menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn zaailingskes

Ga naar meest recente reactie

Alain1

Alain1

Wim (Witvis) bracht me op het idee om ook eens mijn zaailingskes te plaatsen. Tevens een stimulans (vind ik toch ) om mensen aan te zetten die nog nooit gezaaid hebben ... Weldra word ik groothandelaar ...

[afbeelding verwijderd niet-https]
Enkele 6 maanderkes, stekken, 2 en 3 jarigen. Heb nog steeds geen tijd gevonden om bepaalde te verplanten. Dat komt wel. Hier staat een beetje vanalles

[afbeelding verwijderd niet-https]
Allen gezaaid in februari 2007, vnlk Frailea, Gymnocalycium en Mammillaria.

[afbeelding verwijderd niet-https]
Wat 1 en 2 jarig gebroed

[afbeelding verwijderd niet-https]
Eigenlijk teveel van het goede.

[afbeelding verwijderd niet-https]
En deze zaden zullen waarschijnlijk ergens in februarie hun levenslicht zien.

Groeten Alain1
donderdag 8 november 2007 - 10:32
cactelders

Cactelders

Groothandelaar lijkt mij het juiste woord ,mooi man !!!
donderdag 8 november 2007 - 10:38
maurice2

Maurice2

alain1

ja u zult moeten gaan uitbreiden als u groothandelaar gaat worden hoor, allenziens prachtig wat u daar staan heb aan zaailingen. met wat heb ge die astrophytum bestoven of wat is de bedoeling van die elastiekjes op die plant.

maurice2
donderdag 8 november 2007 - 10:59
Dany

Dany

Dat noem ik "goe bezig zijn" proficiat een dikke pluim
donderdag 8 november 2007 - 11:00
Alain1

Alain1

@ Maurice :
A. Myriostigma V. columnares x A. senile
A. Myriostigma V. columnares x A. nudum
donderdag 8 november 2007 - 11:29
greener

Greener

Mooi!
Ik ben benieuwd wat die kruisingen van u gaan worden!
donderdag 8 november 2007 - 12:35
Tim

Tim

Jawadde Alain! Niet normaal man
donderdag 8 november 2007 - 13:08
maurice2

Maurice2

tim

ja man dat is nogal iets he. wacht maar tot u een serre heb ,die toestand gaat zich dan ook voordoen hoor als ge uwe lithops moet verspenen.

maurice2
donderdag 8 november 2007 - 13:40
kerstkind

Kerstkind

Wooooooow.....
da's niet een heel klein beetje.

Kun je daar nog wel blijven wonen, of heb je uitbreidings-
mogelijkheden.

groetjes
donderdag 8 november 2007 - 16:18
Alain1

Alain1

@ Tim :Voor een cactusliefhebber is dat wel normaal want die zijn allemaal abnormaal Snap je het nog?
En idd wat Maurice bedoelt is dat een serre altijd te klein is ....
@ Kerstekind :
Ik heb nog veel plaats om uit te breiden ... en waarschijnlijk is dat een werkje voor volgend jaar ...
donderdag 8 november 2007 - 16:55
Wardje

Tekst aangepast

Wardje

Ik heb nog veel plaats om uit te breiden ... en waarschijnlijk is dat een werkje voor volgend jaar ...


Dat kunnen de meeste niet zeggen, helaas.

Trouwens, Alain, je hebt daar al een indrukwekkende collectie zaailingen bijeengezaaid. Goed zo, doe zo verder. Wel tijdig reserveren voor een tafel op de ELK
donderdag 8 november 2007 - 19:53
jumperke

Jumperke

Amai!
Hebt gij nog plaats voor u andere cactussen?
HAHAHAH

groetjes jerko
donderdag 8 november 2007 - 20:33
Witvis

Witvis

Alain dat is pas de moeite daar wat een grote hoeveelheid aan gezaaide planten.
Blijven die zaailingen lang onder dat gesloten deksel daar staan?
Had de mijne direkt verspeend waneer ze min of meer handelbaar waren en in cactusgrond geplaatst zonder al te veel uitval.Nadien geen afscherming meer toegepast.
Of zou de gulden middenweg 1week open &1week in gesloten toestand een betere optie zijn.
donderdag 8 november 2007 - 20:50
Alain1

Tekst aangepast

Alain1

@ jumperke:
Ongelooflijk maar waar ik heb nog een klein beetje plaats voor andere cactussen, en maar juist genoeg. Vandaar dat ik me verplicht voelde om een buitentuintje aan te leggen. Zo konden mijn grote knotsen buiten.
En als ik me vergelijk met de mensen van het forum ... dan ben ik maar een kleintje tov hen. Als ik hun materiaal zie (planten en infrastructuur) dan durf ik niet spreken over mijn collectie en serre ... Maar allé, ben toch content met mijn verzameling en het voornaamste is dat ik met amuseer en dat is het voornaamste.

@ Wardje:
Ik denk dat ze niet naar de ELK zullen gaan hoor maar eerder bij mij de deur uit vliegen. Misschien ergens een ODD als mijn serre er ooit eens staat ...

@ Wim De Witvis:
Persoonlijk trek ik me eigenlijk niet zoveel aan van die theorie over temperatuur, vochtigheidsgraad, substraat betreffende het zaaien, ik pas ze wel toe maar niet extreem(sorry voor diegene die het wel doen - elk zijn methode - ... laat me hierbij wel vermelden dat bepaalde zaden wel een juiste temperatuur, vochtigheidsgraad, zuurtegraad enz nodig hebben en denk hier bvb aan Parodia).
Wat ik doe is : (... ik wil hier geen predikant zijn ... maar gemakkelijk gaat ook)
Doorzichtige plastic bakken breng ik mee van mijn werk (wegwerp).
Doe er stek en potgrond in van DCM, bevochtigen, zaaien, aandrukken besproeien met Fungicide en deksel erop.
Deze bakken staan dan op de vensterbank, in huis, te wachten op kieming.
Eens ze gekiemd zijn en ze hun dorentjes (hun dons noem ik dat) beginnen te tonen vliegen ze in de serre. Wel op een plaats waar geen zonlicht aan kan. Nog steeds met deksel erop.
Na 3-4 maanden, vliegt het deksel er af en krijgen ze wat eten (vloeibare meststoffen) en ze zijn vertrokken.
Dan blijven ze meestal staan tot ze elkaar echt gaan verdringen in de bakjes ... en er staan er nu ook (foto 1) die zeker al 4-5 jaar zijn die eigenlijk al 2 jaar moesten verpot zijn ...

Laat me het hierbij houden (zodanig dat niet iedereen op mijn kap zit) :
Ieder heeft zijn methode, principe en theorie maar enkel de praktijk, het resultaat is telt. En net als iedereen heb ik ook reeds verschillende tegenslagen gehad (zelfs vele!).
Wie niet waagt blijft m**gd (oei dat is verkeerd)

Groetjes Alain
vrijdag 9 november 2007 - 00:09
Tim

Tim

@ Tim :Voor een cactusliefhebber is dat wel normaal want die zijn allemaal abnormaal Snap je het nog?


Ja dat had ik al een beetje door

@Maurice: Ik weet niet dat ik ooit zo'n grote hoeveelheden bijeen kan zaaien zelle.

Mijn eerste cactuszaai experiment is alvast niet geslaagd te noemen...wat begon met een paar beestekes is nu een zwerm kruipende milimeterkes geworden...
vrijdag 9 november 2007 - 15:33
AlainFSD

AlainFSD

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat we jou binnenkort op de markt zullen zien met al uw zaaisel
Indrukwekkend gewoon !

FSD
zaterdag 10 november 2007 - 14:57
Alain1

Alain1

Ik zal ens een standje opmaken juist voor de ingang van de ELK
zondag 11 november 2007 - 07:52
ines

Ines

En ik zal mijn pottekes meebrengen wat een kweek man! Proficiat!
dinsdag 13 november 2007 - 16:46
Lucl

Lucl

Ja maat niet slecht , zie maar dat je het bol kan blijven werken hier staan nog heel wat zaailingen die moeten verspeend worden en ik heb zelf niet gezaaid dit jaar
dinsdag 13 november 2007 - 18:45
Alain1

Alain1

Luc, ik kan het zeker bol werken maar het enigste probleem is de plaats ...
dinsdag 13 november 2007 - 19:18
kurt

Kurt

Amai Alain,

Wat een collectie In welke potten ga je die verpotten? Misschien heb ik nog een voorraadje staan die je kan gebruiken. Als ik me niet vergis enkele dozen vol met P5 (zwarte, vierkante 5 cm potten)

Mvg, Kurt
donderdag 15 november 2007 - 23:28
Alain1

Alain1

Tegen zwarte vierkante potten zeg ik zeker niet "neen"!
vrijdag 16 november 2007 - 01:40
Ferdinand

Ferdinand

Tegen zwarte vierkante potten zeg ik zeker niet "neen"!

Tegen wie zeg je dat, dat kunnen wij altijd goed gebruiken.
Fernand
vrijdag 16 november 2007 - 17:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon