menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Huernias

Ga naar meest recente reactie

Wiebe

Wiebe

Na de stinkers van gisteren, nu een paar Huernia's die geen duidelijk waarneembare geur verspreiden.


Huernia hislopii

[afbeelding verwijderd niet-https]

2 verschillende klonen van Huernia thuretii met iets verschillende bloemen

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

en de grootste bloemen van vandaag met ca. 5 cm doorsnede Huernia barbata

[afbeelding verwijderd niet-https]


Wiebe


zaterdag 11 augustus 2007 - 18:31
Lucia

Lucia

Ze zijn weer prachtig.
Wiebe,
Blijven de bloemen van huernia's ongeveer allemaal even lang staan? Hier van 4 tot 5 dagen gezien.
En de opvolging is ook heel geslaagd. Ze staan hier al bijna een maand te bloeien.
zaterdag 11 augustus 2007 - 18:51
Wiebe

Wiebe

Lucia,

Net zoals bij ander planten wordt de bloeiduur mede bepaald door de temperatuur. Gemiddeld staan de meeste bloemen van Stapelia-achtigen wat langer in bloei dan de "gemiddelde" cactusbloem en 5 dagen voor een Huernia is heel gewoon. Een voordeel voor iemand die overdag aan het werk is, dat de bloemen ook 's avonds gewoon open blijven.

Wiebe.
zaterdag 11 augustus 2007 - 18:55
bisschop

Bisschop

Wieb,
Is het mogelijk dat je daarvan zaad wint van deze planten?
Ik ben kandidaat.
Is het een moeilijke
mvg
marleen
zondag 12 augustus 2007 - 07:54
Alain1

Alain1

Eigenlijk weet ik heel weinig over uw "bezienswaardigheden", hoe zit dat eigenlijk met de overwintering, watergift en voeding? Ik heb hier ook 2 rampzalige plantjes staan die helemaal niet mee willen ... Stekken nemen lukte me ook niet ... of beter van een 11-tal stekken had ik er één over ...
zondag 12 augustus 2007 - 08:00
Wiebe

Wiebe

Stapelia-achtigen zijn als groep "moeilijker" dan cactussen; ze vragen meer onderhoud (watergeven, verpotten) en zijn gevoeliger voor ziektes en schimmels. Net zoals voor cactussen is er niet 1 recept te geven voor de cultuur. De meeste soorten en geslachten vragen een wat beschaduwde standplaats maar sommige soorten verdragen volle zon. T.a.v. de grondsamenstelling ben ik ook al 25 jaar aan het zoeken naar het ideale grondmengsel (dat utieraard niet bestaat!!!!). De beste manier van vermenigvuldigen voor de meeste soorten is d.m.v. stekken. Ik gebruik altijd stekpoeder, en zet de stekken weg op een beschaduwde plaats. Het gebruik van bodemwarmte lijkt wortelvorming bij stekken te bevorderen. Handmatig bestuiven is een lastige klus; je hebt daarvoor een microscoop nodig, een vaste hand en veel geduld. Daardoor is er weinig zaad van deze groep planten verkrijgbaar. Vliegen hebben een dergelijk hulpmiddel niet nodig maar zijn niet zo kritisch; ze vliegen van bloem naar bloem en van soort naar soort waardoor veel zaad dat in een verzameling aan planten groeit van hybride oorsprong is.

Wiebe
zondag 12 augustus 2007 - 09:33
Harry54

Harry54

Prachtige planten en bloemen Wiebe.
Even een ander vraag: heb je misschien een foto van wat Tavaresiesoorten. Ik heb er éen en die bloeide slechts eenmaal (ongeveer 5 jaar geleden). Waarom maar één keer weet ik niet; hij krijgt netjes liefde en aandacht en nieuwe grond. Nu heb ik hem gescheurd en probeer het maar weer eens. Uit mijn geheugen heb ik iets van Tavaresia x '"meintjesi"( Zoiets)
groet Harry
zondag 12 augustus 2007 - 09:41
bisschop

Bisschop

Wiebe,
Dat zal dus niets zijn voor mij aangezien alain er nog geen weg mee weet en zoveel weet van cactussen
Toch bedankt.
zondag 12 augustus 2007 - 10:30
Lucia

Lucia

Hoi Bisschop,
Al wil het bij Alain niet werken wil nog niet zeggen bij u ook niet. De kans is groot dat Alain ze echt als cactussen behandeld. Ik heb er ook enkele staan. En de ene groeit als kool en de andere helemaal niet. Alleen de stekken willen niet altijd allemaal. Maar geduld is een schone zaak. En het zaaien schijn ik weinig problemen mee te hebben. Buiten om dat de heel schoon (proper zeggen de belgen) moet zaaien. ivm. schimmels. Zaait het eigenlijk best makkelijk.
De eerste die ik heb gehad, komt van mijn tante. En die heeft echt de balle verstand van cactussen of aanverwanten. En groeien dat ze bij haar doen. Staan in de onverwarmde serre, zomer en winter. En ziet er fantasties uit.
Dus ik zou zeggen niet opgeven voor je het geprobeerd hebt.
zondag 12 augustus 2007 - 14:28
DieTerXz

DieTerXz

En naar mijn mening werkt dat als cactussen behandelen nog het best ook. De meeste Asclepiadaceae hebben echt geen speciale behandeling nodig en doen het prima samen met cactussen. Alleen het juiste grondmengsel voor de bloei kan wel eens een probleem vormen, maar eenmaal je het hebt gevonden, gaat het voorspoedig. Ik spreek dan uiteraard niet over Pseudolithos en Edithcolea e.a.
zondag 12 augustus 2007 - 14:54
Wiebe

Wiebe

Harry,

Met Tavaresia's kan ik slecht uit de voeten; ik heb wel eens zaailingen van b.v. T grandiflora maar die ben ik meestal snel kwijt. Tavaresia x meintejsii is een hybride met fraaie bloemen; als ik in mijn dia-archief duik kan ik er vast wel een opname van vinden maar dat is al lang geleden. Deze hybride werd volgens mij in het "verleden" nog wel eens in een regulier tuincentrum verkocht. Dat jij de soort in leven houdt is al prima; voor bloei moet de plant goed groeien en ik zou deze soort wat meer licht geven dan b.v. de meeste Huernia's.

Wiebe
zondag 12 augustus 2007 - 23:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon