menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zamioculcas toch niet zo gemakkelijk te houden

Ga naar meest recente reactie

Kekjiram

Kekjiram

Een tijdje geleden heb ik een Zamioculcas gekocht, een redelijke grote... Ik heb deze gekocht omdat wij niet veel lichtinval in onze woonkamer hebben en ik dus niet veel planten kan houden. Mijn orchideeën staan trouwens al voor het grote raam.

De grote takken van mijn plant begonnen precies los te zitten na een week al, ze gingen helemaal hangen! Ik ben beginnen lezen over deze plant en volgens de uitleg deed ik toch niets verkeerds! Ik heb dan een grotere pot gekocht en heb hem overgeplant en de stengels wat dieper in de aarde geplant. Heb wel twee takken weg moeten gooien omdat ze dor waren door te hangen.

Alles leek nu verholpen en de plant was zelfs al gegroeid, mooi...

Maar sinds gisteren (ongeveer anderhalve maand na verpotten) is er weer een grote steel die helemaal plat hangt! Heel de plant gaat uit elkaar vallen, wat nu?

Ik geef hem niet te veel water, de bladeren zijn ook nog mooi groen en glanzend.

Ik vraag me echt af wat ik hieraan moet doen, want het is een mooie plant als alle takken blijven rechtstaan... , want takken die gaan plat hangen sterven af!

Weet iemand raad???

xxx
Kekjiram
dinsdag 6 november 2007 - 19:02
cactelders

Cactelders

Zal verder zoeken hoor , maar op het eerste zicht ligt ( lag) de fout bij de verkoper of bij iemand van voor U de plant aankocht!
dinsdag 6 november 2007 - 19:12
cactelders

Cactelders

Heb je tijdens het verpotten alle aarde verwijderd en heb je de wortels werkelijk naakt gezien? Ik vermoed dat er iets een feestmaal aan het houden is !!!
dinsdag 6 november 2007 - 19:16
Kekjiram

Kekjiram

Ik heb tijdens het verpotten gewoon de klot aarde in een grotere pot gedaan en er aarde bij gedaan.
Ik begrijp er niets van! De plant ziet er helemaal niet ziek uit hoor... De bladeren zijn donkergroen en glanzen hoe het hoort en er komen nieuwe scheuten.
Geef ik te veel of te weinig water? Ik heb geen idee, ik geef ze niet veel omdat ze dat voorschrijven.
Ik vind dit zo spijtig, want deze plant is normaal mooi en heeft me ook redelijk wat gekost. In de winkel waren ze allemaal redelijk smal, de takken zaten mooi recht omhoog, 't is al kort nadat ik ze had dat de takken allemaal stilletjes schuin gaan. Groeien ze naar het licht en vallen dan om? Het lijkt wel of de takken niet vast genoeg zitten in de aarde, maar als ik aan takken voel die nog vastzitten dan zitten ze wel stevig, die wat nu omver ligt was stevig.
Ben ten einde raad...
woensdag 7 november 2007 - 14:03
Pieter

Pieter

Maar zaten in de winkel de bladeren niet met een lintje samengehouden??? Heb jij dat lintje niet doorgeknipt? Als jij dat niet hebt gedaan zal je winkel dat daags voor de aankoop wel gedaan hebben denk ik.
woensdag 7 november 2007 - 14:30
Kekjiram

Kekjiram

Ahaa!!!! Moet ik daar een lint rond binden of wat denk jij? Ik vond het wel opvallend dat die van de winkel precies bijeengebonden leken ja... Maar er was dus geen lint meer rond.
Hopelijk is het gewoon dat dan.
xxx
Kekjiram
woensdag 7 november 2007 - 14:37
Pieter

Pieter

Vaak wordt dat toch verkocht met een donkergroen lint errond, zo van dat kadeaulint. Dat valt niet erg op en houdt de plant mooi samen als je dat zo verkiest.
woensdag 7 november 2007 - 14:41
Kekjiram

Kekjiram

Heel erg bedankt voor de tip! Ik laat iets weten over enkele weken "met" lint!
xxx
Kekjiram
woensdag 7 november 2007 - 14:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon