menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lithops

Ga naar meest recente reactie

Dany

Dany

Lithops Karasmontana v. Mickbergensis(veldnr. C169

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 8 oktober 2006 - 20:35
cactelders

Cactelders

Totaal onontgonnen terrein voor mij.
zondag 8 oktober 2006 - 20:37
Harry54

Harry54

Prachtig Dany, de mijne staan er ook zo voor. Hier is Lithops helmutii. Harry
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 8 oktober 2006 - 20:39
Dany

Dany

Dat is ook een prachtig exemplaar, eigenlijk zijn de meeste Lithops al uitgebloeid bij en de meeste bloeien ook geel, ik heb maar een paar wit bloeiende.
zondag 8 oktober 2006 - 20:44
Harry54

Harry54

Ja Dany, alleen L karasmontana's zijn nog komende of bezig. harry
zondag 8 oktober 2006 - 20:46
Dany

Dany

Voor Dirk en Willy zo moeilijk is dat niet, ik heb die allemaal zelf gezaaid alleen één verschil in het zaaien, niet in gespannen lucht zaaien en voorzichtig met water dat is alles.
zondag 8 oktober 2006 - 20:49
Witvis

Witvis

Geeft nog wat kleur in de serre zo laat op het jaar. Wat mij deze week opviel was dat uit één bloembuis twee bloemen hun bloeipracht toonden.Er staan hier enkele planten meestal niet op naam maar hun groeiwijze is wel bijzonder.Zo overleven zonder weinig zorgen.
zondag 8 oktober 2006 - 21:01
Harry54

Harry54

Hier is de babykamer van deze zomer. harry
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 8 oktober 2006 - 21:19
cactelders

Cactelders

Lijkt me verdorie NOG moeilijker dan het taxeren van cactussen.
zondag 8 oktober 2006 - 21:28
Harry54

Harry54

Dit is uit eigen oogst. heb nu nog niet echt goed gekeken hoeveel er is, maar als ik u van dienst kan zijn? Grote hoeveelheid is niet nodig; t'is niks moeilijker dan een gewone cactus. Harry
zondag 8 oktober 2006 - 21:38
stekeltje

Stekeltje

Voor Dirk en Willy zo moeilijk is dat niet, ik heb die allemaal zelf gezaaid alleen één verschil in het zaaien, niet in gespannen lucht zaaien en voorzichtig met water dat is alles.

hoezo, geen gespannen lucht?
zondag 8 oktober 2006 - 21:48
Harry54

Tekst aangepast

Harry54

Oké Willy, zodra dat kan, stuur ik ze. Heb geen veldnummers ed. Ik heb ze ooit ook maar van iemand gekregen. groet harry ps. ik "gebruik" wel gespannen lucht, oftewel: wel een gesloten bakje, alleen grondmengsel nog veel steniger en zandiger dan cacti.
zondag 8 oktober 2006 - 21:54
Dany

Dany

Ik heb in de tijd een 15 tal soorten Lithops zaad(op naam en met veldnr) gekregen van Arsène Ridel en die heeft daar wel wat ervaring mee en hij heeft gezegd niet zaaien in gespannen lucht(anders te veel uitval), ik heb dat gedaan en dat is vrij goed gelukt. Je hebt natuurlijk wel warmte nodig.
zondag 8 oktober 2006 - 22:09
Schoppenaas

Schoppenaas

Lithops zijn niet zo moeilijk hoor als je je aan een paar regels houdt

-Weten wanneer je water geeft (normaal stop je zodra je de nieuwe bladeren ziet verschijnen en begin je wanneer de oude bladeren helemaal zijn opgenomen in de nieuwe bladeren, ongeveer van oktober tot maart droog, de bloei is dus in de droge periode)
-goed doorlatende grond (nog belangrijker als bij cactussen, ikzelf gebruik een grote hoeveelheid "voegsplit") ook turf word niet gewaardeerd, verder mag het mengsel erg "arm" zijn
-gevoelig voor "teveel"water", in twijfel (bijv gerimpeld plantenlichaam) kan je eventueel licht benevelen
-veel licht, erg belangrijk voor het instant houden van de "natuurlijke vorm" en kleur

ook kunnen lithopsen "jaren zonder water" en vormen een grote wortelkluit, een ruime pot kan dus goed voor de plant zijn

Met vriendelijke groet,

Chris
zondag 8 oktober 2006 - 22:11
stekeltje

Stekeltje

ik heb mijn lithops altijd gezaaid zoals andere cactussen in zaai- en stekgrond van Aveve,en gespannen lucht, degene die ik zaaide in 2002 staan nog steeds in dat mengsel, dit jaar heb ik ze wel in heel beperkte mate 1 keer voeding gegeven
zondag 8 oktober 2006 - 22:28
Harry54

Harry54

Jazeker. stuur maar op. harry
zondag 8 oktober 2006 - 23:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon