menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vensterbank serre

Ga naar meest recente reactie

traumaheli

Traumaheli

hey allemaal, ik zie regelmatig in de banner aan de top de 7-delige vensterbankserre / 7-delige vensterbankpropagator voorbij komen.

Omdat ik over een tijdje wil proberen te gaan zaaien, maar niet echt ruimte heb voor een serre, leek dit apparaat mij misschien wel een goed idee (heb je toch wat meer controle over de temperatuur en vochtigheid.

kan iemand mij vertellen of dat dit verstandig is of kan ik het beter op een andere manier aanpakken.

ook moet er eerlijkheidshalve wel bij vertellen dat ik me nog niet erg verdiept heb ik het zaaien (ook niet in de draadjes op het forum) dus als jullie roepen eerst zoeken heb ik er begrip voor hoor
donderdag 26 februari 2009 - 08:35
Annold

Annold

Hallo,

U zou ook gewoon binnen in huis in een potje kunnen zaaien. U bespaart dan wel geld en dat lukt ook goed.

gr Annold
donderdag 26 februari 2009 - 16:20
Pieter

Pieter

Ik heb ook een verwarmde zaaibak en dat is toch vele stukken beter dan zonder bodemwarmte op de vensterbank te zaaien. Eer je vensterbank warm genoeg geraakt ben je al snel eind april. Met bodemwarmte zaai je veel vroeger en zijn je zaailingen op het einde van de zomer al veel sterker en groter.
Persoonlijk zou ik niet gaan voor dat type met verschillende kleine vakjes, maar voor één grote.
donderdag 26 februari 2009 - 16:42
kurt

Kurt

Het is zoals Pieter al aangeeft. Het zaaien lukt beter en verloopt sneller met dat beetje bodemwarmte meer.

Afhankelijk van wat je wil zaaien en welke warmtebehoefte daarvoor nodig is kun je kiezen voor verschillende types.

De vensterbankpropagator verbruikt slechts 15 Watt, maar zal de bodemtemperatuur ook maar tussen de 5 en de 10°C verhogen. Daarentegen heb je grote propagators met digitale voelers tot op 1°C nauwkeurig die tot 40°C gaan. Die laatste kosten dan wel een stuk meer zie http://tuinadvies.be/shop/product.php?id=338 of anders goedkoper maar ook goed http://tuinadvies.be/shop/product.php?id=308

Mvg,
Kurt

C&S Algemeen

donderdag 26 februari 2009 - 18:20
Wiebe

Wiebe

Alhoewel ik mij wel kan vinden in de mening van Pieter, liever één grote dan meerdere kleine vakjes, is er wel één voordeel van meerdere kleine vakjes nl. het kunnen geven van verschillende beluchtingen voor verschillende zaailingen. Als je b.v. meerdere soorten/geslachten zaait waarvan de ene soort graag wat langer in gespannen lucht blijft staan dan een andere soort, is dat eenvoudig te realiseren. Bij een optimale kiemingstemperatuur van 20 - 25 C is de door Kurt beschreven tempertuurstijging van 5 -10 C voor kamertoepassingen prima! In een veel koudere kas zou dat bij vroeg zaaien mogelijk ontoereikend zijn.

Wiebe
donderdag 26 februari 2009 - 18:47
clubbrugge

Clubbrugge

Normaal heb ik binnenkort een schitterende en grote zaaibak, digitaal, met alles erop en eraan.
Maar verschillend jaren zaai ik in mini serres en plaats ze op de acumulatieradiators.
Zeer goed met een prachtige opkomst.
We zien wel
donderdag 26 februari 2009 - 22:26
traumaheli

Traumaheli

hey kurt ik had beide bakken gezien, vooral die digitale vind ik erg mooi, zit tevens al wat spulletjes bij dus wel makkelijk om mee te starten. maar ja ik vind het van de andere kant ook best wat geld dus ik moet er toch nog maar eens over nadenken
donderdag 26 februari 2009 - 22:37
traumaheli

Traumaheli

hey parodias, dat is ook een idee gewoon zelf met zo'n thermometer iets maken, ben je helemaal vrij in de afmetingen etc, is erg slim!
vrijdag 27 februari 2009 - 08:00
Pieter

Pieter

Traumaheli, dat is perfect zelf te maken hoor, Dirk (cactelders) heeft zo'n prachtexemplaar van een zaaibak staan, helemaal zelf gemaakt.
vrijdag 27 februari 2009 - 08:53
Opuntia

Opuntia

. . en voor wie het interesseert
de verlichtingskit met de 200Watt spaarlamp (60000lumen!) kost €129 de lamp afzonderlijk kost €59 (geen idee welk type fitting)

Dit vind ik heel interessant, 200 W 60.000 lumen!, omdat het te mooi klinkt om waar te zijn. (Je werkt of heb toch niet gewerkt bij Fortis?)

Dit is wat je vind op de site van ACD serres.

200 W
lichtsterkte: 15000 lumen
60000 lux
levensduur: 8000 uur
afmeting: 40 x 50 x H 14 cm.

Op de foto van de lamp en doos zie je dat de fitting een E40 fitting is (40 mm doorsnee)
Maar de afmetingen? Hoogte schat ik op 40 cm en mischien 14 cm doorsnee.
De lichtstroom is 15000 lumen.
Maar wat betekent die verlichtingsterkte van 60.000 lux? (60.000 lumen/m2)
Als je met een luxmeter gaat meten zal je best vlak bij de lamp 60.000 lux meten, maar dat gaat ook bij andere lampen.
60.000 lux zegt eigenlijk niets over een lamp.
Zelfs met een LED bereik je misschien 60.000 lux op zeer korte afstand.

Als al deze 15000 lumen op een oppervlak van 0,25 m2 komen dan heeft men op die 0,25 m2 een verlichtingssterkte van 60.000 lux.
Maar dat zal niet lukken, de lamp straalt alle kanten op en de buizen zitten elkaar in de weg.
Deze lamp is meer geschikt voor in een vertikale "Design" lamp om je kamer goed te verlichten.

Neem maar gewoon FL-buizen van 36W met een geschikte kleur in een geschikt armatuur met een elekronische ballast, dan ben je goed bezig.
ACD serres geeft 6500 lumen op voor 2 X 36W.
Met minder stroomverbruik heb je beter en meer licht.
(En heel wat goedkoper in aanschaf!)



zaterdag 28 februari 2009 - 09:06
cactelders

Cactelders

Hier kan je zien hoe een prutser als ik zo'n spel ineenfoefeld , ondertussen zijn er steeds betere en voor ons geschiktere lampen op de markt :
http://ex4roses.googlepages.com/hoeikhetdoeenhoehetwerkelijkmoet
zaterdag 28 februari 2009 - 09:40
traumaheli

Traumaheli

een flinke berg informatie jongens, ik moet nog zoveel leren dat merk ik telkens opnieuw, maar goed zo is iedereen begonnen denk ik dan maar. Ik ben nu eens aan het rondneuzen wat voor mij een goede oplossing is, tot nu in ieder geval alvast bedankt voor de info.
zaterdag 28 februari 2009 - 18:38
Opuntia

Opuntia

Willy,

Hartelijk bedankt voor al die info.

Indoor Plant Lighting is het met mij eens over het gebruik van FL buizen;
De normale 120 cm buizen gebruiken, deze zijn het goedkoopst en geven de meeste lumens per watt.
En zelf gebruik je ook deze buizen zie ik.

"Use Four Foot Tubes
Although fluorescent tubes come in many sizes, volume of scale dictates that there is really only one size - the T12 four foot length. Some ninety percent of all fluorescent tubes made are this size, and because of this volume this is the cheapest size, although this needs to be qualified. If you are buying tubes through normal retail channels, the markup is generally high enough that they can play with prices and a 24 inch tube costs less than a 48 inch tube but more than an 18 inch tube. If however you are buying tubes through other channels, such as lighting distributors, you may find that the four foot tube is cheaper than any other size. T12 tubes that are smaller or larger will cost you more. Additionally, the four foot size has the longest lifespan and also the highest ratio of lumens (light output) per watt. Thus, where space allows, use four foot tubes. If there is not enough space for these, individual compact fluorescents may be called for."

Bouke
zaterdag 28 februari 2009 - 22:53
Pieter

Pieter

Ik zie net dat het model dat ik heb hier ook in de webshop staat:
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=308
Ik denk dat ik ze duurder heb betaald.
donderdag 5 maart 2009 - 15:40
traumaheli

Traumaheli

deze en 1 maat kleiner (ook verwarmd) zag ik gister bij de intratuin, de kleine was meer ik 26 of 36 euro, de grootte volgens mij vergelijkbaar met deze prijs
donderdag 5 maart 2009 - 17:34
stekeltje

Stekeltje

Als je toch nog moet aankopen zou ik je wel aanraden om een zaaibak met thermostaat te nemen. Is nu duurder in aankoop maar de ondervinding zal U leren dat er veel meer mogelijkheden zijn.
donderdag 5 maart 2009 - 23:46
traumaheli

Traumaheli

heb je een heel goed punt inderdaad, maar goed heb recentelijk een andere auto moeten kopen ivm een aanrijding die ik heb gehad. heb wel vergoeding van tegenpartij gehad maar je schiet er toch altijd zelf bij in dus weer bijleggen (terwijl mijn vorige auto pas sinds april 2008 in mijn bezit was.
vrijdag 6 maart 2009 - 08:13
Opuntia

Opuntia

een aanrijding die ik heb gehad

Maar de traumaheli was er toch niet bij nodig?
Je zou er anders een trauma aan over kunnen houden.

Maar om bij het onderwerp te blijven.
Wat bodemwarmte bij een zaaibak is een goede zaak.
Zelf maak ik gebruik van mijn vloerverwarming voor de bodemwarmte.
Maar die heb je natuurlijk niet in een vensterbank, dus zal je iets met elektra moeten doen.
Kijk hierboven maar eens bij parodias voor mogelijkheden op dit gebied.
vrijdag 6 maart 2009 - 10:37
Ruudcactus

Ruudcactus

Wanneer je fin wat minder zit , kun je ook gewoon een paar gewone gloeilampjes boven de zaaibakken hangen, ik ben zelf dit jaar begonnen met zaaien half jan. onder een dakraam met 2 60w lampjes erboven en verek het werkt! ongetwijfeld zul je met bodewarmte en beter licht betere resultaten behalen en ook de lastiger soorten zullen misschien beter gaan, maar voorlopig heb ik een paar bakjes vol
Gr
Ruud
vrijdag 6 maart 2009 - 11:29
traumaheli

Traumaheli

jah precies mijn ideetjes voor het kweken zijn nog erg pril en klein, denk dus dat ik gewoon iets met lampen gaan fabrieken, moet wel zorgen dat de katjes er niet bij kunnen, die hebben nog al te neiging om kartjes uit bloemen te halen, puur om de baas te pesten dat soort dingen...
vrijdag 6 maart 2009 - 13:20
stekeltje

Stekeltje

moet wel zorgen dat de katjes er niet bij kunnen, die hebben nog al te neiging om kartjes uit bloemen te halen, puur om de baas te pesten dat soort dingen... GRRRRRRR....
zaterdag 7 maart 2009 - 12:41
traumaheli

Traumaheli

haha tsja dat soort geluiden maken de katten ook als ik dan aan kom lopen, dan kun je niet boos meer op ze zijn haha en dat weten ze maar al te goed
zaterdag 7 maart 2009 - 12:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon