menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ceropegia

Ga naar meest recente reactie

Wiebe

Wiebe

Veel Ceropegia-soorten zijn hang- of klimplanten. Er zijn er echter ook een paar die geen steun nodig hebben maar rechtop groeien. De meest bekende is waarschijnlijk Ceropegia fusca afkomstig van de Canarische eilanden:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Minder bekend is Ceropegia rupicola uit Yemen. De soort blijft wat kleiner maar bloeit zeer rijk.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Wiebe
zaterdag 14 oktober 2006 - 15:23
cactelders

Cactelders

Mooie planten ,mijn fusca is een mooi exemplaar maar heeft nog nooit gebloeid. Hij staat gans de zomer buiten en vanaf nu binnen en ik denk dat hij volledig binnen moet blijven en vanaf nu warmte bij moet hebben, klopt dat?
zaterdag 14 oktober 2006 - 17:11
WillyN

WillyN

Warmte bij voor de fusca is niet echt noodzakelijk, wel blijven water geven.
Niet overdrijven, maar toch minsten eens per maand.
Zijn wintergroeiers dus ????
zaterdag 14 oktober 2006 - 18:01
Witvis

Witvis

Wiebe mooie bloemen geven die; ééns wat anders dan de veel voorkomende woodi.
Wat wel opvalt bij deze soort is dat er vrij groote zaadpeulen verschijnnen.
Zijn deze gemakkelijk uit te zaaien?
zaterdag 14 oktober 2006 - 20:15
Wiebe

Wiebe

Ik heb op deze soorten nog nooit zaadpeulen gezien. Ik heb vorig jaar wel zaad gekocht en gezaaid van Ceropegia dichotoma en C. fusca; dat zaad kiemde in 3 - 6 dagen.

Wiebe
zaterdag 14 oktober 2006 - 21:30
joijce

Joijce

Prachtige fotos Wiebe
zondag 15 oktober 2006 - 09:45
Ferdinand

Ferdinand

Wiebe,
Plaats die Ceropegia's buiten in open lucht zodanig dat de insecten ze kunnen bevruchten. Anders word het zeer moeilijk om er ooit zaadbessen op te krijgen.
Het zijn zeer mooie planten en bloemen.
Fernand
dinsdag 12 december 2006 - 12:26
Wardje

Wardje

Wiebe, da zijn echt wel schoon bloemekes. Mooi.
dinsdag 12 december 2006 - 18:16
Wiebe

Wiebe

Fernand,

Ze staan nu nog in bloei maar met dit weer buiten plaatsen lijkt mij niet verstandig. Nog afgezien van de vraag of er nog vliegen zijn die voor de bestuiving kunnen zorgen.

Wiebe
dinsdag 12 december 2006 - 22:53
cactelders

Cactelders

Bij ons is het regenachtig maar zacht hoor Wiebe, op het warmste van de dag zou dat kwaad kunnen om ze buiten te zetten?
dinsdag 12 december 2006 - 22:57
Botanist

Tekst aangepast

Botanist

Geloof het of niet, mijn laatste Ceropegias zijn op 11/12/2006, dus 2 dagen geleden binnen gezet. Ze zijn op de Canarische Eilanden inderdaad nu aan hun bloei en groeiperiode begonnen. Wat de vruchten betreft moet je wel zorgen dat ze niet opensplitsen als je er niet bij bent (of kleef er wat tape rond of trek er een nylonkous over), want ze gaan pet parachutjes met de minste wind alle richtingen uitvliegen in de kas.
Als je een paar zadxen teveel zou hebben, ik wil ze wel zaaien, geen probleem het is vrij gemakkelijk.
De zaadjes met het gedeelte dat aan het pluis vastzat even rechtop in de grond duwen, en na enkele dagen komt het even terug naar boven, wat beworteling bevestigd.
woensdag 13 december 2006 - 01:06
Botanist

Botanist

Voor de duidelijkheid, de bloemen zijn voor de Canarische soorten 1,5 groter dan woodii, dus niet zo groot, en niet zo opvallend op de plant. Wel heb ik ooit planten van een fusca-type gezien met eigele bloemen binnenin. Dus bruin buiten zoals de gewone fusca, maar mooi geel binnenin. Prachtig als contrast.
woensdag 13 december 2006 - 01:11
AlainFSD

AlainFSD

Ik heb op deze soorten nog nooit zaadpeulen gezien. Ik heb vorig jaar wel zaad gekocht en gezaaid van Ceropegia dichotoma en C. fusca; dat zaad kiemde in 3 - 6 dagen.

Wiebe


Schitterend spul, Wiebe.
Om mij onbekende redenen kan ik deze dingen (de Canarische soort) maar niet in leven houden.

Alain
woensdag 13 december 2006 - 01:12
cactelders
woensdag 13 december 2006 - 01:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon