menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cleisto zijscheut

Ga naar meest recente reactie

succulentimon

Succulentimon

tijdje geleden vroeg iemand zich dat af, werd toen bevestigd, welnu, ik maak het mee, en kben der content mee
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 3 juni 2009 - 20:26
bisschop

Bisschop

mooi ze
woensdag 3 juni 2009 - 21:32
AlainFSD

AlainFSD

Sorry maar ik ben even niet mee met uw statement, wil aub even uitleggen waar deze topic precies over gaat ? Cleistocactus krijgt zijscheuten, so what ?

Alain fsd
woensdag 3 juni 2009 - 23:52
succulentimon

Succulentimon

goh, der was keer iemand die zich dat afvroeg op 't forum,
kzal 't vanavond eens opzoeken voor u,
en kdacht ja, met dat het zich toevallig voordeed van dit even te posten

er zijn qua zijscheuten namelijk 2 soorten zuilen,
zij die er met veel plezier vormen op elke denkbare hoogte en die na beschadiging bij wijze van spreken 5min later al een zijscheut gevormd hebben,
en er zijn ook zuilen die van nature weinig geneigd zijn zijscheuten te vormen (zoals deze strausii die wel nog aan de basis zal spruiten maar normaal eerder niet op een significante hoogte) en die na beschadiging met veel tegenzin en na lange tijd pas zijscheuten zullen vormen (als ze er al zin in hebben)



als gewoon huis- en thuisliefhebber is het natuurlijk per definitie nie mogelijk te tippen aan uw wonderbaarlijke reisreportages alain, en moet ik met ordinaire (verhoudingsgewijs) zaken afkomen of, en dat kan ook altijd natuurlijk, nooit niets posten..

maar allé, kzal in 't vervolg zo geen banaliteiten meer posten,

ca va!
donderdag 4 juni 2009 - 08:53
AlainFSD

AlainFSD

goh, der was keer iemand die zich dat afvroeg op 't forum,
kzal 't vanavond eens opzoeken voor u,
en kdacht ja, met dat het zich toevallig voordeed van dit even te posten

er zijn qua zijscheuten namelijk 2 soorten zuilen,
zij die er met veel plezier vormen op elke denkbare hoogte en die na beschadiging bij wijze van spreken 5min later al een zijscheut gevormd hebben,
en er zijn ook zuilen die van nature weinig geneigd zijn zijscheuten te vormen (zoals deze strausii die wel nog aan de basis zal spruiten maar normaal eerder niet op een significante hoogte) en die na beschadiging met veel tegenzin en na lange tijd pas zijscheuten zullen vormen (als ze er al zin in hebben)



als gewoon huis- en thuisliefhebber is het natuurlijk per definitie nie mogelijk te tippen aan uw wonderbaarlijke reisreportages alain, en moet ik met ordinaire (verhoudingsgewijs) zaken afkomen of, en dat kan ook altijd natuurlijk, nooit niets posten..

maar allé, kzal in 't vervolg zo geen banaliteiten meer posten,

ca va!


Simon of Timon,

Zal ik maar zeggen dat uw reactie mij ten zeerste heeft verbaasd ! Ik snap eerlijk gezegd niet goed waarom je zich zo druk maakt over mijn antwoord . . .
Ik zal het voorlopig maar op niet goed geslapen houden. Ik zie jou posts helemaal niet als ordinair, waarom zou ik, evenmin snap ik uw allusies op mijn reisverhaal. Dat heeft toch helemaal niets met elkaar te maken.
Wat ik hier even wou stellen (ik durf haast niet meer) is dat ik wel eens meer Cleistocactussen zijscheuten heb zien vormen (ook bij die soorten die het zogenaamd niet doen, en jawel ook in habitat/moet ik me daar nu echt voor schamen/zag dat bvb zo'n dikke tien jaar terug bij C.baumanni in Paraguay).
Ik hoop dat het u goed gaat, eventueel met minder onzin indien mogelijk en ik kijk alvast uit naar de spruiten van een aantal Cleisto's die vorige winter in de top zijn ingedroogd. Ik neem je niets kwalijks omdat ik uw reactie als passioneel en een jeugdige zonde beschouw.

Mvg,

Alain
donderdag 4 juni 2009 - 23:18
succulentimon

Succulentimon

@Alain

1. geen paniek, ik ben iemand die zich gemakkelijk opwind, mijn eigen probleem, maar ik wind me ook gemakkelijk weer neer hoor

2. 't probleem met een forum is dat er nooit intonatie bij is, ik wist vooral niet hoe ik die "so what?" moest interpreteren.
als ik dat zelf in de mond neem dan is dat denigrerend bedoeld, ik gebruik het dan ook uitermate zelden en enkel maar in gesproken omgang;
maar ik had het moeten weten: u slaat er regelmatig Engels tussen dus bij u is dat iets heel gewoons om te zeggen

3. ja, ik ben jaloers op uw reizen , hehe dat zal een onderdrukte frustratie zijn die plots de kop opstak , maar er is hoop, in september breng ik een bezoek aan de Huntington Gardens

4. jip, vooral passie&ongeduld dreef me tot de post, u moet weten dat ik een kleine 2 jaar op die zijscheut heb moeten wachten (van niets tot wat het nu is) en dus op die verschrompelde verkurkte zuil heb zitten kijken, hetgeen me gewoon aan het denken had gebracht over de bereidwilligheid van cleisto straussi tot zijscheutvorming, ik heb er zelfs nog fantastischere ideeën over voor 't geval u die wil horen natuurlijk (sla anders nu de rest van 4. over). De zijscheut is een jaar lang een klein pluizig "struifelke" gebleven en ik had mijn aanvankelijke hoop onderhand al opgegeven. Vorig weekend was het plots op enkele dagen tijd vervierdubbeld in omvang. Mijn vermoeden: de nacht van 25 op 26 mei met helse onweders die ons Vlaamse landschap teisterenden heeft voor een groeistroomstoot gezorgd (de plant staat immers buiten). Daar hoog op de hellingen van de Andes, heb je dat daar ook niet: plotse, kortstondige maar vooral helse onweders, u kan het wellicht weten, u was er? Ziezo, toch weer nog wat onzin geproduceerd

5. ohja, zeg maar Simon


@Willy: uw verhaal = (part of) the story of my cleisto, voila, zo heb ik er ook nog eens wat engels tussengedraaid. Gekocht bij Dekoster in Veurne, 3 gezonde zuilen, flink aan het groeien, begonnen zelfs te spruiten aan de basis, tot zonder ook maar enige verklaarbare reden (op een hoogte van 22cm) 1 zuil in de kop begon in te drogen. (ondertussen ook met een andere van de 3 oorspronkelijke zuilen gebeurd). Zover zit ik zelf al, nu hoop ik Willy dat net als bij u de zijsscheut wel over de 1 meter geraakt want hoewel geen grote Cleistofan vind ik dat toch wel altidj indrukwekkende planten, witte pilaren met roze-paarse worstjes


Ochtendgroeten
vrijdag 5 juni 2009 - 09:56
Angus

Angus

hier ook net hetzelfde, ingedroogde kop op een 40-tal cm.
De plant (mijn allereerste cactus btw ) vorig jaar van miserie buitengezet, en sindsdien doet die het super
vrijdag 5 juni 2009 - 11:05
Paronoto

Paronoto

[afbeelding verwijderd niet-https]
"Eenling" van 3m80 in volle grond = kende nooit enige groeistilstand, daarnaast nog wat andere soorten die het in diezelfde vollegrondbak steeds maar doorgroeien en uiteindelijk met hun kop tegen 't glas...Gevolg: doormidden zagen, inkorten en we zijn weer vetrokken...Stuk hebben, 1m20 bvb ?Heb ook nog andere, kleiner blijvende in pot bvb bloeien ook regelmatig en geven wat scheuten...Stuk hebben? Ik kende vroeger ook van die "stilvallende cleistos" in grote potten...Verleden tijd.
[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 5 juni 2009 - 15:16
Paronoto

Paronoto

Dat bleek de enige remedie...hier althans, ik heb geen weet hoe anderen hun of dergelijk probleem oplossen...
vrijdag 5 juni 2009 - 16:44
jumperke

Jumperke

D'er zijn er die zeggen dat ge die 's winters moet laten doorgroeien....

jerko
vrijdag 5 juni 2009 - 16:47
Paronoto

Paronoto

dat ge die 's winters moet laten doorgroeien....

In volle grond geen enkel probleem vermits altijd genoeg vocht aanwezig.Ik weet een ding, afhankelijk van de potgrootte=volume grond, riskeer je meer dat ze "stil valt"...
vrijdag 5 juni 2009 - 16:54
succulentimon

Succulentimon

ewel eh, nu weet ik het zeker!

als ik ergens in de komende jaren eindelijk mijn eigen serre heb dan leg ik zeker een vollegrondtablet aan voor (ondermeer) de cleisto's

tussen haakjes Paul, uw veranda gelijkt sprekend op die van mijn ouders, die bakstenen met wit laagske (was ooit buitenmuur vermoed ik?) en dan die opgebonden leidingen hier en daar, machtig!
vrijdag 5 juni 2009 - 21:30
Paronoto

Paronoto

uw veranda gelijkt sprekend op die van mijn ouders, die bakstenen met wit laagske (was ooit buitenmuur vermoed ik?) en dan die opgebonden leidingen hier en daar, machtig!

Neee, wat je daar zag is niet de veranda maar mijn serre, een destijds compleet omgebouwd "platenkot" ttz zo'n remise in betonplaten met bovenaan wat ruiten. (4X7)....
Samen met schoonbroers helemaal uitgebroken, betonplaten vervangen door zelf op maat gemaakte ramen met 6mm dik Securitglas afkomstig van afgedankte trams v.d. MIVB...10Bfr stuk.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 6 juni 2009 - 17:09
bisschop

Bisschop

Hallo,
wanneer staat je varanda in volle bloei je weet dat eddy die eens graag zag.

mvg
marleen
zondag 7 juni 2009 - 19:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon