menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoya carnosa fa compacta

Ga naar meest recente reactie

Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Gekocht bij Frans Delocht die, als ik me niet vergis, een hele verzameling had onder gebracht in een "afgedankt zwembad" waar de nicotinereuk u aan de ingang tegen kwam....verschrikkelijk maar...nergens enig spoor van insecten...konden niet tegen de sigarettenrook!
[afbeelding verwijderd niet-https]
Nog wat anecdotes...ik reed toen met een Datsun, met mijn vrouw en de Willy waren we daar op een opendeurdag....We hadden zodanig veel planten gekocht dat mijn vrouw eerst naast mij kwam zitten en ze nog een mastodont van een plant op haar schoot moest nemen terwijl de Willy al achteraan ingepakt zat tussen de planten...verschrikkelijk.
zaterdag 28 juni 2008 - 22:24
Rita1960

Rita1960

Hallo deP,

Is dit in 't hollands een zgn "wasbloem" ?

grt'n

Rita
zaterdag 28 juni 2008 - 22:28
Paronoto

Paronoto

Hallo deP,

Is dit in 't hollands een zgn "wasbloem" ?

grt'n

Rita


Ik denk het wel, ja...een van de vele dan...
zaterdag 28 juni 2008 - 22:39
Rita1960

Rita1960

CITAAT:
">#666666;'>
snip....We hadden zodanig veel planten gekocht dat mijn vrouw eerst naast mij kwam zitten en ze nog een mastodont van een plant op haar schoot moest nemen terwijl de Willy al achteraan ingepakt zat tussen de planten...verschrikkelijk.


Ja en dat was een 3 deurs autootje, een raadsel hoe ik daar ooit in geraakt ben .. en terug uit ! ... gelukkig hebben we geen accidenten want daar haddden ze mij nooit meer tussenuit gekregen zonder een gigantische epileertang !!
Hij had altijd formidabele oude Parodias staan in dat zwembad, opgekocht uit verzamelingen .. helaas dikwijls "te zwaar" voor mijn geldbeugel


LOL !!''

grt'n

Rita
zaterdag 28 juni 2008 - 22:39
Rita1960

Rita1960

de P,

de bloem deed mij er aan herinneren. Het blad ziet er iets minder gezond uit. te lichtgroen en vervormd of is dit tegenwoordig in de mode??
grt'n

Rita
zaterdag 28 juni 2008 - 22:41
jumperke

Jumperke

Dat blad ziet er zo uit hoor!
Vandaar da naam 'compacta' (compact).
Heb die hier ook staan.
Staat in de zomer buiten op een plek in de schaduw,in de winter binnen in de veranda.

jerko
zondag 29 juni 2008 - 14:34
Rita1960

Rita1960

Dat blad ziet er zo uit hoor!
Vandaar da naam 'compacta' (compact).

Hoi,

Genetische manipulatie of bestraald??

grt'n

Rita
zondag 29 juni 2008 - 21:24
Paronoto

Paronoto

Dat blad ziet er zo uit hoor!
Vandaar da naam 'compacta' (compact).

Hoi,

Genetische manipulatie of bestraald??

grt'n

Rita



Niet verwarren met "Kom pakt da"...
zondag 29 juni 2008 - 22:05
Rita1960

Rita1960

CITAAT:
">#666666;'>
Dat blad ziet er zo uit hoor!
Vandaar da naam 'compacta' (compact).

Hoi,

Genetische manipulatie of bestraald??

grt'n

Rita



Niet verwarren met "Kom pakt da"...


Nee de P,
'k was wel blond maar zo erg was het ook nog niet. Heb de hoya vroeger zelf ook gehad maar daar zaten tenminste nog mooie, dikke, donkergroene bladeren aan. Tegenwoordig bestralen ze sommige planten zodat ze een aparte vorm blad krijgen... vandaar mijn vraag.
Of is deze bladvorm uit een spontane mutatie ontstaan en vervolgens verder ontwikkeld??

groetjes,

Rita
zondag 29 juni 2008 - 22:17
Paronoto

Paronoto

Nee,nee, van bestralen is/was er geen sprake...Waarvan ik spreek dat is zo'n dikke 20 jaar geleden en toen "straalden" ze nog niet (of toch wel?). Die plant hangt in de veranda, in volle klaarte maar geen volle zon. De bladeren waren TOEN al gekruld, ik heb daar niks aan gedaan en alle nieuwgroei is met diezelfde eigenaardige krul, oude bladeren zien er iets minder fris uit (misschien al 30 jaar oud) en of die naam correct is...nooit gecontroleerd en misschien moet ik dat wel eens doen. Zal ik u een scheut kweken?
zondag 29 juni 2008 - 22:27
Paronoto

Paronoto

Hier een model dat ik vond op I-net....die "gekrulde" vorm bestaat dus wel degelijk
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 29 juni 2008 - 22:52
Rita1960

Rita1960

Zal ik u een scheut kweken?


De P,

GAARNE!

groetjes,

Rita
maandag 30 juni 2008 - 06:14
mjohanna

Mjohanna

Mijn ouwe knar!!
Van scheut opgekweekt door mijn moeder in 1989 na haar overlijden door mijn vader vertroeteld tot 1999. Nooit gebloeid. Ik heb haar verplicht ge-erfd, omdat niemand haar wou hebben. In de serre gehangen in april 1999, en binnen een paar weken 17 bloemen er aan.
Was toch iemand blij dat mijn vader dood was!!!!!(de plant bedoel ik)
Dus de oudste bladeren zijn ook bijna 20 jaar.
sindsdien vele bloemen zien komen en gaan.

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 30 juni 2008 - 09:02
Paronoto

Paronoto

Marian da's een mooie ouwe knar zeg, houd hem (haar) maar in ere want d'er zijn er niet zoveel van.
maandag 30 juni 2008 - 21:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon