menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rotstuin

Ga naar meest recente reactie

gerrit

Gerrit

Wij willen een rotstuin maken. Heeft iemand suggesties, voor planten, hoog-laag verschil, indeling?
donderdag 24 augustus 2006 - 21:52
berenice

Berenice

gerrit
ik ben ook rotsplant liefhebber
heb 2 rotstuintjes , mischien kunnen we samen wat bijleren ?
ik heb ook wel wat begin matereaal voor jou
en een goed planten adres
waar woon je ?
geef eens een seintje
grts berenice
vrijdag 25 augustus 2006 - 08:10
gerrit

Gerrit

Bedankt voor je reactie, ik heb op die site gekeken van Esveld, staat aardig wat op. Sempervivum heb ik en Sedum ook alleen de grote variant.


vrijdag 25 augustus 2006 - 13:27
Nivalis

Nivalis

Ik vind zelf rotsplantjes erg leuk.
Toen ik deze zomer op vakantie was in Zuid Duitsland heb ik dan ook veel foto's gemaakt over hoe de plantjes in minivorm hoog en zonnig groeien.

Ik ben zelf helemaal gek van auricula's. Da's een primula soort, bij mijn weten slecht verkrijgbaar in NL. http://www.popsplants.co.uk Dit is een engelse site met het plantje. In NL heten ze vaak berenoor.

Tips voor rotstuinen. Houd het overzichtelijk, in de natuur zijn rotsplanten erg klein, en flink verdeelt. De kleuren zijn vaak wel duidelijk, zodat je ze goed ziet. Je kan ook combineren met mossen of klein blijvende varens in schaduwgedeeltes.
Ik zou grote brokken steen gebruiken, en in kepen, openingen of kuilen een plantje plaatsen. Dat lijkt heel natuurlijk.
Let ook op waterafvoer. Dat ze niet constant met natte voeten staan.

Plantjes die ik heb gezien, Gentiaantjes (blauw), Alchemilla (groen/geel), kleine astertjes, havikskruid (oranje), disteltjes (blauw en wit) en dat was op 2274 meter... hahahaha.

Heel veel suxxes. Groetjes Nivalis.
zaterdag 26 augustus 2006 - 13:24
gerrit

Gerrit

Hallo Nivalis, is de auricula de gewone primulasoort of een kleine variant, we hebben nl. zelf een aantal jaren primula's geteeld, daar ben ik wel mee bekend. Bedankt voor de andere tips.Kijk ook eens op de site www.neerlandstuin.nl, een heleboel info.
zaterdag 26 augustus 2006 - 22:29
gerrit

Gerrit

Nivalis, ik lees nu bij je profiel dat je tuinontwerpster bent, heb je waarschijnlijk die site helemaal niet nodig, oeps maar het was goed bedoeld.
zaterdag 26 augustus 2006 - 22:32
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Jammer dat ik maar een halve foto vind ,maar indien U de juiste stenen vindt kan men zoiets doen met Sempervivum een onmisbare rotstuinplant. Als Uc dergelijke stenen vindt of weet liggen geef eens een seintje, velen vragen er mij naar.
[afbeelding verwijderd niet-https]

OP DE FOTO IS HET NIET GOED TE ZIEN ,MAAR BOVENAAN IS DE STEEN IN DE SPLETEN BEPLANT MET SEMP. ARACHN.
zaterdag 26 augustus 2006 - 22:50
gerrit

Gerrit

Heel apart het lijkt wel een boomstam, heel erg leuk die reacties, ik krijg echt zin in die rotstuin.
zaterdag 26 augustus 2006 - 23:06
cactelders

Cactelders

Waarop wacht je , hij moest er al liggen begin er vannacht maar al aan . Wordt meestal( altijd door vrienden bewonderd een mooie rotstuin en eenmaal hij er is heb je een minimum aan werk eraan ,normaal moet je meer verwijderen dan bijplanten.
zaterdag 26 augustus 2006 - 23:09
gerrit

Gerrit

Het probleem is of nou ja probleem ook weer niet. We hebben een stukje grond op een vakantieadres en dat is meer dan 2 uur rijden. Ik verzamel nu zoveel mogelijk tips en ideeen en als we weer een keer die kant op gaan, kunnen we misschien in 1 poging de rotstuin aanleggen.
zaterdag 26 augustus 2006 - 23:26
cactelders

Cactelders

Is wel ideaal hoor voor een vakantiewoning je gaat er naartoe om te onspannen en niet om steeds te werken in de tuin ,want als tuinieren niet echt je hobby is dan is het (voor velen zwaar) werken.Iemand hier op dit forum heeft hierover een mooie spreuk onder zijn handtekening staan , ik weet niet meer wie.
zaterdag 26 augustus 2006 - 23:50
gerrit

Gerrit

Ik zal het je sterker vertellen, het is voor ons werk, hobby en ontspanning.
zondag 27 augustus 2006 - 08:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon