menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulptips gevraagd

Ga naar meest recente reactie

derosse

Derosse

Sorry voor het storen, ik doe een 2e poging op dit forum (op het andere krijg ik geen reactie...)


Hallo allemaal, ik heb een paar maanden geleden eens een zakje cactuszaden meegebracht van bij een tuincentrum in de buurt. (weet wel, misschien niet zo slim maar was puur om eens te proberen) Tot mijn verbazing is dit goed gelukt. (zaai wel zelf tomaat, paprika, pepers, ea. groenten) Dus voorlopig gaan een tiental zaailingen door het leven met de naam Vilmorin cactusmix

Nu wou ik een met het echte werk proberen te zaaien. Daarom een paar vraagjes:

- heb ik nog tijd om te zaaien?

- Welke soorten zijn makkelijk te zaaien en kiemen goed? En zijn nadien ook te doen in onderhoud? Ik zie graag grootbloemige cactussen dus dacht ik al aan iets in de richting van Lobivia, Echinocereus???? Correct me if i'm wrong, alle tips zijn welkom!

- zaden!! Ik weet ondertussen na een beetje leeswerk op het forum dat je via het internet makkelijk aan zaden kan raken. Ben ook al eens op die sites gaan kijken maar ik vind het bos tussen de bomen echt niet. Trouwens ook een beetje prijzig voor een beginner zoals mij. (verzendingskosten, supplimenten voor kleine bestellingen, enz...) Zijn er daarom liefhebbers die mij eventueel enkele zaden voor een goede prijs aan de hand kunnen doen?

- zaadlijst vzw. cactussen en vetplanten: Deze zaadlijst vond ik ook op het internet. Mij leken het zeer schappelijke prijzen. Weet iemand of ik daar kan bestellen zonder lid te zijn?

Een hele boterham, ik weet het, ik kijk alvast uit naar jullie reacties! Alvast bedankt!
woensdag 17 juni 2009 - 21:32
stekeltje

Stekeltje

Misschien kan je de zaadcarousel afwachten die hier onder forumleden rondtoert. die zaden zijn gratis.
Zie topic: Zaadcarousel.
Je kan inderdaad in Wijnegem zaden bestellen, zonder dat je lid van de club hoeft te zijn.
woensdag 17 juni 2009 - 21:41
clubbrugge

Clubbrugge

Hallo,

Cactussen zaaien is op zijn zicht niet moeilijk.
Hier zeg ik wat, algemeen de cactuszaden zijn makkelijk.
Natuurlijk begin je met gemakkelijke soorten.Bv Echinopsis, Lobivia Gymnocalycium, etc.
Mss een tip , doe eens mee aan de zaaitopic.
Wie het eerst gaat antwoorden, kan een pak zaden van verschillende soorten uitzaaien.

Hoe zit het verder met uw zaaiinstallatie?
Nicolas
woensdag 17 juni 2009 - 21:43
derosse

Derosse

Hoi Nicolas en stekeltje, ik heb ook al gelezen ivm die zaadcarrousel. Heb ook gezien dat het een hele lijst is hé. Waarschijnlijk veel mooie dingen ertussen. Aan de ene kant denk ik, ik ga mijn kans eens wagen, aan de andere kant denk ik dan weer ik ben nieuw hier, ken er niet veel van en heb geen zaadjes toe te voegen... (buiten iets stapelia) Zo te zien zijn jullie wel een hechte groep en als buitenstaander heb ik dan een ambetant gevoel om met de zaadcaroussel mee te doen...

Nicolas, kwestie zaaiinstallatie: gewoon de basisdinges: 3 kweekkasjes waarin ik alles binnenhuis voorzaai (zoals tomaten, pepers, aubergines, broccolli,...) hierin heb ik ook die fameuze cactusmix gezaaid. In mijn tuin heb ik dan mijn glazen hobbykas staan van 3m op 4.5. Daarin staan mijn groentjes en nu al een paar cactussen en een stapelia met 1 serieus stinkend exemplaar er op! Mijn cactusmix zaailingen en een paar epy's staan in een zelfgemaakt kooitje met muggengaas (tegen de felle zon)

Ik word dit jaar 30 en blijkbaar vinden veel mensen het raar dat ik veel in mijn tuin bezig ben, maar ik kan er alleszins van genieten.
donderdag 18 juni 2009 - 06:11
clubbrugge

Clubbrugge

dat is zeker een heel goed begin, en neen geen probleem om mee te doen met de zaadcaroussel. Hier heb je soorten zat, je kan een eigen keuze maken en t'is gratis.

Of zet een een artikeltje bij gezocht, cactuszaden, veel mensen gaan je willen helpen met een basispakketje.
En nu zaaien maar, succes.
Nicolas
donderdag 18 juni 2009 - 06:54
WillyN

WillyN

Noem jezlelf zeker geen buitenstaander. Wie besmet raakt met het virus, wordt automatisch lid van de groep, willen of niet.
Die zaadcarrousel is er voor iedereen, en het is zeker GEEN VERPLICHTING, om zaden bij te voegen.
Het materiaal om te starten met zaaien heb je.
Daar kan je zeker mee beginnen.
Hieronder staan een heleboel tips om te starten:

http://www.cactussen-en-vetplanten.org/plants.php?id=4&lang=nl


mvg

Willy
donderdag 18 juni 2009 - 07:06
derosse

Derosse

Bedankt Willy en Nicolas. Ik zal dan toch eens meedoen aan de zaadcarrousel. Ik kan toch wat zaden van de stapelia missen. Voor wat hoort wat zeg ik altijd. Ga ook eens zoals Nicolas zei een berichtje plaatsen bij Gezocht. Wie weet kan/wil iemand mij alvast op weg helpen. Denk toch niet dat ik te lang moet wachten met zaaien hé heren? Heb wel een thermostaat op mijn grote kweekbak maar ik denk dan aan genoeg licht + zoveel te groter de zaailingen zijn zoveel te groter is de kans dat ze de donkere, vochtige, koude winter overleven. Of ben ik hier verkeerd in? Zaailingen overwinteren natuurlijk in een koele, lichte kamer zonder water hé.
donderdag 18 juni 2009 - 07:22
derosse

Derosse

Dju, krijg geen bericht geplaatst onder te koop, ruilen, gezocht... straks nog eens proberen
donderdag 18 juni 2009 - 07:41
Pieter

Pieter

Neen dat zal je voorlopig ook niet lukken, is is een probleem met het forum.
Persoonlijk vind ik het wel wat laat om nu nog te gaan zaaien. tegen dat je de zaadjes hebt is het juli, tegen ze goed en wel gekiemd zijn en de eerste stekeltjes hebben is de zomer gedaan. Tenzij je goed kan verwarmen en belichten zodat je ze de hele winter aan de groei houdt zou ik het je toch niet aanraden om nu nog te gaan zaaien.

Groetjes,

Pieter
donderdag 18 juni 2009 - 08:10
derosse

Derosse

Ok Pieter, ik was er al een beetje voor aan het vrezen... Verwarmen is geen probleem, maar belichten is weer iets anders natuurlijk. Ik zie mijn vrouw al voor mij als ik zeg dat ik mij een paar groeilampen ga aanschaffen

We zullen wel zien, en anders hou ik mij voorlopig bezig met mijn zaailingen waarvoor ik al een benaming gevonden heb: Vilmoranus Mixtus in pakskus
donderdag 18 juni 2009 - 08:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon