menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cactuspotgrond

Ga naar meest recente reactie

clubbrugge

Clubbrugge

Zijn er mensen met interesse voor een schitterende potgrond, samenstelling Grusonia,dan kan dit een voorstel zijn.
Ik werk nl bij de potgrondfirma waar we de samenstellingen naar de wens van de klant maken, nl firma Snebbout uit Kaprijke.
Indien interesse, kunnen we zien of er voor U, als cactuskenner,iets kan gedaan worden.
Laat zeker iets weten en dan kunnen we afspreken hoe, wat en waar we voor U kunnen afsprken.
Groeten,
Nicolas
woensdag 18 juni 2008 - 13:47
Dany

Dany

De cactusgrond van cactusclub Lophophora komt daar ook vandaan en ik heb die grond ook voorgesteld aan cactusclub Grusonia via Robert Huyghe en dan zijn ze ook naar ginder geweest want die vorige grond trok inderdaad op niets. Maar er zit volgens mij ook nog te veel turf in. De beste grond kwam volgens mij van Stercxks uit Roeselaere maar spijtig genoeg wordt die niet meer gemaakt.
woensdag 18 juni 2008 - 17:55
Dany

Dany

Vreemd he dat "potgrond" verkopers niets anders meer kennen dan TURF als basis voor hun potgronden ? (en ik weet ook wel waarom ) Er zijn nochtans genoeg bronnen on HUMUS te bekomen zelfs al moet die misschien nog wat "behandeld" (lees "verder gecomposteerd") worden ...
Ook vreemd dat cactusliefhebbers, na al die jaren, nog steeds niet begrepen hebben dat TURF = VERGIF voor hun planten .. nu ja .. 't zal wel nooit wennen zeker ?

Volledig akkoord met u. Die grond van bij Stercxks vroeger en dan spreek ik eind de jaren 80 begin 90 daar zat bijna geen turf in maar wel veel humus, wat zand en leem en dat vond ik een goede basis om dan je eigen samenstelling te maken.
woensdag 18 juni 2008 - 22:55
clubbrugge

Clubbrugge

De potgrond van Sterckx was wel geen compost en of humus, maar een overgroot deel van zwartveen, de vettigste turf, oa nu gebruikt bij perspotgronden, met bijgevoegd leemklei.
Teveel compost of humus in de potgrond kan zware schade veroorzaken aan de planten.
Het zoutgehalte kan er te hoog zijn evenals magnesium, met een stijging van het kalkpercentage tot gevolg.
In Engeland was er sprake om peatfree te kweken, maar helaas hun grote plannen hebben ze moeten opbergen, wegens niet realiseerbaar, te duur en onmogelijk voor de meeste planten.
donderdag 19 juni 2008 - 07:56
WillyN

WillyN

Ook vreemd dat liefhebbers zich nog steeds niet kunnen losmaken van het "potgrond" idee zoals dat 30-40-50 jaar evangelie was ? Toen kon men geen cactus fatsoenlijk kweken zonder "bosgrond", het beste was eik of beuk, maar toen was er plots geen "bosgrond" meer en toen kwakte men er maar een flinke emmer turf in en oh wonder dat scheen ook te werken. De nieuwe ideeen en concepten die ons de laatste 15-20 jaar aangebracht zijn door de veelvuldigheid aan reizen naar de cactuslanden en de daarbij verzamelde informatie zou bij liefhebbers, zeker inzake cultuurvoorwaarden, toch al wel een belletje moeten doen rinkelen hebben zeker ? Sommigen schijnen echter behoorlijk doof te zijn !

AMEN
donderdag 19 juni 2008 - 11:39
Dany

Dany

Voor Clubbrugge, aangezien je bij de firma Snebbout werkt, is het dan niet mogelijk om een grond samen te stellen voor cactussen zonder turf maar bv. met bladcompost, leem, bims eventueel wat gemalen baksteen
donderdag 19 juni 2008 - 19:18
clubbrugge

Clubbrugge

Dit is geen probleem, enkel wou ik geen zware discussie , maar overleg ivm potgronden.
Indien er mensen zijn die volledig tegen zijn, geen probleem, met alle respect.
Maar een goede compost, wil zeggen zonder onkruidzaden, aaltjes , etc. kost evenveel of een goede potgrond.
We zitten nu in een turfmedia, en ik geef parodiakenner gelijk voor zijn cactussen, waarom niet doen als het super goed werkt.
Maar de dagelijkse realiteit toont aan dat alle professionele kwekers, hetzij perkgoed, chrysanten, kamerplanten, etc wel beroep moeten doen op de turf, zelfs onze cactuskwekerijen in Belgie.
Er zijn vele alternatieven, maar de kostprijs ervan ligt momenteel hoger dan de turf zelf.
Dus het zij maar zo.
Er kan voor iedereen een samenstelling worden gemaakt, maar reken wel, professioneel is het onmogelijk om een paar m3 in zakjes te vullen.
Machinaal moeten er minstens een 5 tal m3 worden gemaakt om alle trommels en mengmachines in goede werking te stellen.
Hopelijk heb ik op uw vraag iets kunnen antwoorden.
donderdag 19 juni 2008 - 19:39
clubbrugge

Clubbrugge

Wat ook als alternatieven kan is de kokospeat, een gruis van de kokosnoten, sommige kwekers gaan er voor 100% mee om.
Wel opletten, kokosprodukten komen uit Azie en of Afrika, sommige bedrijven geven er een lapje aan bij het wassen van de produkten, zodat ze bepaalde reinigingsmiddelen gaan gebruiken, met alle gevolgen van dien.
Bims, gemalen baksteen, lava enz. alle alternatieven zijn mogelijk, maar wie wil ze proberen, en de kostprijs.
Moest de turf zo slecht zijn, waarom gebruikt iedereen er dan zoveel?
Eén reden: de kostprijs.
Mvg,
Nicolas
donderdag 19 juni 2008 - 19:50
Dany

Dany

Bedankt, ik zal dat eens doorgeven aan de cactusclub Lophophora, in het verleden werd er altijd per 12000 liter bestelt en volgens ik mij kan herinneren geeft Grusonia 18000 of 24000 liter bestelt als ze hun koppen eens te samen steken dan komen ze zeker aan 30 m³ dan is dat toch al iets en dan kan er een prijs gemaakt worden en zien of het haalbaar is.
donderdag 19 juni 2008 - 20:35
clubbrugge

Clubbrugge

Zeker Dany,
Dit is niet om er een commerciele zaak van te maken, maar om de liefhebbers een kans te geven voor een degelijke prijs aan materiaal te geraken.
Samen sterk en kan trouwens voor iedereen een voordeel geven.
Mvg,
Nicolas
donderdag 19 juni 2008 - 20:48
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Wat ook als alternatieven kan is de kokospeat, een gruis van de kokosnoten, sommige kwekers gaan er voor 100% mee om.
Wel opletten, kokosprodukten komen uit Azie en of Afrika, sommige bedrijven geven er een lapje aan bij het wassen van de produkten, zodat ze bepaalde reinigingsmiddelen gaan gebruiken, met alle gevolgen van dien.
Bims, gemalen baksteen, lava enz. alle alternatieven zijn mogelijk, maar wie wil ze proberen, en de kostprijs.
Moest de turf zo slecht zijn, waarom gebruikt iedereen er dan zoveel?
Eén reden: de kostprijs.
Mvg,
Nicolas


Hmmm,Cocopeat is niet echt aan te raden om er cactussen op te doen groeien.
Heb een eind terug rondvraag gedaan bij mensen of het zou aan te raden is om ze op Cocopeat te zetten en daaruit kon ik vaststellen dat ze wegkwijnen op Cocopeat.
Maar,als ik U één goede raad mag geven:hou turf weg van de cactussen.
Turf in het substraat levert geregeld problemen!
Het hecht zich vast aan de wortels en bij het verpotten gaat dit er met moeite af!
In de winter hebben de cactussen dan geen water gekregen en de potgrond is na de winter helemaal gekrompen door de turf en neemt nauwelijks-geen water meer op!
Een echte afrader dus bij het kweken van cactussen,zeker als ge turfschuwe Parodia's hebt!

jerko

donderdag 19 juni 2008 - 21:13
WillyN

WillyN

Voor Jerko


Hmmm,Cocopeat is niet echt aan te raden om er cactussen op te doen groeien.
Heb een eind terug rondvraag gedaan bij mensen of het zou aan te raden is om ze op Cocopeat te zetten en daaruit kon ik vaststellen dat ze wegkwijnen op Cocopeat.


De Nationale Plantentuin van Meise gebruikt reeds jaren, als basis voor hun grondsamenstelling, coco ipv turf OOK voor de cactussen en vetplanten
vrijdag 20 juni 2008 - 13:51
AndreV

AndreV

Is het niet zo dat professionele kwekers turf gebruiken, omdat ze uitvoervergunningen moeten krijgen?
En dat die niet gegeven worden voor andere substraten dan turf?
Verder zal het feit dat zaailingen op turf misschien wel rapper groeien wel meespelen.
Let op dit is geen eigen wijsheid hoor, alleen iets dat ik per toeval hoorde in een discussie over plantenuitvoer.
vrijdag 20 juni 2008 - 16:15
Esem

Esem

Mag ik jullie nu eens vragen, wat is nu en goede of misschien wel de beste samestelling van cactus en suculenten grond ,en ook de samestelling van de zaaigrond voor beide.

Ik ben een beginner zoals meer hier op het forum,en zie door het bos de bomen niet meer, nu ik dit alles lees hier.

Dus kunnen jullie een goede samestelling doorgeven van beide gronden. A
ls ik hier nu niet te veel aan het vragen ben.

Maar ik dacht toch wel dat men hier de beginner wel wegwijs kan maken.
Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Gr Eddy,
vrijdag 20 juni 2008 - 19:24
Dany

Dany

Mag ik jullie nu eens vragen, wat is nu en goede of misschien wel de beste samestelling van cactus en suculenten grond ,en ook de samestelling van de zaaigrond voor beide.

Ik ben een beginner zoals meer hier op het forum,en zie door het bos de bomen niet meer, nu ik dit alles lees hier.

Dus kunnen jullie een goede samestelling doorgeven van beide gronden. A
ls ik hier nu niet te veel aan het vragen ben.

Maar ik dacht toch wel dat men hier de beginner wel wegwijs kan maken.
Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Gr Eddy,

Eddy je moet eens kijken op de afdeling substraten en de afdeling zaaien naar de vastgepinde topics. Die afdelingen staan juist onder de afdeling Cactusbabbel. Als je dat allemaal zal gelezen hebben ga je al iets meer weten. Het substraat is dikwijls afhankelijk van de soort, het is en blijft zoeken naar het ideale substraat (als dat al bestaat) ook voor ervaren liefhebbers
vrijdag 20 juni 2008 - 19:38
Esem

Esem

Bedankt Dany, maar deze had ik al wel gelezen,maar doordat ik hier zoveel lees is er al misschien een andere en eventueel een betere samenstelling dan deze die te lezen staat in het vast gepint topic ,maar toch alvast bedankt voor je reactie.

Eddy,
vrijdag 20 juni 2008 - 19:56
Dany

Dany

Bedankt Dany, maar deze had ik al wel gelezen,maar doordat ik hier zoveel lees is er al misschien een andere en eventueel een betere samenstelling dan deze die te lezen staat in het vast gepint topic ,maar toch alvast bedankt voor je reactie.

Eddy,

Eddy, het substraat van Alain is zeer goed en geschikt voor 90 à 95% van de soorten, uitzonderingen zijn er altijd
vrijdag 20 juni 2008 - 20:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon