruisen, een selectie maken van de planten.
Voordeel: veel planten, grote keuze, en tamelijk lage prijs.

Cactussen is voor mij ook een passie, maar mijn leven gaat het niet beheersen.
Zoals ik eerder zei, er zijn nog veel mooiere andere dingen.
Mvg,
Nicolas
dinsdag 21 december 2010 - 07:23
Zaroaster

Zaroaster

Bedankt voor uw antwoord

Ooit wilde ik via een bekende thaise kweker een aantal planten ( lophophora's) importeren. Hij zei dat die voor de juiste documenten kon zorgen ( cities), kostte me extra 30 euro of zoiets en met die documenten kon hij de planten per post naar mijn adres in Nederland opsturen.
Toevallig weet ik dat Koehres in Duitsland ook een aantal cristata's uit Thailand had geïmporteerd maar over de kwaliteit van de planten was hij niet echt te spreken.
In een aantal video's /foto's heb ik toch best hele grote planten gezien. Die waren zo mooi en big.

Wat betreft de kleinere planten, u heeft gelijk... dat wil ik ook gaan doen naast mijn grote planten ( die ik momenteel heb). Het probleem is alleen dat mijn kleine lophophora's, die ik al 4 jaar ofzo heb, nauwelijks groeien. Het zal waarschijnlijk jaren duren voordat ze een cm of 4 gegroeid zijn.

En in Tsjechië, verkopen de verzamelaars meestal hun planten ?
Ooit hoorde ik van een Belgische kweker dat via Japan importeren een betere optie zou zijn dat Thailand met de juiste papieren( i.v.m. cities).

bedankt.
dinsdag 21 december 2010 - 09:39
clubbrugge

Clubbrugge

Wat je schrijft ivm Citespapieren is juist.
Die mensen geven mss wel de papieren mee, maar hier ben je er niets mee, als je geen import cites voor uw eigen land gaat aanvragen.
Let wel, het zijn geen geraniums he, cactussen staan wel degelijk onder de citesbescherming, bij de douane zien ze enkel maar 1 lijn, nl de planten zijn zogezegd beschermd, dus worden ze aangeslagen.
Lees eens het artikel over een werkgroep Cites van Succulenta.
Ook nog, in vele Oosterse landen staan die geent op Hylocereus, een warmtewretertje.

Wat betreft de groei van uw kleine planten, geduld is een schone zaak, wetende dat dit geslacht traag groeit, maae selecteren, kruisen, zaaien, enten etc, kan zo mooi en interessant zijn.
Geef mij eens uw Personal mail en ik stuur U wat foto's op.
Nicolas
dinsdag 21 december 2010 - 10:41
Zaroaster

Zaroaster

[email protected]

Maar ik heb weleens wat planten gekocht uit zweden, die planten werden opgestuurd via de post en ik heb ze dus ontvangen ook ( zonder problemen).
Hoe heeft Koehres de planten vanuit Thailand weten te importeren? Of die cactus kwekerij uit lexmond,, hij ontvangt met regelmaat pakjes uit china em Thailand met daarin kleinere cactussen.( heb het zelf een paar keer gezien).
Koehres had twee cristata's, diffusa weten te importeren.

Bedankt dat u wat fotos met mij wilt delen.
dinsdag 21 december 2010 - 10:48
clubbrugge

Clubbrugge

Koehres en andere gevestigde cactuskwekers, raken er inderdaad aan ja.
Maar dit gaat dan met de volledige Citesreglementering, importvergunningen, citesimport, etc.
Vb in Belgie, cactuskwekerij Ariane laat regelmatig containers, ik zeg wel containers overkomen uit Afrika en Amerika.
Alles volledig onder het toeziend oog van de douane en met de hele papierberg.
Planten kopen uit Europa is geen probleem, ze mogen uit Thailand komen, daar kijken ze niet om.
En daar wringt bij mij weer het schoentje. Waarom mag alles vrij in Europa, terwijl we goed weten dat vele planten eerst uit Thailand, China, etc. komen.
De wetgeving is hier de schuldige, Europa één zeggen ze, maar elk land heeft nog zijn eigen in en uitvoerwetgevingen.
Het is een werk van jaren om alles gelijk te krijgen.
Het beste voor U is kijken bij kwekers in Europa.
Nog een tip, krijg geen hartinfarct bij het zien van sommige prijzen.
Nicolas
dinsdag 21 december 2010 - 11:02
Zaroaster

Zaroaster

Ik weet alles van de prijzen. Voor de meeste van mijn planten heb ik zo rond 220 euro betaald. Sommige 350 zelfs.
Ik wil twee hele mooie planten uit zweden hebben, de ene plant is 300 euro en de andere misschien zelfs 600 euro!!

Ik dacht dus bij mezelf, wie weet kan ik in Tsjechië voor zulke bedragen ook wat oude/mooie planten scoren. Het probleem is dat zulke planten gewoon zeldzaam zijn, dus al heb ik er veel geld voor over, ik vind ze gewoon niet.
Koehres heeft een paar hele mooie cristatas, originele planten maar het is me niet gelukt om die planten van hem over te nemen.
Ik heb van de zomer een lange reis ondernomen naar Zweden, kosten van de reis alleen al 450 euro en daar heb ik voor 1100 euro aan planten gekocht.
Ik heb echter geen zin meer om zn lange reis te maken.
Hopelijk kan ik wat dichterbij het huis vinden.
dinsdag 21 december 2010 - 11:09
clubbrugge

Clubbrugge

Foto's zijn onderweg via uw PM
dinsdag 21 december 2010 - 11:11
clubbrugge

Clubbrugge

Klopt Willy,
daarbij voor de Belgische douane is alles gelijk, iets wat steekt, groen of geel, ze slaan het aan.
Ik denk dat de cactussen in Tjechie duurder kosten dan in Belgie.
Het zijn niet meer de oostblokmannetjes van vroeger, toen een appel en een ei voor het rapen lagen.
Nicolas
dinsdag 21 december 2010 - 13:11
Ruudcactus

Ruudcactus

Je moest eens weten hoeveel tijd en moeite het Lakerveld heeft gekost om die dingen hier te krijgen.
En idd de aid/douane is aardig bezig

Tip: even verder kijken er zijn nog zoveel meer mooie geslachten



Gr
Ruud
dinsdag 21 december 2010 - 15:27
clubbrugge

Clubbrugge

De peyote is afgedaan Willy, vroeger het middel om vlug te lopen, maar nu; eet eens een Spaans biefstukje en je wint de Tour.
Nietwaar Contador?
dinsdag 21 december 2010 - 16:44
Zaroaster

Zaroaster

hahaha

Nee, ik ben een cactus-liefhebber, het zou zonde zijn om een plant van 260 euro te kopen en deze vervolgens op te eten. hahaha

Maar ik ben gek op deze prachtige planten. Ik hoop nog een heleboel mooie planten te kunnen kopen komende jaren. Zou mooi zijn om te weten waar???
dinsdag 21 december 2010 - 16:49
clubbrugge

Clubbrugge

Willy, tussen ons gezegd en gezwegen, al die aangeslagen planten gaan zogezegd naar de plantentuin, maar ik ben er zeker van dat er daar wel liefhebbers rondlopen, die dit "afval" goed kunnen gebruiken.
Om maar te zeggen waar ons mooi hobbygeld naartoe gaat.
En gelijk heb je, ofwel staan die planten halfdood in een hok, ofwel verdwijnen er daar (wat bijna zeker is) regelmatig om de nieuwe stock aan te vullen.
dinsdag 21 december 2010 - 18:11
Zaroaster

Zaroaster

Het zou dus mooi zijn als ik ooit een bezoek kan brengen aan een plaats waar de mooie planten ( die in beslag genomen worden) te vinden zijn.
Nationale plantentuin,, wie weet kan ik een paar mooie planten daar naar buiten weten te smokkelen.
Zijn die mensen helemaal gek geworden? Wie geeft ze het recht om de planten van anderen in beslag te nemen zonder enige kennis?
Ik laat geen van mijn planten zomaar inbeslag nemen,,, als het zover moet komen krijgen ze grote problemen,, al geven ze me een gevangenis straf of tbs maar ze merken het wel. Van mijn planten blijven ze af, stelletje idioten.

Ik zal ooit naar Mexico gaan en zal proberen daar zelf een aantal lophophoras te verzamelen zoals Koehres dat jaren geleden deed. Deze planten zal ik koste wat het kost het land proberen in te krijgen,,, al moet het via smokelaars
dinsdag 21 december 2010 - 18:48
Ruudcactus

Ruudcactus

Waarom? Laat dat spul toch groeien waar het groeit!
Koop zaad of hier gekweekte planten, maar ga niet in roverij, ook al zijn die planten in het wild nog zo mooi.
gr
Ruud
dinsdag 21 december 2010 - 19:10
Pieter

Pieter

Inderdaad, Lophophora is vlot verkrijgbaar in de handel, dus waarom wilde planten gaan halen? Enkele exemplaren voor een soort die niet meer in cultuur is kan voor mij wel als daar dan ook werk van wordt gemaakt van de vermeerdering, maar voor een plant zoals Lophophora waarvan er waarschijnlijk meer in cultuur dan in het wild bestaan, dat vind ik persoonlijk niet kunnen.
Als je wil kopen in Thailand, dan moet je eerst ginds jouw CITES en fyto aanvragen en aan de hand daarvan in Nederland jouw importvergunning aanvragen. Pas daarna kunnen de planten worden verzonden. Misschien is het eenvoudiger jouw planten via een ervaren importeur te laten afkomen en die persoon een soort comissie te betalen.
Wat betreft met planten uit Azië, weet wel dat die in 100% vochtigheid, 30ºC en veel mest zijn gekweekt. De eerste jaren moet je daar dus niet te veel groei van verwachten in jouw klimaat en zullen ze zelfs in volume afnemen.
dinsdag 21 december 2010 - 19:22
Zaroaster

Zaroaster

Mijn originele planten zijn blauw/groenig en zeer mooi. Terwijl vaak in Europa gekweekte planten dof-groenig zijn.
Ik wil absoluut niet dat lophophora's uitsterven. Ik heb zelf een groot plan. In Yazd, centraal Iran heb je uiterst geschikte woestijn-grond waar lophophora bij uitstek kan groeien. Ik wil de lophophora in dat gedeelte een home-basic laten vinden. Ik wil de plant daar zoals in Mexico een nieuw thuis-land schenken.
Hopelijk gaat dit lukken koste wat het kost
dinsdag 21 december 2010 - 19:23
Pieter
dinsdag 21 december 2010 - 19:40
Botanist

Botanist

Inderdaad Pieter.
dinsdag 21 december 2010 - 20:35
tjeef

Tjeef

Ben ik hier op het juiste forum?
dinsdag 21 december 2010 - 20:38
Zaroaster

Zaroaster

Jullie hebben gelijk,,, ik heb te emotioneel gereageerd. Maar ik heb van vele kwekers gehoord hoe zij soms hun mooie planten kwijt zijn geraakt door de belachelijke wetten ( mijn planten zijn nooit inbeslag genomen) en dat doet me pijn.
waarom moeten zulke belachelijke wetten gemaakt worden waar vele planten-liefhebbers last van moeten ondervinden?

Ik kom zelf oorspronkelijk uit Iran en ik weet heel zeker dat de lophophora's in centraal Iran prima zouden doen. Of het me ooit lukt om mijn plannen te realiseren is de tweede vraag. Ik zal hierbij de hulp moeten inschakkelen van een aantal cactus-liefhebbers in Iran. Met de nodige investering zal zoiets mogelijk moeten zijn.
Want als het me lukt om een paar duizend kleinere planten, vanuit de zaad of stek, te verspreiden, zullen deze zich hopelijk vermenigvuldigen. Maar deze plannen zijn iets waar ik van droom eigenlijk.


Ik schaam me voor mijn kinderlijke reactie maar ik vind in beslag-name van de cactussen door de douane of andere instantie gewoon belachelijk.
dinsdag 21 december 2010 - 21:27
maurice2

Maurice2

Zaroaster

In Yazd, centraal Iran heb je uiterst geschikte woestijn-grond waar lophophora bij uitstek kan groeien. Ik wil de lophophora in dat gedeelte een home-basic laten vinden. Ik wil de plant daar zoals in Mexico een nieuw thuis-land schenken.

U gaat planten kopen Om ginder terug uit te planten. Wilt ge misschien ginder een kwekerij starten als je uw planten al ginder krijgt.Hoeveel soorten lophophora soorten denk ge dat er zijn Maximum 5 soorten en de rest zijn vindtplaats vormen
Maar dromen is zalig
dinsdag 21 december 2010 - 21:30
greener

Greener

Wetten en douna zijn er juist voor de mensen die planten koste wat het kost op de rode lijst willen hebben.
Er zijn binnen Europa genoeg Loph. te koop ook oude exemplaren.
Dat hier gekweekte exemplaren allemaal dof groen zijn wil niets anders zeggen dan dat ze in een gefilterde kas hebben gestaan.
Zet ze maar eens een hele zomer in de brandende zon met zeer weinig water, ze zullen grijzer zijn dan de exemplaren in Mexico
Wel apart dat je alleen Loph. gek bent.
Ik heb die gekte ook maar dan met de Astro familie erbij.
Die groeien gelukkig een stukje sneller...
Anders moet je zaailingen gaan enten, heb je zeer vlot een flinke collectie.

Sebas
dinsdag 21 december 2010 - 21:39
succulentimon

Succulentimon

hier in België is het zeker ook mogelijk lophophora's blauw te laten zien.

simon
woensdag 22 december 2010 - 11:24
succulentimon

Succulentimon

al bij al vind ik dat de groeisnelheid nog enigszins meevalt.

't Is te zeggen, het kan veel erger
woensdag 22 december 2010 - 11:26
clubbrugge

Clubbrugge

"hier in België is het zeker ook mogelijk lophophora's blauw te laten zien"

Momenteel van de kou.(grapje)
woensdag 22 december 2010 - 12:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon