menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Luchtvochtigheidsprobleem in de serre

Ga naar meest recente reactie

AlainFSD

Tekst aangepast

AlainFSD

Dag iedereen,

Vorig jaar ben ik verhuisd en was ook dringend aan een nieuwe kast toe voor de planten. Omdat ik tot dan toe steeds met een straatoude Zibro-Camin petroliumkachel mijn vorige serre had verwarmd had ik gezien dat die jarenlange verbrandingsgassen toch enige aanslag op mijn serrewanden hadden veroorzaakt en zo dacht ik dat ik met een elektrisch systeem misschien beter af zou zijn.
Ik kocht mij dit toestel (wordt hier dikwijls aangeprezen in de advertentiebanners) :
[afbeelding verwijderd niet-https]
Deze elektrische ventilator met drie verwarmingsstanden (maximaal 2800 Watt) bleek na de terugkomst van mijn Baja California reis in februari van dit jaar echt ruim onvoldoende voor zijn taak opgewassen. De helft van mijn Madagascarplanten evenals verschillende Melocactussen zijn dus op de composthoop beland
Bovendien kwam begin oktober de jaarafrekening van de elektriciteitsmaatschappij en ik kan u verzekeren dat ik mij een half uur heb moeten zetten nadat ik de factuur had gelezen
Dit najaar en mede doordat de petroliumprijzen in tegenstelling tot de elektriciteitsfactuur behoorlijk gezakt zijn heb ik dus weer de oude kachel van stal gehaald. De kachel brandt zodat de minimum temperatuur 's nachts niet onder de 10 °C zakt en om een goede luchtcirculatie te bevorderen heb ik die elektrische kachel op ventilatorstand gezet om de lucht gelijk over de serre te verspreiden :
[afbeelding verwijderd niet-https]
Als extra besparing heb ik het ongbruikte dakgedeelte afgezonderd met bubbeltjesfolie zodat ik ongeveer één vijfde minder oppervlak heb te verwarmen :
[afbeelding verwijderd niet-https]
Dit alles heeft helaas tot gevolg dat de luchtvochtigheid in mijn serre al wekenlang veel te hoog is. Vandaag is ze voor het eerst deze maand onder de 75% geraakt, maar dan ook maar net :
[afbeelding verwijderd niet-https]
Het resultaat laat zich natuurlijk raden en vooral onder de Euphorbia's beginnen de eerste slachtoffers te vallen :
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ik zit dus met mijn handen in het haar en weet niet echt een oplossing voor mijn probleem.

Tips om dit te verhelpen zijn dus zeer welkom. . .

mvg,

Alain

uit een grijs en mistig Oostende


dinsdag 16 december 2008 - 15:20
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Uw lucht ( vocht ) kan hier blijkbaar wel circuleren maar niet ontsnappen , ik denk dat het op die manier watertrappelen is hoor , ik zou voor een uitlaat zorgen . Nog wat kleine extra ventilatoren " à la W.V. " dus pc-ventilatortjes hier en daar kunnen nooit geen kwaad !

Ge kunt het a.h.w. té goed afsluiten ook denk ik .
dinsdag 16 december 2008 - 16:12
maurice2

Maurice2

met die zibro camin kachel zult u al tijd een hoge lucht vochtigheid hebben daar u geen afvoer heb voor de verbrandingsgassen.ik zou zorgen voor een beetje verluchting van de serre.
dinsdag 16 december 2008 - 16:27
Paronoto

Paronoto

Indien de afstand serre>woonhuis niet te groot is....aansluiten op de centrale verwarming, ondergronds en goed geïsoleerd. Heb zelf een leiding (7m) doorgetrokken via de garage naar de (muur)-serre>>>radiator van 2m40 X 0,80 plus electroventilator Warm/koud voor luchtcirculatie...bijna geen vocht meer, verwaarloosbaar.
dinsdag 16 december 2008 - 17:59
Rita1960

Rita1960

Hoi heren,

Misschien een wat vreemde oplossing voor het vochtprobleem: gebruik van de grote vochtvangers, die onttrekken het water uit de lucht en na een paar dagen of weken (al naar gelang de grootte van de vochtvanger) gooi je het water eruit, nieuwe vulling erin en daar gaat 't ie weer.

groetjes,

Rita
dinsdag 16 december 2008 - 17:59
jumperke

Jumperke

Mja, dat kan wel goed zijn hoor Rita, maar toch, het blijft dwijlen met de kraan open hoor!

jerko
dinsdag 16 december 2008 - 18:02
cactelders

Cactelders

Hoi heren,

Misschien een wat vreemde oplossing voor het vochtprobleem: gebruik van de grote vochtvangers, die onttrekken het water uit de lucht en na een paar dagen of weken (al naar gelang de grootte van de vochtvanger) gooi je het water eruit, nieuwe vulling erin en daar gaat 't ie weer.

groetjes,

Rita


Kan je zelf maken met grof zout !
dinsdag 16 december 2008 - 18:08
stekeltje

Stekeltje

Er bestaan tegenwoordig ook petroleumkachels (merk Inverter 3200watt) met een electronische ontsteking en ventilatiesysteem, die zijn kompleet reukloos, met thermostaat, een laag verbruik enz...
Ik verwarm ook zo met 2 van die electrische blazers, staan afgesteld op 6 graden, de kougevoelige planten verhuis ik in de winter naar de keuken.
Als de temperatuur positief is zet ik wel dagelijks de serre wat open.
dinsdag 16 december 2008 - 18:15
Rita1960

Rita1960

Mja, dat kan wel goed zijn hoor Rita, maar toch, het blijft dwijlen met de kraan open hoor!

jerko


Ja, dat weet ik als je geen verdere/ aanvullende maatregelen neemt. Maar het haalt wel in een paar dagen een heleboel vocht weg als je niet direct een oplossing hebt.

groetjes,

Rita
dinsdag 16 december 2008 - 18:23
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hoi Willy,

't was maar een idee hoor! 'k wist ook niet dat er zoveel gaten en kieren in een kas zaten en dat het dan echt dweilen wordt met de kraan open.
't ja enneh.. mijn huisje wordt verwarmd met vloerverwarming en dan heb je ook geen last van statische electriciteit

groetjes,

Rita
dinsdag 16 december 2008 - 19:05
Rita1960

Rita1960

(LOL)
Hoi Willy, die grappen ken ik. Ben zeer gevoelig voor deze vorm van statische E.
vandaar dat ik er in huis geen last meer van heb ( eindelijk!) Geen vloerbedekking meer wil wel helpen
Op kantoor heb ik er nog wel last van maar ja.. daar kan ik weinig aan doen ( m.u.v. schoenen/kleding e.d.)

groetjes,

Rita
dinsdag 16 december 2008 - 19:28
Ferdinand

Ferdinand

Alain,
Zo lang gij uw serre verwarmd met petroleum zal U een hoge luchtvochtigheid hebben. Indien je een ganse winter uw serre verwarmd met petroleum zullen er veel van uw planten gaan fileren door de hoge stikstof in uw serre. Vroeger werden veel serres, waar sla werd geteeld, extra bijverwarmd met petroleum want de CO2 en N die vrijkomt door de verbranding deden de sla extra groeien.
Zoek naar een ander verwarmingsmethode en veel zal er opgelost worden.
Fernand
dinsdag 16 december 2008 - 21:11
Alain1

Alain1

Hallo,

ik verwarm dus met electriciteit ... en ik dek dat de luchtvochtigheid bij me wat meevalt.

Op de foto is de indoor de muurserre en de outdoor de groter serre.
2000W in de muurserre en 3300W in de grote serre.

[afbeelding verwijderd niet-https]

dinsdag 16 december 2008 - 21:22
AlainFSD

AlainFSD

Net thuis gekomen van mijn werk en ik was aangenaam verrast door de vele voorstellen ter verbetering van mijn luchtvochtigheidsprobleem.
In een vorig leven had ik een serre aan mijn huis aangebouwd en die aangesloten op het centrale verwarmingssyteem van mijn huis. Nooit problemen gehad maar helaas is deze optie nu uitgesloten, de serre ligt op zo'n 20 meter van mijn achterdeur en het verlies op de ondergrondse leiding zou dus veel te groot zijn.
Bon, ik onthou twee mogelijkheden : het overtollige vocht verwijderen door het plaatsen van extra ventilatoren die onder een schuine hoek over de planten blazen en aldus een lage luchtstroom veroorzaken. En toch wil ik ook het plaatsen van een 'vochtvreter' overwegen. Een mens kan daar niet aan geruineerd zijn en het is altijd het proberen waard.
Reactie op enkele van Willy P's opmerkingen :
-zoals gezegd was die 74% vochtigheid van deze namiddag een momentopname en heb ook ik meestal percentages in de high tachtigs.
-die zwavelverbindingen zorgen uiteraard ook voor de 'rooksluier' op mijn serrewanden evenals op de planten, edoch uit mijn ervaring blijken die planten daar weinig last van te ondervinden. Ik verwarm mijn serre op die manier sedert 1978.
-die kloefkens (klompen voor de Nederlanders) zijn een verjaardagscadeau van mijn moeder zaliger van vele jaren terug en worden dagelijks gebruikt bij mijn uitstap naar het compostvat helemaal achteraan de tuin

mvg en van harte bedankt voor de vele antwoorden,

Alain
woensdag 17 december 2008 - 00:05
Ferdinand

Ferdinand

Alain,

Het staat U vrij om van mening te verschillen.

Vergeet niet dat verwarmen met een petroleum één liter water afgeeft per liter verbrande petroleum. Alsook nog al de andere negatieve factoren herkomstig door de verbranding van petroleum. http://nl.wikipedia.org/wiki/Petroleumkachel

Verwarmen met een toestel zoals U is dweilen met de kraan open.

Fernand
woensdag 17 december 2008 - 09:09
Ferdinand

Tekst aangepast

Ferdinand

CITAAT:
">#666666;'>
Alain,

Het staat U vrij om van mening te verschillen.

Vergeet niet dat verwarmen met een petroleum één liter water afgeeft per liter verbrande petroleum. Alsook nog al de andere negatieve factoren herkomstig door de verbranding van petroleum. http://nl.wikipedia.org/wiki/Petroleumkachel

Verwarmen met een toestel zoals U is dweilen met de kraan open.

Fernand


Hmmm ... soms weet ik niet waar de werkelijkheid moet ophouden en waar de fictie begint ... ik weet niet waar een 1:1 verhouding brandstof/water vandaan komt maar
a) chemisch gezien snijdt dat totaal geen hout
b) mijn serreke moet dus regelmatig onder water staan in de winter ? mooi niet dus
c) mijn centrale huisverwarming (zelfde type brandstof) zou dus elke dag een paar emmers water moeten produceren zonder dat mijn muren ook maar een druppel vocht zien ?


Willy,
a) Heeft U de bovenstaande website van wikipedia voledig gelezen.
b) Ik geloof niet dat uw centrale verwarming op petroleum (kerosine) brand en dit zonder schouwaansluiting. Indien het wel zo ,is moet de schimmel bij U op de muren staan.
Fernand
woensdag 17 december 2008 - 12:20
clubbrugge

Clubbrugge

Mensen daarmee is Alain zijn probleem niet opgelost.
De enige manier om nu zoveel mogelijk vocht kwijt te raken is een ouderwetse tuinbouwoplossing.
In de grote serres waar teveel vocht was ging men DROOGSTOKEN!!

Dit is geen goedkope manier, maar je moet beginnen met een schone lei, ttz het overtollige vocht wegstoken met de duer en of ramen open.
Let wel is niet de goedkoopste manier, maar op een koele droge dag verwarming op volle bak blazen en ramen open.
Door de stijgende temperatuur binnen wordt het vochtgehalte in de warme lucht opgenomen en zo gaat verdwijnen naar de koelere buitenlucht.

Daarna kijken voor een verbeterde verwarming en of een betere luchtcirculatie.
Nicolas
woensdag 17 december 2008 - 15:57
AlainFSD

AlainFSD

Mensen daarmee is Alain zijn probleem niet opgelost.
De enige manier om nu zoveel mogelijk vocht kwijt te raken is een ouderwetse tuinbouwoplossing.
In de grote serres waar teveel vocht was ging men DROOGSTOKEN!!

Dit is geen goedkope manier, maar je moet beginnen met een schone lei, ttz het overtollige vocht wegstoken met de duer en of ramen open.
Let wel is niet de goedkoopste manier, maar op een koele droge dag verwarming op volle bak blazen en ramen open.
Door de stijgende temperatuur binnen wordt het vochtgehalte in de warme lucht opgenomen en zo gaat verdwijnen naar de koelere buitenlucht.

Daarna kijken voor een verbeterde verwarming en of een betere luchtcirculatie.
Nicolas


Tiens,
Daar had ik nog nooit van gehoord maar dat is nu wat ik instinctief heb gedaan vandaag. HEt was hier aan de kust een heel zonnige dag en ik heb dus een extra ventilator op de vloer van mijn serre gezet en heel de middag met de deur open blijven stoken, mijn petroliumkacheltje op een hoger vlammetje gezet (mijn madam had me inmiddels al stapelgek verklaard, maar zoiets went ).
Resultaat, vochtigheid staat nu op 48%. Plantjes gelukkiger en ik ook
Nogmaals dank aan iedereen die zijn bijdrage heeft geleverd aan dit topic en niet bang was om te discussieren

Alain
woensdag 17 december 2008 - 17:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon