menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Opuntia

Ga naar meest recente reactie

daf

Daf

Ik weet niet of ik via deze weg een oproep kan doen naar liefhebbers van opuntia.
Ik ben nieuw in de hobby en deze hobby vloeit eigenlijk voort uit mijn andere hobby.
Ik hou landschildpadden. Meer bepaald een tropische soort die in de zomer buiten kan gehouden worden mits er een serre voorzien is met verwarming op de koelere dagen.
Deze dieren zijn nog jong. ik heb ze bijna twee jaar in mijn bezit.
Als kind had ik een verzameling cactussen maar wegens studeren en een moeder te hebben die niet zo dol was op deze stekelige planten, heb ik de hobby uiteindelijk gelaten voor wat ze was en mijn verzameling aan een andere liefhebber cadeau gedaan.
IK heb nu reeds een kleine serre maar de bedoeling is om binnen dit en twee jaar een grotere serre te zetten.
Ik zie ontzettend graag opuntia's vanwege hun uitzicht maar ook vanwege het feit dat zowel de schijven als de vruchten erg voedzaam zijn voor schildpadden.
Het is niet de bedoeling om deze cactussen kapot te doen maar om zodanig veel of zodanig grote exemplaren te hebben dat het niet erg is dat ik er maandelijks een schijf van aan de schildpadden geef.
Zijn er liefhebbers die mij enkele schijven zouden willen verkopen zodat ik een mooie groep van deze planten kan samenstellen?
In eerste instantie gaat mijn voorkeur uit naar opuntia engelmanni lindheimeri omdat dit blijkbaar een snel groeinde soort is.
Alvast bedankt om dit bericht te willen lezen. Ik hoop dat ik hier niemand mee voor het hoofd stoot.
zondag 1 oktober 2006 - 22:55
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Welkom , volg regelmatig de gebeurtenissen op dit forum dan kom je wel tegen wat je zoekt. Zelf heb ik nu heel wat grote Opuntias die juist wortel hebben en klaar staan om de winter in te gaan. Als je niet te ver woont of afstand geen bezwaar is kan je bij mij wel wat bekomen, versturen zie ik niet zitten want we zullen alle twee in de ban van de post geslagen worden ( en het schijnt dat dit pijn doet). Bij mij kan je alleen krijgen en niets kopen.Ondertussen bekijk ik eens Uw profiel om te kijken waar U woont.
Staat niks op.
zondag 1 oktober 2006 - 23:20
daf

Daf

Bedankt voor de reactie. Ik zal even mijn profiel verder invullen. Ik woon in Willebroek, in de provincie Antwerpen.
zondag 1 oktober 2006 - 23:25
cactelders

Cactelders

Das nu ook Timbouctou niet hé ,als je in mijn richting moet geef dan een seintje.
zondag 1 oktober 2006 - 23:29
daf

Daf

Das nu ook Timbouctou niet hé ,als je in mijn richting moet geef dan een seintje.



Dat is goed nieuws. Ben echt benieuwd. Ik zal pen en papier meebrengen om tips voor de verzorging te noteren.
zondag 1 oktober 2006 - 23:34
Jurgen

Jurgen

Hey , ik heb ook 5 landschildpadden en ben pas begonnen met de cactushobby . Ik wist dat niet van die opuntia schijven ! Da ga ik zeker ook proberen . Thanx
maandag 2 oktober 2006 - 15:40
cactelders

Cactelders

Wist het ook niet ,moest ik U zijn ik zou me toch informeren over welke beestjes het hier precies gaat. Ik zie nog niet iedere schildpad elke Opuntia opshnabbelen.
maandag 2 oktober 2006 - 15:52
Jurgen

Jurgen

Blijkbaar hebben ze een heel goede voedingswaarde heb ik op verschillende schildpadden forums gelezen. zowel vruchten als schijven is geen probleem
maandag 2 oktober 2006 - 16:35
Lucl

Lucl

Als je naar Sint Pieters Leeuw kan komen mag je al de Opuntia's uit mijn voortuin hebben .
En het zijn geen kleine gasten zenne
maandag 2 oktober 2006 - 17:39
daf

Daf

Als je naar Sint Pieters Leeuw kan komen mag je al de Opuntia's uit mijn voortuin hebben .
En het zijn geen kleine gasten zenne


Ok. Perfect. Moet je mij wel een beetje info geven over hoe ik ze het best kan overwinteren.
maandag 2 oktober 2006 - 20:37
daf

Daf

Wist het ook niet ,moest ik U zijn ik zou me toch informeren over welke beestjes het hier precies gaat. Ik zie nog niet iedere schildpad elke Opuntia opshnabbelen.


Opuntia's zijn perfect voedsel voor alle landschildpadden. Het enige wat je moet doen is de doornen verwijderen als je kleine dieren hebt.
maandag 2 oktober 2006 - 20:38
daf

Daf

Blijkbaar hebben ze een heel goede voedingswaarde heb ik op verschillende schildpadden forums gelezen. zowel vruchten als schijven is geen probleem


Dat klopt. De verhouding calcium/fosfor is ideaal voor onze plantenetende schildpadden.
maandag 2 oktober 2006 - 20:39
stekeltje

Stekeltje

jongens toch ,wat gaan we hier nog allemaal horen,je leert hier op alle gebied bij
maandag 2 oktober 2006 - 20:45
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Er zijn nogal wat winterharde Opuntias hoor, die uit Luc zijn voortuin allemaal trouwens.
Als je dergelijke Opuntias droog kan overwinteren is koude geen probleem ,maar én koud én nat das een ander paar broekspijpen.Bij Luc staan ze op een helling en dat is goed voor de afwatering denk ik.
maandag 2 oktober 2006 - 23:35
Lucl

Lucl

Inderdaad hier staan ze op een helling winter en zomer buiten in volle grond.
Sommige zijn nu al zo groot dat ik ze echt in stukken zal moeten snijden omdat ze groot zijn om nog in één stuk uit de grond te verwijderen.
dinsdag 3 oktober 2006 - 18:06
daf

Daf

Euh. Klopt het volgens jullie dat Opuntia Engelmanni Lindheimeri één van de snelstgroeiende soorten is en ook een makkelijk te houden soort?Heeft iemand van jullie deze soort staan?
En Lucll, wat moet ik me voorstellen bij de grootte van de cactussen in jouw voortuin?
Ik dacht dat ik hier ergens een foto ervan gezien heb. maar ik vind het topic jammer genoeg niet terug.
dinsdag 3 oktober 2006 - 22:26
cactelders

Cactelders

Een lichte vrachtwagen........................................................................................met zware aanhangwagen is wenselijk.
dinsdag 3 oktober 2006 - 22:46
Lucl

Lucl

Gebruik de zoek functie even en tik daar : vraag aan Luc
kom je ommiddelijk op de foto's terecht
woensdag 4 oktober 2006 - 06:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon