menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zuilvormige cactus

Ga naar meest recente reactie

Maartendev1

Maartendev1

Ik weet niet of ze bestaan, maar bestaan er zuilvormige cactussen die geen volle zon eisen en toch nog gezond groeien? Voorheen had ik altijd alleen maar tropische cactussen zoals verschillende epicactussen/epicacteeen enzo en ik wou wel eens een keer wat nieuws proberen.

Groet Maarten
vrijdag 1 februari 2008 - 18:47
cactelders

Cactelders

Dat zullen de korte zuilcactussen en de kruipende zuilcactussen zijn dan !
vrijdag 1 februari 2008 - 18:51
Maartendev1

Maartendev1

Zou u misschien enkele soorten kunnen noemen?

Groet Maarten
vrijdag 1 februari 2008 - 18:53
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Er zijn hier op dit forum straffer mannen dan ik voor dit type cactus maar alvast een, goede link :
http://www.columnar-cacti.org/index.html
vrijdag 1 februari 2008 - 18:58
jumperke

Jumperke

Zijn de Mammillaria elongata's daar ook bijgerekend?
Of heb ik het mis?

groetjes jerko
vrijdag 1 februari 2008 - 20:22
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Zowat alle zuilcactussen staan links op de site van de link en Mammillaria staat daar niet bij hoor!
vrijdag 1 februari 2008 - 20:30
jumperke

Jumperke

Oei,kzie he tnu pas.

groetjes jerko
vrijdag 1 februari 2008 - 20:33
Pieter

Pieter

Hoi Maarten,
Als je de echte grote reuzen zoekt, deze zullen wel graag in de volle zon groeien denk ik hoor, want een zuilcactus zal boven de andere planten uitsteken en dus geen schaduw krijgen. Calymmanthium heb ik al zien groeien onder andere begroeiing, maar de groeivorm gaat soms ook al naar die van de Hylocereussen toe hé.
maandag 4 februari 2008 - 12:01
Maartendev1

Maartendev1

probeer eens Machaerocereus eruca (creeping devil) ...


Ik heb hem even nagezocht. Wat een bijzondere en mooie cactus zeg! Weet iemand waar deze te vinden? Ik zag dat hij ook deels onder begroeing groeide, dus volle zon zal wel niet noodzakelijk zijn.
Ik beschik wel over een plek waar net geen volle zon komt, alleen een ochtendzonnetje maar overdag komt er wel heel veel licht.

Groet Maarten
maandag 4 februari 2008 - 12:22
cactelders

Cactelders

Die creep is af en toe aangeboden in het verleden ( ELK oa) maar ik meen te weten dat die wel prijzig zijn !!!
maandag 4 februari 2008 - 18:45
Paronoto

Paronoto

Men moet het niet al te moeilijk maken, met enkele Cleisto's kom je al een heel eind, ik heb er 3 staan die nu al 2m40 lang zijn en ieder jaar volop bloeien + een paar nachtbloeiende cereussen en een Micranthocereus purpureus van 1m80.Allemaal in een zelfgemetste bak van 2,50 X 0,80 en 0,50 diep, meer moet dat niet zijn. Te lange Cleisto's kun je gemakkelijk inkorten, 1m inkorten, die "kop" laten herbewortelen (geen probleem), idem met Cereus.

maandag 4 februari 2008 - 20:14
Maartendev1

Maartendev1

Ik heb al wel een kleine cleistocactus strausii (correcte naam?), maar ik heb hem eigenlijk een beetje verwaarloosd omdat ik dacht dat het toch nooit wat zou worden zonder volle zon. Ik zal hem eens een keer verpotten en wat meer aandacht gaan geven.

@ paronoto
Staan ze bij u ook gewoon uit de zon?
maandag 4 februari 2008 - 21:50
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Ze staan alle in volle grond wat zich wel repercuteert in hun vlotte groei bvb. Zon..als die er is, van 's ochtendsvroeg tot even na de middag, mijn muurserre "kijkt" naar het oosten en de lengte-as loopt noord-zuid, in de namiddag komt ze geleidelijk in de schaduw. Zon is niet persé een absolute noodzaak, licht daarentegen wel, plus "ruimte" aan de voet ttz naargelang zuilen groeien (en dat doen ze nogal) regelmatig de potmaat /ruimte aanpassen indien men niet over vollegrondruimte beschikt. Het grondmengsel moet navenant zijn, ik gebruik 1/2 compostaarde uit mijn tuin + 1/4 grof rijnzand + 1/4 zgn bloemistenaarde van een goed merk. Ze groeien dat g'het ziet en bloeien navenant, een Cleistoc. juyensis bracht 36 bloemen voort bvb, gezien zijn te groot worden + 4 vertakkingen heb ik drastisch moeten snoeien en kopstukken weggegeven. Een Cleistoc. baumii zal er eind dees jaar moeten aan geloven wegens te lang (2m30) en met zijn kop bijna tegen de nok...Vanaf ong. een meter lengte zijn ze zeker bloeibaar. Een Micranthcereus staat in een emmergrote pot en krijgt binnenkort een minivat aan zijn voeten....
dinsdag 5 februari 2008 - 10:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon