menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serre

Ga naar meest recente reactie

rivofa

Rivofa

Hoeveel warmte verdragen cactussen en vetplanten in een serre in de zomer ?


dinsdag 12 januari 2010 - 11:09
Pieter

Pieter

Hoi,
Warmte en instraling van licht zijn geen enkel probleem hoor! Wat wel een probleem kan zijn is een gebrek aan ventilatie. Als er geen constante sterke vantilatie is (en een openstaand dakvenstertje is niet voldoende, neen) zal de hitte al snel onverdraaglijk worden voor de planten. Zet je er een stevige ventilator naast zal het bijna onmogelijk zijn je planten te doen verbranden/koken.
dinsdag 12 januari 2010 - 20:21
Wiebe

Wiebe

Volgens mij een moeilijk te beantwoorden vraag! De max. temperatuur zal afhankelijk zijn van veel faktoren b.v. welke planten, zijn de planten goed aan de groei of in rust, ventilatie, etc. Ik kan je wel een aantal plaatjes laten zien wat er met je planten gebeurt als de temparatuur aan het begin van het groeiseizoen (eind april) te hoog (enkele dagen ruim 50C) oploopt ondanks de continue werking van 6 ventilatoren voor luchtcirculatie (maar te weinig verversing met buitenlucht door met noppenfolie afgeschermde luchtramen). ca. 1/3 deel van de planten dood maar de rest heeft het overleeft.

Wiebe

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 12 januari 2010 - 23:37
rivofa

Rivofa

Alvast bedankt Pieter en Wiebe. Ik heb sinds vorig jaar een serre maar ik heb ze nog niet gebruikt voor mijn cactussen en vetplanten. De serre heeft 3 ramen die open kunnen, 2 automatisch, de derde manueel, en er is een schuifdeur, die staan allemaal open als het warm genoeg is. Kan ik met witte doeken werken of met schaduwdoek op het dak om eventueel de temperatuur wat te dempen ?

woensdag 13 januari 2010 - 11:21
Crazytus

Crazytus

Dat die planten op de foto's zo een kleur krijgen en reeds in staat van ontbinding zijn is zekers niet de schuld van een jaar niet op te letten...!Dat zijn planten die al jaren met verwaarlozing te maken hebben,zoals te weinig water en tekort aan voedsel tijdens de zomer,je moet al een serieuze leek zijn om dat niet te zien...!!!Als mijn planten in zo een toestand terecht komen door hen geen aandacht te schenken en hun niet de nodige verzorging te geven die ze verdienen stop ik onmiddelijk met mijn liefhebberij...!!!
woensdag 13 januari 2010 - 11:39
Pieter

Pieter

Dat die planten op de foto's zo een kleur krijgen en reeds in staat van ontbinding zijn is zekers niet de schuld van een jaar niet op te letten...!Dat zijn planten die al jaren met verwaarlozing te maken hebben,zoals te weinig water en tekort aan voedsel tijdens de zomer,je moet al een serieuze leek zijn om dat niet te zien...!!!Als mijn planten in zo een toestand terecht komen door hen geen aandacht te schenken en hun niet de nodige verzorging te geven die ze verdienen stop ik onmiddelijk met mijn liefhebberij...!!!
Waar slaat dat nu ergens op? Ik denk dat we allemaal wel weten dat Wiebe zijn planten wel degelijk correct kweekt. Die foto's zijn al eens eerder gepost geweest, vlak nadat hij dat probleem met oververhitting had vastgesteld. Heeft iets te maken met dat hij zijn planten niet goed zou verzorgen hoor.
woensdag 13 januari 2010 - 11:48
Crazytus

Crazytus

Ik blijf bij mijn standpunt...!Ik heb misschien niet lang naar school geweest,maar kan terug grijpen naar mijn ervaring,ook ik heb een serre met helder vlak glas, twee ramen en een deur...!Die vetplant tot daar maar die Copiapoa's die toch heel wat kunnen verdragen,nee zoiets maak je me niet wijs,geef je planten wat meer voedsel en water in de groeiperiode om een goede weerstand te hebben voor winter en voorjaar...!
woensdag 13 januari 2010 - 12:07
maurice2

Maurice2

Crazytus

Ik meen mij te herinneren dat u nog niet zo lang geleden hier een Link gepost het van uw RIP. album. dus kunt u dan ook uw planten niet goed verzorgen.
De eerste die nog geen plant verloren heeft door verbranding, laat die maar eens opstaan.Ofwel heeft hij geen planten ofwel liegt hij hierover
woensdag 13 januari 2010 - 12:26
Crazytus

Crazytus

Vooral rustig blijven...!R.I.P. is verlies van planten tijdens de winter,kleine plantjes die ik nog maar enkele maanden in mijn bezit had,en zekers niets te maken hebben met verbranding...!
woensdag 13 januari 2010 - 12:44
succulentimon

Succulentimon

kwas 't ook aan denken!

van copiapoa's heb ik me laten vertellen dat dat niet hittekloppers zijn zoals fero's bijvoorbeeld, en daar kan ik goed in komen

copiapoa's groeien veelal in (droge) kustgebieden waar het temperatuursbereik eerder bescheiden is, nooit té koud, nooit té warm (stel van +5 tot +35 graden),
in tegenstelling tot ik zeg maar iets streken rond de grens Mexico-USA waar echinocereussen kicken op ik zeg opnieuw maar iets van -5 tot dik in de 40 graden


ikzelf ben in elk geval heel voorzichtig met mijn copiapoa's, 's zomers staan die niet in de heetste plaats van de veranda, 's winters staan die al zeker niet in de koudste plaats van de veranda


en verder is het wel degelijk mogelijk dat op heel korte tijd in het voorjaar een plant die nog maar pas aan 't ontwaken is er plots genoeg van heeft door een "zonneslag", zomaar, met alle liefde van de wereld, jammergenoeg gebeurt dat wel degelijk

was misschien niet nodig Wiebe af te knallen..


net verrijkend eens te zien hoe het ook bij ervaren liefhebbers ondanks de beste zorg van de wereld abrupt kan tegenslaan

de vetplant in kwestie is senecio articulatus, denk ik, eentje die bij mij in de veranda wel tot ver in de 40 verdraagt qua temperatuur maar dat is onder polycarbonaat dus krijgt geen last van UV anders zou die het ook wel moeilijker hebben vermoed ik


simon
woensdag 13 januari 2010 - 14:14
Crazytus

Crazytus

Oei...! Ik Wiebe afknallen...?! ik zou niet durven,ik dacht wel dat wij het over die planten hadden...!Als jullie allen gaan beginnen wenen omdat ik iets zeg over planten(al niet van of over Wiebe)OMG...!
woensdag 13 januari 2010 - 14:23
clubbrugge

Clubbrugge

Hadden we maar allen de ervaring van Wiebe, ik zelf zou ervoor willen tekenen.
Wat Wiebe wou aantonen heeft zeker niets te maken met verwaarlozing!!!
Nicolas
woensdag 13 januari 2010 - 14:29
succulentimon

Succulentimon

@ crazy: niet wenen, verbouwereerd zijn

als je "verwaarlozing" in de mond neemt is dat een indirect verwijt die verder reikt dan de planten zelf, daar moet je je toch zelf van bewust zijn?
Of hebben de planten zichzelf misschien verwaarloosd?




simon
woensdag 13 januari 2010 - 14:30
Crazytus

Crazytus

Lap...!Straks gaan ze hier Wiebe nog heilig verklaren...!
woensdag 13 januari 2010 - 14:36
clubbrugge

Clubbrugge

op cactusgebied zit er daar veel kans in voor Wiebe en terecht.
We kunnen er veel van leren
woensdag 13 januari 2010 - 14:40
succulentimon

Succulentimon

Crazy...!
Dit gaat efkes over u...!
Ach, laat maar zeker...
woensdag 13 januari 2010 - 14:43
Crazytus

Crazytus

Ja,Pa...
woensdag 13 januari 2010 - 14:51
succulentimon

Succulentimon

allé Crazy, terug in uw mande
woensdag 13 januari 2010 - 14:55
Dany

Dany

Beste Boudewijn
Die verbranding van planten is gebeurd als Wiebe op reis was in Jemen (februari-maart 2008) meen ik mij te herinneren. Dit was de vaststelling als hij thuis kwam, indien Wiebe niet op reis was geweest was dit nooit gebeurd. Als Wiebe vertrok was het hier slecht weer en in de tijd dat hij weg was is het weer hier volledig om geslegen naar hoge temperaturen en als je dan je serre in 10 dagen niet kan luchten en je planten hebben nog geen water gehad heb je pech en dat heeft niet veel met verzorging te maken.
Mvg
Dany
woensdag 13 januari 2010 - 18:43
Crazytus

Crazytus

Dat geeft een totaal ander licht op de zaak...!sorry als ik tegen iemand zijn schenen schopte...!Heeft Wiebe dan geen goeie engelbewaarder die een oogje in het zeil kan houden als ie op reis is...?
woensdag 13 januari 2010 - 19:58
Wiebe

Wiebe

Crazytus, laten we het maar niet meer hebben over de stelligheid waarmee je blijkbaar niet gehinderd door kennis van zaken bepaalde uitspraken hebt gedaan. Een lekker (belgisch) biertje bij de volgende ELK en we hebben het er niet meer over. En even als korte toelichting, ja ik kweek mijn planten hard (geen op 'boomstammen' geënte zwaar overbemeste planten in mijn verzameling), het grootste deel van mijn verzameling bestaat niet uit aangekochte planten maar uit zelf uit zaad opgekweekte planten, met ondertussen meer dan 30 jaar ervaring denk ik onderttussen wel over enige praktijkervaring te beschikken en Copiapoa's zijn (ook als zaailing) zeer gevoelig voor verbranding!


Terug naar het onderwerp:
Kan ik met witte doeken werken of met schaduwdoek op het dak om eventueel de temperatuur wat te dempen ? Ja, dergelijke maatregelen helpen om de temperatuur minder hoog op te laten lopen (een beter alternatief is het gebruik van bv. 'Temperzon' omdat bij regen er dan meer licht wordt doorgelaten). Je moet alleen niet vergeten dat cactussen en vetplanten veel licht nodig hebben om mooi en gedrongen te groeien. In mijn huidige kas heb ik als or beglazing gekozen voor het materiaal met de hoogste lichtdoorlatendheid (incl. UV) nl. poly-acrylaat platen. Mijn uitgangspunt is niet meer schermen dan strikt noodzakelijk! Zoveel mogelijk ventileren om te hoge temperaturen te voorkomen. Ik heb 7 automatisch openende luchtramen in mijn kas, 6 ventilatoren die continue draaien maar mijn automatisch openende louvre-ramen in mijn vorige kas mis ik wel een beetje.

Wiebe
woensdag 13 januari 2010 - 22:53
rivofa

Rivofa

Bedankt voor alle info Wiebe. Je hebt wel een luxe uitvoering van een serre denk ik ! De mijne is slechts 3 op 4 m, zo'n gewone om groenten en fruit voor te zaaien en om tomaten te telen.

donderdag 14 januari 2010 - 15:21
printemps

Printemps

Mijn serre was ook maar 3 op 4 en ik had 2 deuren over elkaar

En ook 4 dakramen

In optie had ik 1 deur en 2 dakramen extra genomen

mvg
donderdag 14 januari 2010 - 15:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon