menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Caralluma pauciflora

Ga naar meest recente reactie

Wiebe

Wiebe

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Twee foto's van een Caralluma uit India nl. Caralluma pauciflora. Men verondersteld dat India de bakermat is van de Stapelia-achtigen en zich van daaruit over Azie en Afrika hebben verspreid. De stammetjes zijn ca 0,6 cm in doorsnede terwijl de bloemen realtief groot zijn en ruim 2,5 cm in doorsnee zijn. De plant vormt ondergrondse uitlopers waardoor je in de eerste foto op een aantal plaatsen in de pot nieuwe scheuten boven de grond ziet komen. Deze sort is vrij lastig in cultuur omdat m.n. die ondergrondse uitlopers erg snel wegrotten.

Wiebe
dinsdag 22 augustus 2006 - 22:08
stekeltje

Stekeltje

een apart bloemeken, rieken die ook zo ambetant?
dinsdag 22 augustus 2006 - 22:44
bisschop

Bisschop

Heel mooie bloem amaai
dinsdag 22 augustus 2006 - 22:48
joijce

Joijce

deze bloemen zijn toch wel apart hoor, mooi Wiebe
dinsdag 22 augustus 2006 - 23:17
Geertje

Geertje

zo nog een klein plantje en toch al bloemen? weet u soms of het enkel de bloem is die vliegen aantrekt of de hele plant? (het is wel de bloem die raar riekt maar je weet maar nooit!)
woensdag 23 augustus 2006 - 00:10
AlainFSD

AlainFSD

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Twee foto's van een Caralluma uit India nl. Caralluma pauciflora. Men verondersteld dat India de bakermat is van de Stapelia-achtigen en zich van daaruit over Azie en Afrika hebben verspreid. De stammetjes zijn ca 0,6 cm in doorsnede terwijl de bloemen realtief groot zijn en ruim 2,5 cm in doorsnee zijn. De plant vormt ondergrondse uitlopers waardoor je in de eerste foto op een aantal plaatsen in de pot nieuwe scheuten boven de grond ziet komen. Deze sort is vrij lastig in cultuur omdat m.n. die ondergrondse uitlopers erg snel wegrotten.

Wiebe



Prachtig Wiebe,

De pertinente vraag is waarom mijn Caralluma , etc nooit bloeien ondanks hun vegetatieve overdrive.
M.a.w. elk jaar weer voldoende nieuwe stammetjes maar dan wel zonder bloei ??

Alain
woensdag 23 augustus 2006 - 02:04
Lucl

Lucl

ik sta er versteld van dat die manne zo klzin al aan het bloemen gaan. Mooi werk
woensdag 23 augustus 2006 - 06:17
DieTerXz

DieTerXz

Ja, erg mooi. Ik heb op de ruildag mijn eerste Caralluma's gekregen.
woensdag 23 augustus 2006 - 10:41
Wiebe

Wiebe

Of de planten wel of niet bloeien hang niet af van de grootte van de plant. De meeste soorten worden via stekken vermenigvuldigt en kunnen dan als klein plantje al bloeien. Ook uit zaad gekweekt kunnen sommige soorten vrij snel bloeien; mijn record op dit punt is een zaailing van een (toen nog) Trichocaulon die ik als zeer kleine zaailing heb geënt (op een Ceropegia woodii knol) en in hetzelfde jaar nog tot bloei kwam. Een eerste vereiste voor goede bloei is goede groei; Stapelia-achtigen bloeien vaak op de nieuwgroei. Ook de standplaats in de kas kan natuurlijk bepalend zijn; in het verleden had ik een bepaalde soort (Caralluma (Orbea) lugardii die ik op een vrij zonnige plaats had staan zonder ooit bloemen te zien. Toen ik deze plant iets minder zon gaf, kwam hij wel in bloei.

De bloemen van deze soorten ruiken inderdaad onaangenaam; alleen niet op grote afstand maar pas als je er met je neus redelijk bovenop zit!

Wiebe
woensdag 23 augustus 2006 - 19:09
Mamamia

Mamamia

Dit vind ik wel héél bijzonder en zeker omdat het plantje nog zo klein lijkt
en zulke prachtige bloemen voortbrengt,ik ben wel een heel heel klein beetje jaroers hoor!!
Mamamia.
vrijdag 23 maart 2007 - 14:05
Mamamia

Mamamia

Hallo Wiebe,

Ik ben veel met aasbloemen bezig zoals je misschien al zult weten,
maar vorige zondag heb ik er véél ineens kunnen kopen maar er hangen
helaas geen labels aan,kunt ge me misschien helpen om ze te
idetificeren of heb je sugesties qua boeken waar ik in kan opzoeken.
Op het internet vind ik véél info maar de foto's worden meestal genomen
als de plant in bloem staat,het is misschien beter om tot dan te wachten.

Groet, Mamamia
woensdag 28 maart 2007 - 18:15
Wiebe

Wiebe

Er zijn inderdaad maar weinig Stapelia-achtigen die je op naam kunt krijgen zonder dat ze in bloei staan. Zelfs dan is het lastig genoeg omdat er erg veel hybrides in omloop zijn. Maar ik zou je inderdaad willen aanraden om als je planten in bloei staan foto's op dit forum te laten zien om te proberen ze op naam te krijgen.

Voor Stapelia-liefhebbers zijn er maar twee of drie (series van) boeken echt de moeite waard;
1. de tweedelige serie van Peter Bruyns over Stapelia's van Zuid-Afrika
2. uit de serie "Sukkulentenlexicon" (Duits) of "Handbook of succulent plants" (Engels) het deel Asclepiadaceae
3. het oude 3-delige boekwerk van White en Sloane over Stapeliae

Helaas allemaal kostbare boeken!

Vriendelijke groeten,

Wiebe
donderdag 29 maart 2007 - 21:30
Mamamia

Mamamia

Hoi Wiebe,Enig idee waar ge het boek van Peter Bruyns in Europa
nog zou kunnen vinden ?

Mamamia
vrijdag 30 maart 2007 - 11:56
Wiebe

Wiebe

Frans Thijs (??) als ik mij niet in de naam vergis had ze vorige jaar op de ELK in voorrraad. Ik heb even geen aanvullende gegevens maar misschien kunnen naderen je verder helpen. Je kunt ook rechtstreeks bij de uitgever bestellen:
http://www.succulents.net/umdaus/stapeliads.html

Wiebe
zondag 1 april 2007 - 11:23
Tim

Tim

Je kan de boeken inderdaad bekomen bij Frank Thijs.

Telefonisch ( best tussen 18 en 22 uur ) 03 - 383 50 06
of mail : [email protected]


zondag 1 april 2007 - 12:51
Mamamia

Mamamia

Hoi Wiebe en Tim,

bedankt voor de hint waar ik de boeken kon kopen,Ik ben
naar Frank Thijs geweest en heb er het 2 delig boek van de
Stapelias van Soutern Africa gekocht,gewoon PRACHTIG.
En nu maar lezen hé,die Peter V.bruyns weet er volgens mij alles
van.Als je eens een hint hebt,over stekjes enz. ze zijn altijd welkom
zowel de hints als de stekjes!!

Groet,Mamamia

dinsdag 3 april 2007 - 09:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon