menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serrekasje is dit geschikt

Ga naar meest recente reactie

Minto

Minto

Hallo cactusdeskundigen,

Sommigen zullen mij misschien kennen van een hele tijd terug. Ik ben een zogenaamde vensterbank kweker, omdat ik tot nu toe nog geen goede mogelijkheid had voor een kasje. Maar op de vensterbank gaan niet alle cactussen erg goed en ik verlang erg naar een serre of kasje (In nederland noemen we een kasje zo'n glazen huisje en met een serre bedoelen we vaak een gedeelte van een woning, een uitbouw met veel glas.)

Nu we bezig zijn een huis te kopen, let ik er op dat er in elk geval een mogelijkheid is om mijn cactushobby te bedrijven: een kasje in de tuin of een geschikte serre.
Onlangs zagen we een huis dat erg aan onze wensen voldoet, op allerlei vlakken en het is in bezit van een serre, waarvan hier een foto. Deze uitbouw staat pal op het zuiden.
Het plafond van de uitbouw is eenvoudig te voorzien van glas. Verder is het verwarmd en heeft dubbel glas. Zou ik deze ruimte goed kunnen gebruiken voor de cactussen? Is dubbel glas nu wel of niet goed? Waar moet ik op letten?
Heeft een vrijstaand kasje voordelen boven deze oplossing?

C&S Algemeen

zaterdag 18 april 2009 - 17:00
Minto

Minto

En zo ziet het er van binnen uit. Het plafond wordt dus glas.

C&S Algemeen

zaterdag 18 april 2009 - 17:03
groenbloemeke

Groenbloemeke

In België noemen we dat een veranda

Beter zo laten en uw cactussen ergens anders zetten
Als je er glas in laat steken gaat het in de zomer extreem warm worden in uw huis

mvg GB
zaterdag 18 april 2009 - 17:08
Harry54

Harry54

Minto, wij hebben iets wat erop lijkt; ook op het zuiden ook dubbel glas. Doe er vooral geen glazen dak op; alles kookt weg. Voor de winter is het een ideale plaats. In de zomer kan je er ook heel veel in de tuin zetten; eventueel met een afdakje erboven. dat kost bovendien veel minder dan een heel dak vervangen.
groet Harry .

ps. kom anders een keer kijken; zover is het niet naar hier.
zaterdag 18 april 2009 - 19:19
Minto

Minto

Hartstikke bedankt voor jullie advies. We gaan er nog eens kijken of er misschien in de tuin nog een mogelijkheid is voor een kasje.
Het is dus al een beetje wat ik vermoedde, dat het wel geschikt is voor winterverblijf, maar 's zomers te warm.

@Harry54, bedankt voor je aanbod om eens te komen kijken. Het lijkt ons erg leuk om dat te gaan doen.
zondag 19 april 2009 - 15:33
succulentimon

Succulentimon

zo slecht zijn veranda's nu ook weer niet...

van mij staat niet alles maar heel veel - wegens nog niet over andere mogelijkheden te beschikken - in een veranda (zonder verwarming)

gevolg:
's winters geen stookkosten (stoken gaat ook moelijk zonder verwarming ) en (zo goed als ) geen gesneuvelden
's zomers, wel ja, ge moet de verbinding naar het huis openzetten *natuurlijk*, en als het even kan ook de schuifdeur of iets anders op een kierke zetten, of een "vliegenraam" insteken, etc.. en dan overleven die de zomer best wel!!!

zondag 19 april 2009 - 17:00
Botanist

Botanist

Ik heb er zelf geen moeite mee, maar heb er wel 3 deuren in en een dak in polycarbonaatplaten.

C&S Algemeen

maandag 20 april 2009 - 01:27
stekeltje

Stekeltje

Ik zou toch overwegen om polycarbonaatplaten te nemen voor het dak. Zo een veranda (serre) aan het huis bied toch veel mogelijkheden.
maandag 20 april 2009 - 08:32
succulentimon

Succulentimon

3 voor 2 tegen

haha

neje, serieus, zo'n *Belgische veranda ofte Nederlandse serre* is dus echt wel de moeite!!!

maar natuurlijk: om er de aankoop van een huis van te laten afhangen, da's een ander pak mouwen
maandag 20 april 2009 - 09:22
mjohanna

Mjohanna

ik heb een hollandse serre, die op het noordoosten ligt
Hier komt de zon in op om rond de middag weg te zijn uit de serre, maar schijnt wel op het dak (polycarbonaatplaten) tot rond 4 uur.
Wij hebben er een grindkorrelvloer in met vloerverwarming.En een schuifpui, waar van de 6 meter er 3 open kunnen.
houd de serre in de winter betaalbaar op minimaal 8 gr. dit is vanwege de tillandsia
Voor succulenten is het prima , maar cactussen missen toch die middagzon vind ik.
op het zuiden zal het veel beter gaan maar onze serre is bij hoge temp. toch enkele uren per dag te heet om te zitten, en als hij op het zuiden is staat de zon er de hele middag op (heeft mijn broer) en word het al avond voor je er ook zult kunnen zitten. In de zomer zelfs laat avond.
In holland natuurlijk mits de zon schijnt
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 20 april 2009 - 10:29
stekeltje

Stekeltje

Ja maar, een serre is niet om in te zitten maar om planten in te zetten hè.
Voordeel is ook , je hoeft niet te isoleren en in de wintermaanden geniet je ook volop van je planten.
maandag 20 april 2009 - 10:46
jumperke

Jumperke

Ik kweek ook mijn planten in een veranda (zoals te zien op voorgaande foto's in dit topic).
Ik moet zeggen dat ik hier geen problemen van ondervind, bestaat uit dubbel glas en het dak uit polycarbonaat, 's winters moet ik niet isoleren, en moet ik amper verwarmen om het op 5/6°C te houden

Je ziet reeds bij vele liefhebbers dat het dak van hun serre uit polycarbonaat bestaat.

jerko
maandag 20 april 2009 - 20:43
Minto

Minto

Allereerst wil ik zeggen dat ik het geweldig vind dat ik zoveel goed advies krijg.
Ik had zelf ook al even gedacht aan polycarbonaat als dakdelen.
Het zal er 's zomers vast flink warm worden, maar het is niet direct in contact met het huis, want er zit nog een bijkeuken en een gedeelte van de garage tussen voor je vanuit de 'veranda' in het huis komt.

Natuurlijk hangt de koop van het huis niet af of er cactussen in de veranda kunnen. Gelukkig heeft dit huis eventueel ook nog plaats in de tuin voor een serre-kasje. Ik zag het alleen al voor me om hier cactussen te plaatsen. Het lijkt me zo leuk!
De veranda´s van Botanist en van mjohanna zijn echt geweldig mooi om te zien. Ik droom er al helemaal bij weg om ook zoiets voor mezelf te hebben.

Mijn vriendin en ik gaan ook nog andere huizen bekijken. Het is een spannende zoektocht en een mooie plek om te wonen en een goede plek voor mijn planten gaat er vast en zeker komen. Ik zal jullie laten weten hoe we komen te wonen. Waarschijnlijk zal mijn cactushobby ook een nieuwe impuls krijgen, want hoewel ik met mijn vensterbankje ook best leuke resultaten heb, loop ik toch vaak tegen beperkingen hiervan op en kan daardoor geen al lastig te kweken cactussen in leven houden.
maandag 20 april 2009 - 21:26
stekeltje

Stekeltje

We zijn al tevreden dat we terug iets van U horen, ik dacht dat je er de brui aan gegeven had. Nog succes op jullie zoektocht.
maandag 20 april 2009 - 22:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon