menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Notocactus ottonis var vencluianus

Ga naar meest recente reactie

Alain1

Alain1

Herinneren jullie hem nog de Notocactus ottonis var Vencluianus? Tijdens de "Rara" op het forum? Hij is begonnen aan zijn tweede bloemenronde.
Ik heb de N. Vencluianus (rood) bestoven met de N. ottonis (geel) een ik heb de N.ottonis (geel) bestoven met de Vencluianus (rood). En volgens de lectuur zou die N. ottonis (geel) moeten Vencluianuskes geven ... zeggen ze ...
Kunnen jullie nog volgen met mijn uitleg???
Ondertussen zijn beide Noto's, van de vorige ronde, reeds zaden aan het aanmaken welliswaar nog niet rijp.
Dus dat zal uitkijken worden ...

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groeten Alain
donderdag 3 augustus 2006 - 19:08
Ben

Ben

wij duimen alvast voor het uitkomen van de verwachtingen. go for it, alain!
donderdag 3 augustus 2006 - 19:53
Alain1

Alain1

Idd Willy, ff nadenken en nog eens en dan klik. En het valt best mee. Het zijn natuurlijk geen bewegende beelden anders stond er niets op. Ben er wel content van.
Had ik ook maar meer plaats ... enkel Frailea's kunnen er nog bij ... die worden niet zo groot, hé!
donderdag 3 augustus 2006 - 22:47
Alain1

Alain1

Willy, ik wist niet dat je koeien had LOL
Je moet je er eens in verdiepen. Best nog aangenaam hoor die bollekes.
Zijn eerder klein, weinig eisend, soms bloei, steeds zaad en vooral ze prikken weinig Meer moet dat niet zijn, hé.
vrijdag 4 augustus 2006 - 07:06
Pieter

Pieter

Mooie bloemen Alain. Ik kan je uitleg van die bestuivingen wel volgen hoor, maar ik ben niet akkoord met je conclusie. De zaailingen die uit die kruising komen hebben inderdaad een grote kans om allemaal rode bloemen te hebben (in dat geval is de rode kleur dominant over de gele), maar daarom mag je ze nog geen N. vencluianus noemen hé, dan zijn ze ottonis X vencluianus of omgekeerd. Want mocht je die kruisingen dan nog eens kruisen met een gewone gele ottonis dan zou bv 50% van de zaailingen wel eens geel kunnen zijn. En de bloemkleur zal waarschijnlijk niet het enige verschil zijn zeker tussen die ottonis en vencluianus.
vrijdag 4 augustus 2006 - 12:53
Alain1

Alain1

Ja Pieter ik begrijp u volledig hoor. Maar het is ook via lectuur waarop ik me baseer. Ik zal zien wat de resultaten worden hé ... binnen vele jaren.
Rood is idd dominant over de gele maar begrijp dan niet dat als je een gele bestuift met de rode je enkel en alleen rode krijgt(volgens de lectuur). Zou dn eerder denken aan vb 75% rood en 22% geel/rode bloemblaadjes en 2% gele bloemblaadjes.
vrijdag 4 augustus 2006 - 13:35
Pieter

Pieter

Met een paar experimenten met Mammillaria denk ik te kunnen zeggen dat rood eigenlijk niet 100% dominant is over geel, maar dat er een zekere vorm van codominantie bestaat. Wel zou het denk ik door 1 gen gecodeerd worden. Ik ga hier niet codominantie, gendosiseffecten en aanverwante beginnen uitleggen want dat zou ons veel te ver leiden.
Maar het principe zit zo. Het gen bestaat in verschillende types (allelen). Een zuivere gele zal bv twee exemplaren van het gele type hebben (twee want ze zijn diploïd), de rode zal 2 copies hebben van het rode type. Kruis je ze met elkaar, dan hebben de namomelingen 1 geel en 1 rood type gen. Als rood dominant is over geel, zal enkel het rode tot uiting komen. Het is dus duidelijk dat als je deze plantjes dan kruist met een zuivere gele je dan de helft gele kruigt en de helft rood/gele (die er rood uitzien). Maar nogmaals: dit zijn de mendeliaanse basiswetten. In de praktijk is het allemaal wat ingewikkelder, hoewel bloemkleuren *behoorlijk eenvoudig zijn in de eenvoudige kruisingsgevallen*.
vrijdag 4 augustus 2006 - 14:26
Pirex

Pirex

Waarom leg je dit niet uit in het latijn? Het zou toch veel gemakkelijker niet te begrijpen zijn!



vrijdag 4 augustus 2006 - 15:39
Pieter

Pieter

En ik maar elke zin 10 keer herschrijven om het begrijpbaar te maken
vrijdag 4 augustus 2006 - 15:43
Alain1

Alain1

Bedankt Pieter voor de uitleg.
We zullen het eens op termijn bekijken als de lectuur klopt ...
De eerste resultaten (eerste bestuiving) zullen ten vroegste binnen 6 jaar bekend zijn en de 2de kruising binnen 12-14 jaar ( de bestuiving van de gekruiste vorm) ... Dan ben ik 52-54 jaar (hopelijk???).
vrijdag 4 augustus 2006 - 16:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon