menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plaatsing serre

Ga naar meest recente reactie

131313

131313

hoe en waar plaats je best een serre???? windrichting,zon,half zon,deur richting enz
zaterdag 6 maart 2010 - 13:47
printemps

Printemps

De mijne stond met de schuine ramen gericht naar de middagzon
Dus de deuren naar het oosten en westen,ik had langs 2 kanten deuren genomen
Voor een optimalere verluchting te hebben in de zomer
Ook had ik dubbel zoveel dakramen dan de standaard(normaal 2 voorzien dus 2 bijgenomen)
Maar hiervoor moet je wel wat bijbetalen
Serre's in pakketten kan je niet meer aanpassen

In volle zon als het voor cactussen is

mvg
zaterdag 6 maart 2010 - 14:13
131313

131313

ok bedankt

wat zou het verschil zijn met 3mm glas of 0.7mm polycarbonaat?
woensdag 10 maart 2010 - 16:34
printemps

Printemps

Voor cactussen is glas het allerbeste,hoe meer licht en zon hoe beter
En glas is wel duurder in aankoop maar wel jarenlang plezier

mvg
woensdag 10 maart 2010 - 16:39
Wiebe

Wiebe

Volgens mij laat polycarbonaat evenals glas geen UV door. Ik heb om die reden, de goede lichtdoorlatende eigenschappen en de isolerende eigenschappen gekozen voor poly-acrylaat kanaalplaten. Deze zijn echter wel veel kwetsbaarder dan polycarbonaat. Op zoek naar leesvoer? Kijk dan b.v. eens hier:

http://www.glascompany.nl/user_files/file/Kasdekmaterialen.pdf

http://library.wur.nl/way/bestanden/clc/1829237.pdf

Wiebe
woensdag 10 maart 2010 - 17:34
stekeltje

Stekeltje

ttz de opruwing van het buitenvlak met een gemakkelijkere aanhechting voor algen en "groen" mos ... maar daar heb ik dus geen ervaring mee, ik heb nog steeds glas .
Ik heb al 20 jaar dubbelwandig polycarbonaat als serre dak.Om de 2 jaar word dat afgewassen met een sopje en klaar is kees, niets te zien van slijtage tot hier toe.
woensdag 10 maart 2010 - 18:41
jumperke

Jumperke

Ik kan alleen maar de voorgaande posts volgen i.v.m. de voordelen van polycarbonaat. Hier is het dak ook uit polycarbonaat, het laat licht voldoende door en het isoleert ook goed in de winter, vanwege zijn dubbele wand (stilstaande luchtlaag). Eigenlijk is het niet echt meer nodig om dan nog het dak te gaan isoleren als het uit polycarbonaat of een van de dergelijke varianten bestaat, maar je KAN het wel nog steeds gaan isoleren. Want zoals je misschien wel weet gaat de meeste warmte die je stookt nog altijd verloren via het dak hé.
Qua groen en mos die erop groeit valt het ook mee, eenmaal per jaar wassen we dat eens af en het is niet dat er echt veel opligt, we zouden in principe wel 2 jaar kunnen wachten.
Het enige wat je kan voorhebben is dat er 'groenigheid' tussen de 2 wanden ontstaat. Maar dit kan verholpen worden door de leverancier te vragen om een product tussen de lagen in te spuiten en vervolgens de uiteinden af te sluiten.

jerko
woensdag 10 maart 2010 - 18:49
131313

131313

Hier is het dak ook uit polycarbonaat, het laat licht voldoende door en het isoleert ook goed in de winter, vanwege zijn dubbele wand (stilstaande luchtlaag



en als heel de serre in polycarbonaat zou zijn? de + en -
+ geen verbrandingsgevaar
+ geen glasbreuk
.........
woensdag 10 maart 2010 - 18:55
Wiebe

Wiebe

Volgens mij worden aan polycarbonaat juist componenten toegevoegd die UV absorberen omdat UV de afbraak van polycarbonaat veroorzaakt. Poly-acrylaat is UV-bestendig en daarom hoeven daar dergelijke componenten niet aan te worden toegevoegd.

Wiebe
woensdag 10 maart 2010 - 22:54
131313

131313

geen volle zon erop omdat de platen niet volledig helder zijn zoals glas!
allez denk ik toch
donderdag 11 maart 2010 - 04:29
succulentimon

Succulentimon

verbrandingsgevaar is achter polycarbonaat nog altijd zeker mogelijk, da's toch de indruk die ik heb...

een paar planten bij mij zijn lelijk verbrand zijdelings na al die dagen volle zon, zal proberen van 't weekend eens een foto te posten

denk dat het integraal te wijten is aan de laagstaande zon in het vroege vroege voorjaar, of het nu achter glas of polycarbonaat is

misschien dat achter glas de verbranding nog groter was geweest, dat kan zijn, dat weet ik niet


simon
donderdag 11 maart 2010 - 10:07
AndreV

AndreV

Maar eens iets helemaal anders:
Is het niet zo dat PCB mettertijd brozer wordt door de zonnestraling, of is dit niet meer waar met het hedendaags PCB?
donderdag 11 maart 2010 - 10:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon