menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Echinopsis hybriden

Ga naar meest recente reactie

Pieter

Pieter

Misschien een vraag voor Wardje? Ik heb ooit es gehoord over een bestaande correlatie tussen een korte bloembuis en korte doornen bij Echinopsis hybriden. Heeft iemand hier een abonnement op de Hybriden-journal? Is er daar nooit een artikel daarover verschenen? Eventueel een andere geschreven bron die dat vermeldt?

Groetjes,

Pieter
maandag 23 oktober 2006 - 21:43
stekeltje

Stekeltje

de ex-voorzitter van grussonia Robert Fonteyne,zal je daarin mischien kunnen verder helpen, die is daar hoofdzakelijk mee bezig, ik stuur je het e-mail adres door
maandag 23 oktober 2006 - 21:51
Pieter

Pieter

Als je dat zou willen doen, ik heb al veel foto's van zijn planten gezien, maar nog nooit contact gehad met die man. Prachtige cultivars heeft die.
maandag 23 oktober 2006 - 21:56
stekeltje

Stekeltje

Als je dat zou willen doen, ik heb al veel foto's van zijn planten gezien, maar nog nooit contact gehad met die man. Prachtige cultivars heeft die.

adres is doorgestuurd
maandag 23 oktober 2006 - 22:21
Wardje

Wardje

Pieter, je moet zeker eens contact nemen met onze Robert, heeft kennis zat. Ik wil wel eens neuzen in mijn verzameling Hybriden-Journals. Als ik over het onderwerp iets vind, krijg je bericht van me. Overigens is vandaag de site Echinopsis Gallery van de zweed Morgan Larsson terug (de man is verhuisd, vandaar dat de site enkele weken weg was). Wie veel schone hybriden wil zien, wende zich tot deze site http://echinopsis.hobby-site.com . Daar zal je enkele westvlaamse liefhebbers terugvinden die foto's van hun planten en/of hybriden op de site hebben gezet. Heel interactieve site. Uiteraard één van mijn belangrijkste en regelmatigst bezochte site.
maandag 23 oktober 2006 - 22:26
Dany

Dany

Pieter, Robert Fonteyne komt ook regelmatig naar de vergaderingen in Lophophora
maandag 23 oktober 2006 - 23:05
stekeltje

Stekeltje

Pieter, Robert Fonteyne komt ook regelmatig naar de vergaderingen in Lophophora

das just, daar had ik niet eens aan gedacht
maandag 23 oktober 2006 - 23:16
Pieter

Pieter

OK bedankt allemaal voor de info, ik heb hem een mailtje gestuurd.
dinsdag 24 oktober 2006 - 13:45
RobertF

Tekst aangepast

RobertF

Sorry, jongens en meisjes, ik zie toevallig dat jullie over mij bezig zijn.
Helaas Pieter, heb ik uw mailtje niet ontvangen.
De vraag was: is er verband tussen korte bloembuis en korte stekels?
Daar geloof ik eerlijk gezegd niet veel van. Het zou alleen mogelijk zijn wanneer die eigenschappen op hetzelfde gen liggen. Maar in mijn verzameling heb ik zelfs vele, bijna doornloze echinopsishybriden, die bloeien met een zeer lange bloembuis.
Het is veel eenvoudiger. De kleurpigmenten in de hybriden komen meestal uit Lobivia. Zijn de bloemeigenschappen (model en lengte) van echinopsis dominant, dan is de bloembuis lang. Omgekeerd is ze kort. De kleuren liggen blijkbaar op een ander gen, want een lange bloembuis met de lobiviakleur komt dagelijks voor.
Toen Wessner er in lukte een zwarte lobivia keel over te brengen naar echinopsis, zei men dat een grote bloem niet mogelijk was.Klein en zwarte keel lagen op één gen. Maar in de tweede generatie is me dat wel gelukt. Het is een groot toeval wanneer twee eigenschappen zich manifesteren op één gen.
Robert
dinsdag 20 november 2007 - 18:54
Pieter

Pieter

Robert, deze topic is al van vorig jaar en we hebben het er intussen al eens mondeling over gehad. Ik herinner me nu ook niet direct waar ik dat gelezen/gehoord heb, maar het leek me in elk geval ook onwaarschijnlijk, vandaar mijn vraag hier naar meer 'bewijzen'. Toch erg bedankt voor je duidelijke antwoord.
woensdag 21 november 2007 - 09:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon