menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Echinopsis hybride

Ga naar meest recente reactie

clubbrugge

Clubbrugge

Voor de liefhebbers een tweede duidelijke foto.

[afbeelding verwijderd niet-https]

C&S Algemeen

woensdag 17 juni 2009 - 14:53
Pieter

Pieter

Zijn wel mooie kleuren, maar vertel eens iets over deze hybride, hoe noemt ze, wie was de veredelaar? ...
woensdag 17 juni 2009 - 14:54
clubbrugge

Clubbrugge

Pieter het probleem is de plant staat zonder naam.
Wel wetende dat het een hybride is, via via, maar dat is iets voor de kenners.
Volgend probleem: er zijn al zoveel nieuwe soorten dat het moeilijk wordt er een deftige naam aan te geven.
Nicolas
woensdag 17 juni 2009 - 15:04
Pieter

Pieter

Mja een hybride op 'naam' brengen is in 95% van de gevallen een onmogelijke zaak, als ze ooit een naam heeft ontvangen...
woensdag 17 juni 2009 - 15:05
clubbrugge

Clubbrugge

klopt, is een plant die hier al verschillende jaren staat, maar nu de eerste bloem.
Mag ik U de eer geven: Echinopsis pietereanus.
Nicolas
woensdag 17 juni 2009 - 15:11
stekeltje

Stekeltje

Waarschijnlijk een geval dat door de "hybridiseurs" niet goed gekeurd is om verder mee te werken
woensdag 17 juni 2009 - 15:30
clubbrugge

Clubbrugge

kan Sonia, dan ga je het eens moeten vragen aan een van die mensen.
Maar het rare is dat die "hybridiseurs"zelfs die plant niet of bijna niet herkennen.
En trouwens, ik vind die bloem mooi.
Nicolas
woensdag 17 juni 2009 - 15:44
stekeltje

Stekeltje

Maar het rare is dat die "hybridiseurs"zelfs die plant niet of bijna niet herkennen.
Dat kan ik best geloven, die mensen zijn met tientallen soorten bestuivingen bezig. Wie onthoudt dat allemaal?
kan Sonia, dan ga je het eens moeten vragen aan een van die mensen.

En het wil niet zeggen omdat het een hybride bloem is dat ze niet mooi is hè, met of zonder naam.
woensdag 17 juni 2009 - 16:10
Thuja49

Thuja49

Prachtige kleur !!!
woensdag 17 juni 2009 - 17:20
cactuszot

Cactuszot

Ja, zeker mooie bloemkleur. Houden en stekskes uitdelen, zou ik zeggen.

woensdag 17 juni 2009 - 19:45
Adrienne

Adrienne

chique
woensdag 17 juni 2009 - 19:54
clubbrugge

Clubbrugge

Als er amateurs zijn, geen probleem.
Ik zorg voor de stekken tegen 2010, d'as gemeend.
Eerst even kweken he.
Geef de namen maar op is gratis.
Nicolas
woensdag 17 juni 2009 - 19:58
jumperke

Jumperke

Prachtige bloem!
Hebt ge die gekruist?

jerko
woensdag 17 juni 2009 - 20:16
maurice2

Maurice2

mooie hybride bloem is dit met of zonder naam
woensdag 17 juni 2009 - 20:20
clubbrugge

Clubbrugge

Spijtig Maurice zonder naam, een eigen kruising maar helaas dom van mij niets opgeschreven.
Nicolas
woensdag 17 juni 2009 - 20:21
clubbrugge

Clubbrugge

Op de hybridersforum, geen opmerkingen, waarschijnlijk iets nieuws.
Ben er blij om, maar kan altijd een of andere var. zijn.
Nicolas
woensdag 17 juni 2009 - 21:04
Wardje

Wardje

ik zou durven zeggen dat deze hybride veel gemeen heeft (of misschien wel identiek is) met Morgenzauber, in elk geval mooie bloem.

Marc
zaterdag 27 juni 2009 - 17:54
Wardje

Wardje

Een kleine bemerking ivm naamgeving bij hybriden:
als deze plant verkregen is via via (zoals ik las van Nicolas) dan is de kans al reëel dat dit een stek is van bestaande hybride (al of niet met naam). Maw als de oorsprong niet gekend is, zou ik toch al eens goed rondneuzen als er al geen bestaande hybride is die op deze bloem trekt. Want er zijn al zoveel namen, er zijn ook al zoveel dubbele namen, ...... Wat niet betekent dat dit een moie bloem is (is Morgenzauber ook).

Marc
zaterdag 27 juni 2009 - 18:01
vanwim

Vanwim

Waarom moet hier nu echt een naam op gekleefd ?
De plant is mooi, de bloem nog vele mooier. Voor mij voldoet ze volkomen aan wat ik ervan verwacht.
Nu.
't is dus een hybride en so what ? Waren de ouders dan wel echt soortzuiver ?
Ik dacht zelfs dat in het verleden nu ook nog wel, vaak echinopisstuifmeel werd gebruikt in allerlaatste nood om andere genera te bestuiven en zo toch nog zaadafzetting te krijgen.
Merk op, daar is er ook al mening van genetisch materiaal.
In heel mijn collectie durf ik van geen enkeel plant beweren dat die soort-zuiver is. De zaden kreeg ik steeds via een omweg (nooit rechtstreeks van een plant op de habitat) en het eventuele plantenmateriaal kwam steeds via liefhebbers die op hun buert ... tot uiteindelijk iemand die het hier uitzaaide...
In ieder geval kunnen we niet alvolgens taxonomie spreken van een nieuwe soort ... maar eerder van een cultivar. Trouwens, indien we zaden verkrijgen op die plant (dan moet die wel zelfbestuivend zijn) , wil ik wel nog eens zien bij de derde generatie welke variabiliteit we verkrijgen...
Maar,
opnieuw, Simon, 't is verduveld een schoon ding en je weet, ik ben verzot op schoonheden, zet me maar op het lijstje...

PS. Merk ik dat die scheuten onderaan, wel meer bedoornd zijn ?
zondag 28 juni 2009 - 14:04
jumperke

Jumperke

PS. Merk ik dat die scheuten onderaan, wel meer bedoornd zijn ?

Dat is steeds zo bij Echinopsis dat de scheuten eerst meer bedoorning hebben, later veranderd dat.

jerko
zondag 28 juni 2009 - 14:08
Pieter

Pieter

Ik dacht zelfs dat in het verleden nu ook nog wel, vaak echinopisstuifmeel werd gebruikt in allerlaatste nood om andere genera te bestuiven en zo toch nog zaadafzetting te krijgen.
Merk op, daar is er ook al mening van genetisch materiaal.

Kan je dat eens nader verklaren in welke zin je vermenging van genetisch materiaal verkrijgt? Stuifmeel van andere planten stimuleert vaak zelfbestuiving door de zelfincompatibiliteit op te geven. Bevruchting met dat vreemde stuifmeel komt dus niet voor. Dus ik had graag eens jouw theorie gehoord over vermenging van genetisch materiaal bij bestuiving door mentor pollen.
zondag 28 juni 2009 - 15:52
succulentimon

Succulentimon

Wim,

ik heb hier niks mee van zien!

Simon
zondag 28 juni 2009 - 21:20
vanwim

Vanwim

Pieter:
Mentopollen ... Zolang het soort-eigenstuifmeel de samensmelting (lees bevruchting) voorziet zal er inderdaad geen uitwisseling, mening van genetisch materiaal van andere planten (eventueel soorten).
Waneer de zelfbestuiving gebeurt is er echter geen zekerheid dat het verkregen goed 100% soort-zuiver is. Om aan die voorwaarde te voldoen moet de ouder ook soort-zuiver zijn.

Wat mentorpollen betreft. Wanneer hebben we mentorpollen en wanneer krijgen we nu een echte kruisbestuiving ? Niet alleen het uiterlijke van het nageslacht kan daar 100% bevestiging op geven hoor.

Simon:
Ik snap je uitdrukking niet ? Ben vermoedelijk niet slim genoeg om die te vatten
maandag 29 juni 2009 - 08:18
succulentimon

Succulentimon

Wim,

je zegt en ik citeer "Maar,
opnieuw, Simon, 't is verduveld een schoon ding en je weet, ik ben verzot op schoonheden, zet me maar op het lijstje..."

maar welk lijstje? over wat heb je het? deze hybride is niet van mij! ik heb met deze topic niets van doen!

dus vandaar mijn letterlijke reactie en ik citeer nu mezelf "ik heb hier niks mee van zien!" in de zin van "= ik heb niks te maken met deze topic"

maandag 29 juni 2009 - 08:48
Pieter

Pieter

Wat mentorpollen betreft. Wanneer hebben we mentorpollen en wanneer krijgen we nu een echte kruisbestuiving ? Niet alleen het uiterlijke van het nageslacht kan daar 100% bevestiging op geven hoor.
Wim, hangt er ook van af bij welke soort je welke mentorpollen wil gebruiken hé. Als je een Ferocactus zal bestuiven met behulp van Echinopsis mentorpollen ga je me toch niet zeggen dat je aan dat nageslacht niet kan zien als het al dan niet zuivere Fero's zijn.
Echter ga je een Echinopsis eyriesii bestuiven met behulp van Echinopsis oxygona pollen, tjah dan ga ik 100% mee in je redenering. Het is dan ook aan de persoon die gaat bestuiven om de juiste keuze te maken in mentorpollen.

Wat betreft dat de moederplant soortecht moet zijn, dat is nogal logisch als je soortechte nakomelingen wil.

Pieter
maandag 29 juni 2009 - 09:03
jocoli

Jocoli

Ik vind het zeer schoon; raszuiver of dubbelbloed.
zaterdag 11 juli 2009 - 16:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon