menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verschil in cultuur

Ga naar meest recente reactie

Wiebe

Wiebe

De 2 exemplaren van Mammillaria zeyeriana, tegenwoordig M grusonii, kwamen we in 2004 tijdens een afdelingsexcursie tegen bij een kweker. Het rechter exemplaar is in mijn verzameling terecht gekomen terwijl het linker exemplaar bij een ander afdelingslid terecht kwam die al zijn planten kweekt op lava. Na 6 jaar zijn de verschillen duidelijk zichtbaar.

Wiebe

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 14 november 2010 - 17:05
mjohanna

Mjohanna

wel behoorlijk verschil ja.
Maar ik had eigenlijk gedacht dat de plant op lava juist erg mager achter zou blijven?
Hij heeft waarschijnlijk vaker bemest?

Waar staan jouw planten op?
zondag 14 november 2010 - 18:37
Minto

Minto

Een flink verschil, maar eigenlijk vind ik de rechterplant wat mooier in bedoorning en vorm? Hij komt in feite wat natuurlijker op me over.
Zou ik de linkerplant ietwat opgeblazen durven noemen, of is dat overdreven?
zondag 14 november 2010 - 19:59
Wiebe

Wiebe

Bij het kweken op lava voeg je bij het watergeven inderdaad meststoffen toe. Ik vind deze plant inderdaad ook wat 'opgeblazen'. Ik kweek mijn planten vrij hard met weinig mest, veel zon en niet overdreven veel water, alles in een standaard grondmengsel waar 'normale' potgrond ongeveer 1/3 deel van uitmaakt.

Wiebe
zondag 14 november 2010 - 20:25
succulentimon

Succulentimon

De factor wel of niet UV zou ook een grote rol kunnen spelen?


simon
maandag 15 november 2010 - 10:10
Wiebe

Wiebe

Linker plant gekweekt onder glas dus geen UV, rechter plant gekweekt onder poly-acrylaat dus wel UV (voor zover 'beschikbaar').

Wiebe
maandag 15 november 2010 - 18:31
jumperke

Jumperke

verbluffend verschil toch hé!
Zo zie je, de ene kweekt zijn planten niet zoals de andere hé! Met de nodige verschillen van dien!

jerko
dinsdag 16 november 2010 - 20:34
Mammillaria

Mammillaria

Hallo Wiebe,

Ben je zeker dat het twee dezelfde exemplaren waren?
De linkse plant is overduidelijk een grusonii en de rechtse een zeyeriana.
Een grusonii hoort er namelijk zo uit te zien, het is een van de grootste Mammillarias. De bedoorning van de linkse plant deed bij mij al een belletje rinkelen, dit kan nooit een zeyeriana zijn. Misschien is destijds een verkeerd etiket ingezet. Dus niks opgeblazen of op lava gekweekt, deze plant ziet er heel normaal uit.
Groeten
dinsdag 16 november 2010 - 22:11
Wiebe

Wiebe

Ik heb in 2004 geen foto gemaakt maar ik weet vrij zeker dat de planten er toen vrijwel gelijk uitzagen. Volgens mij toont dit aan dat we met onze naamgeving soms te 'kunstmatig' bezig zijn en 'soorten' benoemen die helemaal geen soorten zijn. Planten staan nu beide in mijn verzameling, ik zal de 'lava-plant' in mijn grondmengsel plaatsen en zien hoe deze zich ontwikkeld.

Wiebe
dinsdag 16 november 2010 - 23:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon