menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe maken jullie de serre vorst vrij

Ga naar meest recente reactie

edelweis

Edelweis

Zijn jullie er eigenlijk al mee bezig om zoveel mogelijk de serre vorstvrij te maken?
Het klinkt misschien wat gek deze vraag, maar het is voor ons de eerste keer dat we deze werken moeten uitvoeren
Voorlopig zit er aan de binnenkant al polytheen van zo een drie vier cm
Aan het dak weten we niet zo goed wat te doen
En ja, er komt ook nog een verwarming in
Uiteraard had ik graag jullie mening gehoord en wat geweten hoe jullie dat aanpakken

Alvast bedankt
Groetjes Els
woensdag 7 oktober 2009 - 19:05
jumperke

Jumperke

Wij isoleren de binnenkant van de serre met bubbelplastiek (grote bubbels), het dak ook in bubbelplastiek. Voor de deur (aan de binnenkant) hangen we een lap bubbelplastiek, zo heb je een soort van 'gordijn' om de binnenkomende koude aan de deur tegen te houden.
Om de serre te verwarmen staan er 2 petroleumkacheltjes in.

jerko
woensdag 7 oktober 2009 - 19:24
edelweis

Edelweis

hoi Jerko,
bedankt voor je advies, persoonlijk had ik al gehoord dat bubbelplastiek (leuk woord eigenlijk hé) aan de binnenkant zorgt voor extra vochtigheid?
ik weet uiteraard niet of dat zo is

het idee voor aan de buitendeur een soort gordijn te maken
vind ik zeker iets wat we hier ook gaan doen
bedankt hé

groetjes
Els
woensdag 7 oktober 2009 - 21:44
Wardje

Wardje

Hallo Els,

ook ik gebruik, zoals de meesten, bubbelplastic of noppenfolie. Waar de hechting iet of wat problemen zou kunnen opleveren (zoals bij de deur) gebruik ik stukjes gordijnrail, daarin passen perfect die mickey mouse uitziende hechtertjes voor de noppenfolie. De vermeende vochtigheid kan diverse redenen hebben : planten staan nog te nat, de aard van verwarming, ... Ikzelf gebruik een apart circuit van de centrale verwarming en heb dat probleem niet. Wat betreft de deur is het inderdaad belangrijk, vooral voor de kosten en de tocht, dat er een soort 'gordijn' gemaakt wordt. Het is immers niet de bedoeling om langs daar je warmte te gaan buitensteken.

Veel plezier met de winterwerkjes

Marc
donderdag 8 oktober 2009 - 07:55
printemps

Printemps

Ik deed vroeger het dak niet,wegens te donker dan

Ik deed ook de noppenfolie langs buiten met spankabels en bamboestokken ertussen en bovenaan vastmaken met wasspelden

Ik verwarmde met 1 petroliumkachel en 1 electrische blazer

mvg
donderdag 8 oktober 2009 - 13:28
edelweis

Edelweis

Hoi Marc,
Bedankt voor je uitleg, één ding snap ik niet zo goed, wat bedoel je met de mickey mouse uitziende hechtertjes zou het mogelijk zijn om er even een foto van te nemen? (als je het niet erg vindt … )
Het verhaal over te grote vochtigheid in de serre omdat je bubbelplastiek gebruikt is dus eigenlijk een verhaal met meerdere reden
Alleszins bedankt voor je hulp

Hoi streekgenoot,
Het dak deed jij dus niet, wel ikzelf twijfel er ook nog over
Op deze manier komt toch wel elke zonnestraaltje recht nog in de serre hé
De bubbelplastiek (sorry, vind het zo een leuk woordje) gaan wij ook nog langs de buitenkant aanbrengen
Maar persoonlijk vind ik dat net nog wat te vroeg…

Alvast bedankt ook jij voor je hulp

Groetjes
Els
donderdag 8 oktober 2009 - 13:41
jumperke

Jumperke

Als je serre uit polycarbonaat bestaat is het eigenlijk niet echt nodig om te gaan isoleren, maar zoiezo als je serre uit enkel glas bestaat zou ik die toch gaan isoleren hoor!
Het is niet zo dat je door de noppenfolie een hogere luchtvochtigheid krijgt, maar wel door de door Marc aangegeven punten!
Om de luchtvochtigheid in de winter te dempen kan je af en toe eens 'droogstoken', of een ventilator gebruiken.
Je kan ook (als er niets in de nok van de serre staat van planten) de nok gaan 'verlagen', ttz. ipv de nok te isoleren gewoon de serre in een kubus gaan isoleren zodat je de ganse nok niet hoeft te verwarmen.
Het aan de buitenkant van de serre isoleren gaat ook en is makkelijker dan de binnenkant te isoleren (je moet je niet in alle hoeken en kanten gaan wringen om de noppenfolie te bevestigen), maar dan versterft de noppenfolie wel wat rapper dan wanneer je de binnenkant isoleert.

Die 'Mickey Mouse-uitziende dingen' zijn eigenlijk enkel te gebruiken wanneer je serre uit aluminium bestaat, want dit zijn een soort vasthechtertjes die je door de noppenfolie prikt en dit past vervolgens in de gleuf in het aluminium frame.
Dus dit is niet te gebruiken wanneer de serre zelf gemaakt is uit andere materialen.

jerko
donderdag 8 oktober 2009 - 17:59
sjeek

Sjeek

Ik wacht tot het echt koud gaat worden als er inderdaat in november of december vorst gaat komen is er nog genoeg tijd om de isolatie aan te brengen ik heb wel eens een jaar over kunnen slaan.
Maar mocht het gaan vriezen dan breng ik de noppen folie aan met plastiek klemmen die in de allumminium uitsparingen passen zo kan je deze mooi strak aanbrengen,er zit dan een ruimte tessen het glas en de noppen folie van 2 cm.
Ook bespan ik de nok van de kas eventuweel verlaag ik dit om minder volumme in de kas te krijgen, dan hoef ik ook minder inhoud te verwarmen.
Op de deur zet ik de folie vast met linne plakband.
Het verwarme doe ik met een elektrische verwarming dit is een olie gevulde radiator met een termostaat ,die staat afgestelt op 5 graden.

C&S Algemeen

donderdag 8 oktober 2009 - 20:46
Wiebe

Wiebe

Warme lucht stijgt op. Daarom is het isoleren van de nok m.i. erg belangrijk. Ik heb een kas met poly-acrylaat platen en isoleer daarom niet mijn hele kas maar uitsluitende mijn nok. Lichtverlies is in de winter i.h.a. niet zo van belang omdat je planten toch in rust zijn (tenzij je wintergroeiers hebt natuurlijk). Een deel van het vocht komt mogelijk vanuit de grond; een iets verhoogde plaatsing van de kas en een onderafdichting met vijverfolie (in mij geval aangevuld met piepschuimplaten) kan dat voorkomen.

Wiebe
donderdag 8 oktober 2009 - 23:02
edelweis

Edelweis

Koude of vocht vanuit de grond, denk ik dat we hier wel kunnen uitsluiten
Eerst folie, isolatie en dan een houten vloer die door het constant heen en weer lopen toch wel al een tweede vloer erbovenop gekregen heeft
Onze serre is gemaakt uit hout en jammer genoeg met enkel glas
Maar als ik hier zo lees, hoop ik toch dat het me lukt om alles te laten overleven
De planten die zo een 12° willen heb ik voor alle zekerheid toch een plaats binnen gegeven
Wat me wel opvalt, is dat eigenlijk niemand de serre met polytheen isoleert ?

Alleszins, ik heb al veel bijgeleerd
Bedankt allemaal
Groetjes Els
donderdag 8 oktober 2009 - 23:23
Wardje

Wardje

Els,

ivm de mickey-mousjes, hierbij een detailfoto. Plus nog een foto zoals ik ze gebruik in combinatie met gordijnrails, werkt echt heel goed hoor.

Marc

C&S Algemeen

zondag 11 oktober 2009 - 23:09
Wardje

Wardje

en natuurlijk nog nr 2

C&S Algemeen

zondag 11 oktober 2009 - 23:10
edelweis

Edelweis

hoi Marc,
nu wordt het inderdaad echt wel duidelijk
bedankt voor je mickey-mousjes oortje even te laten zien
kun je die gewoon bij een doe het zelf zaak vinden?

groetjes Els
maandag 12 oktober 2009 - 17:40
Wardje

Wardje

ik denk niet dat je deze dingen bij een dhz-zaak kan vinden, ik heb de mijne nog gekocht bij de aveve, maar 't was niet vanzelfsprekend; veel zoek plezier !

Marc
maandag 12 oktober 2009 - 20:25
edelweis

Edelweis

heb ondertussen een mailtje ontvangen
dat je ze gewoon hier op de site kunt bestellen
bedankt voor je hulp
groetjes
Els
maandag 12 oktober 2009 - 20:42
jumperke

Jumperke

Wij geraken eraan bij Sanac.
Gisteren de serre al geïsoleerd, enkel het dak nog.

jerko
maandag 12 oktober 2009 - 20:56
Maxession

Maxession

Ik heb sinds korte ook een kleine serre, aangezien de veranda te klein werd...
Deze heb ik in de Lidl gekocht en bestaat uit een metalen buizenframe met een plastiek folie.

Het probleem dat ik nu heb is dat het elke keer best vochtig word binnenin als ik deze toe laat, en dus elke keer terug best wat moet verluchten.

Wat kan ik hier tegen doen? En mag ik deze isoleren met bubbelplastiek, of zal dat nog meer vocht binnenbrengen?

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 5 november 2009 - 15:24
edelweis

Edelweis

ik zou echt, nog meer doen om te isoleren hoor
dubbel plastiek kan nooit kwaad
voor het vocht zelf weet ik niet zo meteen raad
met een verwarming erin gaat het vocht uiteraard ook verdampen hé
wel een raad
let op als er sneeuw komt op te liggen hé
zoiets kan weinig gewicht op zijn dak verdragen

groetjes
Els
donderdag 5 november 2009 - 15:49
printemps

Printemps

@ maxession

Welke planten staan er in uw Kas ??

mvg
donderdag 5 november 2009 - 16:02
Pieter

Pieter

Hoi,
Zo'n klein plasticserretje vorstvrij en droog houden is denk ik een bijna onmogelijke taak hoor. Ik zou met een blazer verwarmen, dat zorgt voor extra circulatie en produceert bovendien geen vocht (in tegenstelling tot verbrandingstoestellen).
Zorg dat de bodem geïsoleerd is, zo komt langs daar ook al geen vocht meer naar binnen. En de deur openzetten bij goed weer om terug vocht weg te werken.
Maar zo'n kleine serretjes dienen eigenlijk tot weinig, ze hebben een veel te kleine temperatuursbuffer.
donderdag 5 november 2009 - 16:03
Maxession

Maxession

@printemps; rode en zwarte bes, framboos, 2 druivelaars, 7-tal appelsien/mandarijnboompjes, Mirabelle boompje en enkele winterstekken van diverse planten.

Ze kunnen allemaal tegen de vorst normaal, aangezien deze vorig jaar gewoon buiten stonden. Buiten de appelsien/mandarijnboompjes dan, maar die moest ik uit de veranda zetten (buiten 1tje dan).
Planten zitten er ook meer in als bescherming tegen de wind, sneeuw enzo.

Ik had al wat blaren aan de buitenrand gedaan om wat te isoleren, maar ga denk ik ook nog iets op de grond binnen doen aangezien die best vochtig is. Wat kan ik daar allemaal voor gebruiken?
donderdag 5 november 2009 - 16:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon