menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Compost bak uit krat

Gio_B

Gio_B

Wou al even een compostbak.
Uiteindelijk een kant en klare gekocht (140 ltr) bleek al snel te klein te zijn...
Wou er zelf 1 maken uit wat hout afval dat ik nog liggen had, maar deze week heb ik mijn oprit heraangelegd (platines) en had dus kratten over en dat bracht me op een idee...

Ik heb de voorkant van het krat verwijderd en dit bovenaan bevestigd zodat het krat niet zou open vallen.

Bloemschikken, Creatief in de Tuin

zaterdag 18 maart 2017 - 16:37
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Een aantal (opbouwende) kritische bemerkingen:
1) Hoe wil je dit omzetten? Het lijkt me erg moeilijk om materiaal ondereen te zetten gezien alles vanboven nu dichtgemaakt is.
2) Is dit voldoende groot? Ik heb geen idee hoe groot je tuin is, maar erg groot lijkt me deze constructie niet te zijn en gezien je vorige vat al te klein was ... en ik nu al zie dat deze constructie half maart al half vol zit ...
3) De spijlen lijken me nogal ver uit elkaar te staan waardoor ik vrees dat er heel wat compost langs de zij-en achterkant uit gaat vallen.
4) Hoe duurzaam is deze constructie: vanuit recylage en hergebruik gezien is dit een fantastisch bouwsel. Maar bedenk dat de planken constant vochtig zullen blijven door het composterende materiaal dat er tegen aan ligt. Bovendien is er in die compost al vanalles aan het rotten en zullen schimmels en bacterieën niet stoppen waar de planken beginnen.

Maar ... zoals gezegd: wel creatief gevonden en vanuit hergebruik van materialen alvast 10/10!
zondag 19 maart 2017 - 13:38
Gio_B

Gio_B

Bedankt voor de reactie/opmerkingen.
Vooral omdat dit een heel nieuwe wereld voor me is

1) het bovenste paneel kan ik er gewoon afnemen dus dat is geen probleem

2) kratten zijn 120/120 en 90hoog, mijn tuin is een 300-350m2 maar ik heb zo 3 kratten staan dus kan nog wel wat compost aangemaakt worden...

3) idd de latten staan ver uit elkaar maar dit wordt opgelost met kippenhaas buitenom

4) deze zijn gemaakt uit vrij hard hout, kheb hier in de tuin nog zo 5-6 kratten staan die nu gevuld zijn met facade stene die ik aan het opkuisen ben voor recuperatie...
Mochten de kratten na enige tijd toch begeven kan ik andere kratten regelen bij mijn tuinaanlegger

Ik deed het vooral voor het hergebruiken van materiaal dat anders toch verloren is of verbrand wordt!

zondag 19 maart 2017 - 17:31
Polplastron

Polplastron

2) kratten zijn 120/120 en 90hoog, mijn tuin is een 300-350m2 maar ik heb zo 3 kratten staan dus kan nog wel wat compost aangemaakt worden...


Als je toch 3 zulke kratten hebt, dan zou ik ze naast elkaar zetten. Op die manier kan je compost omzetten door de inhoud van de ene bak in de andere over te zetten. Je kan dan één bak houden om te vullen met allerlei materiaal, één bak die je regelmatig omzet en eventueel nog aanvult met materiaal en één bak houd je leeg om te kunnen overzetten.
De afmetingen van je bakken zijn inderdaad goed; dat leek op de foto heel anders.
Wel zou ik vooraan nog een systeem met tussenschotten voorzien zodat je iets hoger kan opstapelen.

Zie ook dit draadje eens
http://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/31/allerlei-vragen-ivm-de-tuin/58619/compostbak
maandag 20 maart 2017 - 09:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon