menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraagje voor Parodias

Ga naar meest recente reactie

WillyN

WillyN

Willy,
In een van de vorige berichten schreef je:
""vanaf nu zou ik zeker niet meer nevelen of sproeien, de luchtvochtigheid wordt veel te hoog in september en dan drogen de planten nog nauwelijks .. gieten langs onderen (in schalen oid) kan nog wel maar hou er rekeing mee dat de planten heel moeilijk drogen nu dus "overwater" wordt nu een meestal onvergefelijke fout tenzij september of oktober nog een plotse warmteopstoot kent ... voorzichtigheid is nu geboden ""

Ik kan je zeker voor een stuk volgen wat sproeien betreft, maar echt nevelen kan volgens mij nog steeds.

Indien het niet te heet is wordt dit water zeker nog opgenomen door de huidmondjes.
Ten andere alle planten die op dit ogenblik nog buiten staan krijgen dagelijks nevel.
Normaal zet ik mijn planten half september of eind september (afhankelijk van het weer) terug binnen.
Tot op dat ogenblik zal ik mijn planten binnen ook benevelen (NIET sproeien), tot op heden heeft mij dit geen problemen opgeleverd.
zaterdag 26 augustus 2006 - 08:58
AndreV

Tekst aangepast

AndreV

In mijn kleine kasje stel ik nu al 's morgens een luchtvochtigheid van +/- 80% vast, die dan in de loop v.d.dag zakt naar 40/45% met open deur en vensters. Zou het niet beter zijn misschien om in een zijruit een soort van luchtroostertje te voorzien? Het gaat hier om een muurkasje, waarvan de rechter zijkant weinig of geen last heeft van slagregen (een zondvloed zoals gisteren in het Gentse niet te na gesproken natuurlijk )
Ik heb er hedenmorgen een vochtabsorbtie bakje van Rubson in geplaatst, bij wijze van test.
zaterdag 26 augustus 2006 - 11:48
cactelders

Cactelders

Die Rubsonsystemen zijn duur en de vulling kan vervangen worden door grof zout(strooizout).
zaterdag 26 augustus 2006 - 12:01
AndreV

AndreV

Voor Dirk: da's een goeie tip, alleszins beterkoop dan de idd redelijk dure vullingen van Rubson.

Voor Willy: dat is nu juist het probleem. Het is maar een kasje van goed 3m lang en de andere zijwand heeft bijna altijd de volle slag van de regen
zaterdag 26 augustus 2006 - 12:31
bisschop

Bisschop

Andre,
die bak met zout is dat om te zien of het vochtig is
als het vochtig is is het zout nat
zaterdag 26 augustus 2006 - 19:11
cactelders

Cactelders

De zouten liggen in een soort zeef en slorpen vocht op die er onderaan uitdrupt en regelmatig moet weggegoten worden.
zaterdag 26 augustus 2006 - 19:21
bisschop

Bisschop

Dirk
nu begrijp ik het dat is om de luchtvochtigheid op peil te krijgen
zaterdag 26 augustus 2006 - 19:22
cactelders

Cactelders

Gewoon om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen.Ik heb wel een beetje mijn bedenking bij gebruik in een serre van dit systeem ,omdat ik denk dat het alleen optimaal kan werken in een volledig gesloten serre. In een woning heb ik het zelf gedaan en werkt het goed , maar je hebt wel een hele grote bak nodig om meetbaar resultaat te bereiken, ik heb zo het idee dat de firma's die zo kleine bakjes produceren erop rekenen dat de klient verschiet telkens hij de bak met water uitgiet en denkt van : jawadde dat is nogal een pak water, maar bij nameting merkt men nauwelijks het verschil. Net daarom ben ik benieuwd naar Andre zijn bevindingen ,hem kennende zal hij het wel tot in de puntjes bijhouden, iets waarin ik nogal slordig ben, zo zal ik Andre zijn bevindingen meer "au serieux" nemen dan die van mezelf ( die dateren van een periode dat ik er soms met mijn sletsen naar sloeg)
zaterdag 26 augustus 2006 - 19:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon