menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Imbricata vs. tunicata

Ga naar meest recente reactie

DieTerXz

DieTerXz

Hoi

Ik heb hier Kakteen von A bis Z van Haage naast mij, en ik heb beide beschrijvingen hier. Nu mogen jullie het voor mij vertalen en dan uitsluiten, ik ben niet echt fantastisch in Duits. Ik heb de umlauts weggelaten en schrijf geen hoofdletters aan de naamwoorden omdat ik geen zin heb.

- imbricata (Haw.) Knuth
Dachziegelartige Cylindropuntia
baumformig, bis uber 3 m hoch, stamm holzig, triebe schrag aufstrebend, endtriebe bis 3 cm diameter, stark hockrig; Hocker bis 2,5 cm lang, seitlich abgeflacht; 8-30 dornen, bis 3 cm lang, braun, scheiden dunn; bluten 4-6 cm lang, purpurn, am triebende; fruchte bis 3 cm lang, kahl, gelb; USA bis Mittelmexiko.
-- var. argentea (Anth.) Backbg.
Hocker kurzer;
Dornen silbrig, Fub rot;

- tunicata (Lehm.) Knuth
Cylindropuntia mit hautiger dornenhulle (tunica)
niedrig-buschig, triebe kurz oder bis 15 cm lang, stark hockrig, leicht losend, dadurch starke verbreitung;
meist 6-10 dornen, bis 5 cm lang, zuerst rotlich, scheiden weib, dunn (wie papierhullen uber strohhalmen);
bluten 3 cm lang und diameter, gelb, --> ovarium kahl oder bedornt;
Mexiko (auf dem Hochland weit verbreitetes, lastiges unkraut (dat geloof ik goed...), wurde bis nach Sudamerika verschleppt, breitet sich auch dort aus);
sehr ahnlich der rosablutigen C. rosea; beide wegen der einzigartigen dornenhulsen in sammlungen beliebt; zu schattig kultiviert verkummern die dornen, hulsen werden kaum gebildet.

Voor zover dit. Wat ik eruit kan opmaken (als 'hulsen' ook werkelijk huls betekent), dan zijn de planten van Willy Nysen C. imbricata (zoals hij ook zei), en die van Alain Lagrange toch C. tunicata (hierbij heb ik in ieder geval papierachtige hulsen over de doorns aangetroffen).

Deel 2: de onbekende Opuntia, waarvan we dachten dat het wel eens Cylindropuntia kleiniae kon zijn. Ik heb nog niet veel research gedaan, maar ik denk, dat het wel eens C. leptocaulis zou kunnen zijn. Ik zal daar mij nog eens mee bezig houden.

Deel 3: @ Sonja: er staat in de buurt van uw M. yaquensis (ik geloof iets verder de serre in, bij de overgang van de grote planten naar de kleintjes voor verkoop op de hoek), een Euphorbia met bladeren in een grote pot. Hij blijft laag en vormt een groep, de soortnaam begon met een 'm'. Zou u eens kunnen kijken welke plant ik bedoel? Het is omdat dit weleens de plant zou kunnen zijn die Günther niet gedetermineerd kreeg. In ieder geval al bedankt voor de leuke dag nogmaals.

Groetjes
Michiel
zondag 20 augustus 2006 - 19:17
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

de naam is euphorbia maleolensis,zal straks een foto posten
[afbeelding verwijderd niet-https]

en een stek van naderbij
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 21 augustus 2006 - 09:22
Pieter

Pieter

Die 'hulzen' noemen ze ook el eens 'schede' en die zit over de doornen bij alle Cylindropuntia. De C. tunicata is wel genoemd naar dit kenmerkt, maar de andere soorten bezitten dit dus ook. Een tweetal maanden geleden heb ik al eens het onderzoek gedaan op alle soorten die ik heb (imbricata, ramosissima, rosea, kleiniae, leptocaulis, ...) en overal zo'n schede aangetroffen...
maandag 21 augustus 2006 - 12:06
AndreV

Tekst aangepast

AndreV

Pieter, ik heb ook een stek van C.Rosea (ex Alain1 ) en daar zitten idd ook van die hulzen over de doornen.Staat bij mij hoog en droog uit de weg, want tes een smeerlapke
maandag 21 augustus 2006 - 12:18
DieTerXz

DieTerXz

C. rosea wordt ook wel eens C. tunicata genoemd, maar blijkbaar zijn het twee verschillende soorten... Ik moet bekennen dat ik die hulzen alleen heb aangetroffen bij de C. tunicata van Alain. De C. imbricata van Willy had er weinig of geen.
maandag 21 augustus 2006 - 12:54
Pieter

Pieter

Maar vaak vallen die al af in een jong stadium, daarmee dat je misschien zou kunnen zeggen dat er geen zijn, maar initieel zijn ze er wel hoor.
maandag 21 augustus 2006 - 14:30
Pieter

Pieter

Dat is idd een hele mooie Cylindropuntia, Willy
dinsdag 22 augustus 2006 - 09:28
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

C. rosea wordt ook wel eens C. tunicata genoemd, maar blijkbaar zijn het twee verschillende soorten... Ik moet bekennen dat ik die hulzen alleen heb aangetroffen bij de C. tunicata van Alain. De C. imbricata van Willy had er weinig of geen.

dinsdag 22 augustus 2006 - 10:41
WillyN

WillyN

Ik zou gaan voor imbricata Willy
dinsdag 22 augustus 2006 - 12:10
DieTerXz

DieTerXz

Dat is een mooie uitgegroeide... Maar is er hier niemand die wat Duits kan?
dinsdag 22 augustus 2006 - 12:32
DieTerXz

DieTerXz

Dat was de bedoeling. Ik heb die boek, maar kan alleen naar de tekeninkskes kijken :P...
dinsdag 22 augustus 2006 - 16:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon